הלכות ומנהגים

האם השם אליאב טוב לבנים?

  • י"ט טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול האם השם "אליאב" בעייתי מבחינה הלכתית כי לא מצאתי בתנ"ך אזכור של דמות חיובית בשם הזה. תודה מראש!!!

תשובה

שלום רב,

אפשר לקרוא לבן בשם אליאב.

מקורות: לנשיא שבט זבולון קראו אליאב בן חלון כמו שמופיע בספר במדבר (פרק ז פסוק כד). וכן לנכדו של ראובן קראו אליאב בן פלוא כמו שמופיע שם (פרק כו פסוקים ה, ח). וכן לישי היה בן בשם אליאב כמו שמופיע בספר שמואל א' (פרק טז פסוק ו). אלא שמסתבר שאין לכוון לקרוא על שמו, כי מיד אח"כ נאמר (פסוק ז) "ויאמר ה' אל שמואל אל תבט אל מראהו ואל גבה קומתו כי מאסתיהו" וגו', וכתב רש"י: לפי שכעסן הוא. ע"ש. 

אמנם בספר שמות בארץ (עמודים צו-צז) כתב בשם הרב חיים קניבסקי שליט"א, השם "אליאב", אפשר לקרוא כן, ויכוון על רבינו "אליאב" מבעלי התוספות על התורה, ולא יכוון על שם אליאב שהיה מן הנשיאים, מכיוון שהיו לו בנים רשעים, שהוא היה אביהם של דתן ואבירם. ואף שגם יצחק היה אביו של עשו הרשע, אבל היה לו גם בן יעקב, מה שאין כן באליאב שלא מצינו שהיו לו בנים חוץ מדתן ואבירם.

ולכאורה דבריו הפלא פלא - א. אליאב בן חלון שהיה נשיא לבני זבולון כנ"ל, לא היה אביהם של דתן ואבירם, אלא אליאב בן פלוא היה אביהם כמו שמופיע בספר במדבר (פרק כו פסוקים ח-ט). ב. היה לאליאב בן פלוא עוד בן בשם נמואל חוץ מדתן ואבירם כמו שמופיע שם (פסוק ט). וכנראה שמע השומע וטעה.

שוב ראיתי שם (עמוד קצב) שכתב, ואמנם זה אינו, שהרי מקרא מלא "ובני אליאב נמואל ודתן ואבירם".

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמות לבניםשמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה