חברה והשקפה

עבודת מידות

  • י"ט טבת התשע"ו
אא

שאלה

כאשר אני רואה מישהו שעושה מעשה רע או אכזרי בין אם זה כלפי ובין כלפי אחרים , אני מתמלא על אותו אדם כעס ורצון לנקום, הבעיה שנגרמת היא כי כאשר אני כועס על אדם שפעמיים שמצוות התורה היא שאני יואהב אותו ( ואהבת לרעך כמוך, ואם זה אבא שלי או אמא שלי יש מצוות כיבוד הורים שנכלל בזה לאהוב את אבא ואמא שכך ראיתי שמובא בהערות על ילקוט יוסף) אם כן מה דרך התורה בעניין שמתעורר אצל האדם מטבעו לשנוא את מי שעושה רע לזולת ומתנהג בדרך לא טובה ומרגיזה את הזולת ואותי וגם פוגע בי לפעמיים ומה עוד ו"משנאיך ה' אשנא" וכיצד על פי אורחות התורה שחכמתה מגיע לכל פן בחיים ולא צריך עצות מפסיכולוגים ואנשי מקצוע אלא מהתורה שוודאי לא קצרה ידה לתת טעם וסיבה ועצה נכונה לבלום את כעסי על אותם מדנים שמתעוררים בי מול זולתי שאינם נולדו בכזה מזל שיהיו עדינים וטובים אלא מרגזים פוגעים ומעליבים .בתודה אליאב מקווה להיתייחסות ותשובה שמושתת על אדני התורה .תודה.

תשובה

שלום וברכה אליאב,
 
אמרו חז"ל, שכל הכועס כאילו עובד עבודה זרה. ודאי שאין על הכועס דין של עובד עבודה זרה, אך חז"ל מגלים לנו שיש דמיון בין השניים, ומהו? העבודה זרה בשורשה - היא האמונה שיש עוד אלים וכוחות אחרים בעולם מלבד ה'. במידה דומה, כאשר אדם כועס, הוא מייחס לגורמים שונים במציאות כח עצמאי להזיקו. ואין הדבר כן, אלא הקב"ה הוא המכוון את כל המעשים. אדם שגנב מחבירו - ודאי פשע, עם זאת הקב"ה גלגל את המציאות באופן כזה שהוא יגנוב ממי שכבר היה חייב באבידת רכושו. כך כל מה שקורה בעולם - קורה בכוונה עליונה. הקב"ה שולח לך נסיונות בכיבוד הורים, והוא שולח לך נסיונות עם אנשים שונים - אך הכל מגיע ממנו יתברך. ואם לא היה מגיע לך לעמוד בנסיון זה, או בכפרת עוונות זו, אז ה' היה מונע מאותם אנשים להרגיזך ולהזיקך, והיה מפנה את היזקם למקום אחר.
 
כדי להתגבר על הכעס - עליך להתחזק באמונה. לשם כך אני ממליץ לך לשבת לקרוא את ספר בראשית עם פירוש רש"י, ובמיוחד להתמקד בסיפורי האבות - אברהם יצחק ויעקב, וסיפור יוסף ואחיו. מתוך הדברים תתחזק אמונתך שכל מה שקורה בעולם - קורה לטובה, והכל מכוון משמים, גם מעשי אדם עם חבירו.
 
עוד מומלץ שתלמד את הספר "פלא יועץ", שבו מבאר את מידת האמונה, ומתייחס לנושא הכעס, העצב ועוד. מומלץ ביותר.
 
אך דע, כי בכל יום יצר לב האדם מתגבר עליו בנסיונות חדשים, ואין זה מספיק לקרוא פעם אחת. אלא צריך לקבוע עיתים לתורה, ולשמוע שיעורים על אמונה ופיתוח המידות בקביעות, מידי יום ביומו, ואפילו לזמן קצר. כשם שאדם נצרך לאכול ולשתות בכל יום כדי להברות את גופו, כך אדם צריך לחיזוק יומי באמונה. מומלץ שתצפה מידי יום בהרצאות של ערוץ הידברות, ופרט על מידת הכעס:
 
 
בהצלחה ידידי! אתה מוזמן גם לקבל עצות להתחזקות נכונה בקו הטלפון למתחזקים של הידברות: 03-6106061
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה