שאל את הרב - כללי
השלמת התיקון,צדקה ואיסור קריאת תהילים בלילה וימות המשיח
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום כבוד הרב!! הכוונה שלי היתה גם לבגדים לא צנועים ובכלל דברים שנוגדים את רצון הבורא.האם גם הם נחשבים לכך שגם בהם יש ניצוץ שמיעוד להשלמת התיקון? ולא הבנתי מה הקשר לדינים בקשר לאיסור קריאת תהילים ונתינת צדקה בלילה. ועוד משהו..האם באמת המשיח קרוב ואני מאמינה באמונה שלמה.האם יש צורך להמשיך להשקיע בענייני העולם הזה או מה? ואני אשמח כבוד הרב אם תסביר לי מה יהיה לפני ובימות המשיח.
תשובה
שלום וברכה
גילה לנו רבינו הבעל שם טוב, שבכל דבר ודבר שיש בבריאה יש ניצוץ אלוקי המחייה את הדבר, ואין הבורא כנגר שלאחר יצירת השולחן אין לו יותר קשר לשולחן, וגם לאחר מיתת היוצר, השולחן יישאר בתוקפו. אולם לא כן בוראינו שבכל רגע ורגע הבורא שולח שפע מיוחד שבכך נותן הבורא את כוח החיות לכל דבר ודבר בעולם, וזהו הניצוץ שמוזכר בכל מקום בדברי המקובלים.
וכאשר משתמשים עם הדבר החומרי כראוי, מעלים את הניצוץ לשורשו בעולם הבא. אולם אם האדם השתמש בחומר לרעה הרי הוא נותן את הניצוץ הקדוש לידי הסטרא אחרא, וגדול עוונו.
בקשר לתהילים מאחר והזמן הוא זמן דין ולימוד התורה שבכתב בזמן זה מגביר את הדינים בעולם, אין ללמוד תורה שבכתב בלילה כדי לא להגביר את הדין.
הצדקה שתפקידה לעורר רחמים, גם כן אין זמנה בזמן הלילה שאז הצדקה לא תפעל את פעולתה.
אני מצפים שמשיח יבוא בקרוב, אבל איננו יודעים מתי המשיח יבוא.
רמב"ם יד החזקה - הלכות מלכים פרק יב
(א) אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם או יהיה שם חידוש במעשה בראשית אלא עולם כמנהגו נוהג וזה שנאמר בישעיה וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ משל וחידה ענין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו"ם המשולים כזאב ונמר שנאמר זאב ערבות ישדדם ונמר שוקד על עריהם ויחזרו כולם לדת האמת ולא יגזלו ולא ישחיתו אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל שנאמר ואריה כבקר יאכל תבן וכן כל כיוצא באלו הדברים בענין המשיח הם משלים ובימות המלך המשיח יודע לכל לאי זה דבר היה משל ומה ענין רמזו בהן.
(ב) אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד יראה מפשוטן של דברי הנביאים שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו´ ואינו בא לא לטמא הטהור ולא לטהר הטמא ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו שדברים סתומין הן אצל הנביאים גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו אלא לפי הכרע הפסוקים ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן ולא ישימם עיקר שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה וכן לא יחשב הקצין אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו:
(ג) בימי המלך המשיח כשתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו שנאמר וישב מצרף ומטהר וגו´ ובני לוי מטהר תחילה ואומר זה מיוחס כהן וזה מיוחס לוי ודוחה את שאינן מיוחסין לישראל הרי הוא אומר ויאמר התרשתא להם וגו´ עד עמוד כהן לאורים ולתומים הנה למדת שברוח הקודש מייחסין המוחזקין ומודיעין המיוחס ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות זה ממזר וזה עבד שהדין הוא שמשפחה שנטמעה נטמעה:
(ד) לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה:
(ה) ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה´ בלבד ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה´ כמים לים מכסים:
אולם אין זאת הטובה העיקרית אל עיקר ההטבה תהיה בעולם הבא לאחר ימות המשיח.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il