שאל את הרב - כללי

אם אינני טועה, שמו של דוד מופיע עם האות´י´ ובלי, האם יש הסבר לכך?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, אם אינני טועה, שמו של דוד מופיע עם האם ´י´ ובלי, האם יש הסבר לכך? מה המשמעות של כך? בבברכה תמיר

תשובה


שלום וברכה

אעתיק שאלה ותשובה מהגאון הבן איש חי זצ"ל בספרו סוד ישרים (חלק ד - שאלה ט:

"שאלה. למה דוד המלך עליו השלום לא נכתב שמו בתוספת יו"ד אלא רק בדברי הימים ובשיר השירים שהם בכלל כתובים אבל בנביאים לא נכתב בו יו"ד, יורנו ושכרו כפול מן השמים:

תשובה

בשער רוח הקדש גילה רבינו האר"י זכרונו לברכה מדרגות הנבואה ושם מפורש דנבואה שהיא קול בקול ושניהם של עצמו לא זכה לזה אלא משה רבינו עליו השלום לבדו, וכנגדו ברוח הקדש זכה דוד המלך עליו השלום לבדו, שהוא קול בקול ושניהם של עצמו עיין שם. ולכן בספרי הנביאים שנאמרו על ידי נבואה לא נזכר שם דוד המלך עליו השלום ביוד כי אף על פי שזכה גם הוא לגדולה לא זכה למדרגה הנזכרת שבנבואה, אלא ברוח הקדש זכה דוד המלך עליו השלום למדרגה הגדולה של קול בקול ולא זכה אדם ברוח הקודש במדרגה זו אלא רק הוא לבדו. אבל בכתובים שהם אמורים ברוח הקודש ולא בנבואה נזכר שמו בתוספת יו"ד לרמוז על תוספת ומעלה שהיה לו לדוד המלך עליו השלום רוח הקדש על כל בעלי רוח הקדש:

ועוד נראה לי הטעם שנזכר בכתובים שהם אחר הנביאים בתוספת ומעלה זו של יו"ד, היינו ללמד כי סופו זכה ליתרון גדול ומעלה גדולה יותר ממה שהיה לו בתחלתו ועליו נאמר ואם היה ראשיתך מצער אחריתך ישגא מאד. כי דויד מלא ביו"ד עולה עשרים וארבע ושמו כפול כדרך הצדיקים הרי כ"ד כ"ד, שתתקיים המעלה והבטחה של הפסוק ושמתי כדכד שמשותיך וכתיב ביה בדוד המלך עליו השלום וכסאו כשמש נגדי:

אמנם נראה חידוש גדול כי בספר יחזקאל סימן ל"ד נזכר דויד מלא ביו"ד דכתיב והקימותי עליהם רועה אחד ורעה אתהן את עבדי דויד הוא ירעה אותם וכו´ שכאן נכתב דויד מלא בי´, אף על פי שהוא ספר נביאים, ואף על פי שבספר יחזקאל עצמו נכתב כמה פעמים דוד בלא י´, ובסימן הנזכר עצמו בפרק שאחריו נכתב דוד בלא י דכתיב ועבדי דוד נשיא בתוכם, עם כל זה לא נזכר דויד בי´ אלא רק בפסוק הנזכר והיינו כי נתנבא יחזקאל הנביא עליו השלום על מעלתו אשר ישיג לעתיד להיות נקרא דויד מלא בי´.

ולכך כתבתי במקום אחר שאחר ברכת הלבנה שאומרים דוד מלך ישראל חי וקים, שיכוין האדם דויד מלא בי. וה´ יתברך יאיר עינינו באור תורתו, אמן כן יהי רצון:

עד כאן.

וכך כתבו יתר חכמי הקבלה [ספר מגלה עמוקות על התורה - פרשת ויקרא האופן הפ"ד, ספר קהלת יעקב - ערך דו] שלעתיד לבוא יהיה נקרא בשם דויד.

ויש בזה אריכות רבה ביתר ספרי הקבלה ולעת עתה נסתפק בזה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה