תורה ומדע

למה ה´ ברא אותנו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני בן 17 מת´א ויש לי שאלות שמשגעות אותי *למה ה´ ברא אותנו בכלל כלומר למה הוא צריך אותנו, הרי הוא יכול היה לברוא אותנו מושלמים וללא יצר הרע אז למה הוא ברא אותנו ככה. *למה אנחנו צריכים להתפלל ולהודות לו (למרות שצריך לדעתי להודות לו על היום שהיה ועל הטוב שנתן לנו) אך הוא כזה גדול למה הוא צריך את התפילות שלנו ושנודה לו. *בבי´ס למדנו כי יש 4 מקורות לתנ´ך , האם זה נכון לפי התפיסה היהודית ואפשר להסתמך על זה,כלומר אני חשבתי שקיבלנו אותה ע´י ה´ בהר סיני. אם תענו לי אני יודה לכם מאוד בתודה אבי

תשובה

שלום אבי,

ה´ ברא אותנו כדי להטיב לנו. אם לא קיימים בני-אדם, אין גם למי להטיב. הבורא יצר אותנו בדומה לאבא שיש לו הכל, ולכן מביא לעולם ילדים כדי לחלוק איתם מהטוב שיש לו.

עם זאת ה´ ברא אותנו עם יצר רע כדי שתהיה לנו בחירה האם לקבל את הטוב מהבורא, להחליט מעצמנו האם למרוד בו חס ושלום או לאהוב אותו. בקשר אמיתי יש שני צדדים, אם הבורא תמיד נותן והאדם לא יכול לבחור שלא לקבל - אז זו טובה בחסד ("מתנת חינם"), כי האדם לא יכול באמת להגיע לאהבת הבורא. רק מכיוון שהאדם יכול לבחור למרוד במצוות ובאהבת הבורא, אז יש לו בחירה חופשית במעשיו, ולכן האהבה של האדם לבורא זו אהבת אמת שתלויה רק בו.

אך מדובר בפילוסופיה עמוקה מאוד, ששייכת לקבלה ודברים שבסוד. אם תרצה לטעום קצת מאלו, אני ממליץ לך בחום ללמוד את הספר "מסילת ישרים" ו-"אורחות צדיקים", וכמובן גם את "חובת הלבבות".

לגבי התפילות - ודאי שהא-לוהים לא צריך את התפילות של האדם, הא-לוהים הוא הרי מי שיצר את כל העולם (!). אלא בדיוק להיפך: אנו בני-האדם צריכים את התפילות כדי להתקרב אל הבורא. באמצעות התפילות האדם מבין שהכל מהא-לוהים יתברך, הוא פונה אליו ובונה את הקשר עם הא-לוהים, הוא משעבד לבו לבורא, ובכך מתקרב האדם לבוראו וזוכה לקדושה והנצח המובטחים.

יש לנו רק תורה אחת, ואין לה מקורות שונים. התורה (שכתב והתושב"ע) מועברת מדור לדור בנאמנות, ואנו מקיימים מצוות וחוגגים חגים לזכר המאורעות המונצחים בה. יתכן שכוונתך לרבדים של התורה. ידוע כי בתורה יש ארבעה שכבות - פשט, רמז, דרש וסוד. התורה מורכבת מפשט, כמו פשט היסטורי, הלכה וכדו´, ויש גם גם רמז ודרש שהם המדרשים והמשלים והמוסר המקרבים את האדם אל הבורא, הנותנים תכלית מאחורי המצוות והשליטה האלוקית בהיסטוריה, ויש את הסוד שהוא תורת הקבלה, ובו נמצאים סודות בדבר הבריאה והכרה עמוקה של האדם בבוראו. אך כל השכבות הללו נמצאות בתוך התורה עצמה, ומוסברים כולם על ידי רבותינו בכל דור ודור.

>בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה