שאל את הרב - כללי
ציווי שפרה ופועה ע"י פרעה להרוג את הזכרים
- י"ח טבת התשע"ו
שאלה
כהמשך לשאלה בקישור: https://www.hidabroot.org/he/question/182753 התשובה נשלחה אלי למייל ונענתה ע"י הרב בלס אך במייל ולא פורסמה באתר. כתגובה לתשובה של הרב בלס לעניות דעתי הייתי מעוניין להציע תשובה שחשבתי עליה, שאולי כבר מישהו ענה כך עליה ואודה אם אקבל מכם ביקורת על כך. הייתי רוצה להציע פרשנות שניתנה כבר בשו”ת ובשאלות שהופנו לחכמים שונים בעניינים אחרים (ראו לדוגמא: חזון איש, אמונה ובטחון, פרק ג שם נאמר כי תחרות עסקית מותרת בתחום החינוך, גם במחיר פגיעה במורים אחרים וכי אין כל משקל לדעה האנושית [ע”פ חושן משפט בשו”ע] כאשר מגדירים מהו גזל ומהו מעשה מותר, כל העניינים הללו נקבעים ע”פ דין התורה). מתוך כך, נראה לי שברי כי שפרה ופועה מצד עצמן לא היו הורגות את הזכרים עפ”י שום ציווי והיה להן בסיס מוסרי איתן אולם פסוק זה בה להראות שבדילמא בין המוסר האנושי הטבעי ואפילו ההגיוני בעיני בשר ודם אל מול המוסר אלוקי, הרי שיד המוסר האלוקי על העליונה לעולם. וזאת הסיבה כפי שנאמר “ותיראן המילדת את האלקים”, שכן ראשית חכמה יראת השם.
תשובה
לום וברכה, ותודה על הדברים.
אכן תגובה יפה, אך היא עמוקה מאוד ויש לבארה בארוכה. שהרי החזון איש התכוון להביע את הרעיון העמוק שהמוסר האנושי הוא אינדבדואלי ויחסי, ויכול להטעות, ובמילא רק חכמת התורה וידע בפסיקת ההלכה יכולים להכריע בכל סוגיה כיצד לנהוג על פי האמת האלוקית. אולם השאלה היתה לכאורה על דבר שנראה פשוט ומובן מאליו, "אל תרצח", ולכן היה ראוי להסביר שבתקופתם זה לא היה פשוט כל כך שאין רוצחים עבדים.
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il