שאל את הרב - כללי

למה אלוקים לא עונה?

  • כ"ב טבת התשע"ו
אא

שאלה

כשקשה לי, אומרים לי לפעמים "תתפלל לאלוקים". אבל המציאות היא שתכל'ס אלוקים לא עונה. למה לא? איך אני אדע שהוא שם מקשיב לי ורוצה בטובתי אם בעצם זאת שיחה חד - צדדית?

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

סליחה על האיחור בתשובה.

 

הייתי מייעץ שתכיר היטב את "כללי התפלה כדי להיענות". ואם אח"כ תשמור אותם אני מקוה שבעזרת השם כן תאטראה שאתה נענה מן השמים

הקדמה: הכלל בהשגחה שהקב"ה נוהג אתנו ב"מידה כנגד מידה".

וכן מובא במדרש (דברים רבה פרשה ד'-ד'): "אם אתה תשמור את נירי (המצוות, שנקראו "נר מצוה ותורה אור"), אני אשמור את נרך (נשמתך, שהנשמה נקראת "נר השם נשמת אדם").

לכן כדי לראות את עניית השם לתפילתינו, יש לבקש דוקא על דברים יותר קטנים שאנו בטוחים שיש לנו מספיק זכיות לזה. (בקשותינו על ה"דברים הגדולים" ג"כ מתקבל, אבל דרוש הרבה יותר זכויות כדי לראות בחוש ובזמן קרוב האיך שהם מתגשמים. לכן כדי "לראות" את הענייה לתפלה, רצוי להתפלל קודם על דברים יותר קטנים, או לקבל על עצמו משהו שאינו כל כך קל ולהמשיך בזה [בלי קשר אם יראה תשובה לתפילתו או לא], ולבקש מאת השם, שבזכות המצוה הזאת שלא קלה בשבילי לקיים ובכל זאת אני מקפיד עליה לשומרה בכל המצבים, כך גם אתה תענה לי ריבונו של עולם ב"מידה כנגד מידה", וגם תמלא לי את ... (בקשה הראויה ביחס לגודל הזכות).

[ולדוגמא, מפני קיום השמירה מלשון הרע – אע"פ שהוא דבר גדול ליחיד לקיימו – אי אפשר לבקש ש"יובא משיח עכשיו" או שיבריא מישהוא בדרך נס גלוי; כי כי הרי ביאת המשיח דורש את כללות הזכות של כל הכלל ישראל של כל הדורות, ולא יספיק לזה הזכות של אדם יחיד בלבד. כמו כן בקשה שתשתנה הטבע, היא דורשת הרבה מאד זכות, וכגון שהאדם בעצמו יפעל במסירות נפש ושלא כדרך הטבע; אבל שמירת מצוה באופן שהוא כדרך הטבע לא יספיק לזה. לכן כדאי לבקש בהתחלה דוקא על הדברים הקטנים, שבטוח שיש לו מספיק זכות לזה על ידי שמירתו את המצוות באופן רגיל.]  

כלל 1. בנוסף לכל מה שאתה מבקש בכל יום בתפלה, תתפלל ג"כ בכל יום להקב"ה על דבר קטן וספיסיפי הדרוש לך באותו יוםשיח דורשת הרבה יותר .

 

כי הרבה פעמים הבקשות הגדולות אינן נענות אלא כשיש לאדם זכות גדול או בבוא זמנם; משא"כ הדברים הקטנים שנוגעים אלינו בכל יום - כגון שיבוא האטובוס בזמן כדי שלא להתאחר, שלא יהיה תור גדול לשלם את החשבון שצריכים לשלם, שיהיה הטיול שלנו  מוצלח היום ושכל אחד יהנה, וכו' - הם נענים בתוך אותו זמן קרוב שבקשנו עליהם, ובדרך כלל יש לנו הזכות בשבילהם,  והתוצאה של דברים כאלו על פי רוב יכולה להגיע באותו יום.

 

כלל 2. אח"כ, אחרי שסיימת את תפילתך, אל תחשוב אודות התפלה בכלל, רק תמשיך במשך היום בלי לצפות כלל לתוצאות.

 

והסיבה לכך, כי מקובל אצלינו שעצם הצפייה התמידי לדבר, דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.).

 

כלומר, אל תצפה ותחשוב שאם אכן השם באמת שמע את התפילה, אולי הולך להתגשם ברגע הבא התוצאה שבקשת - כי הצפייה האינטנסיבית לעניית התפלה דוחה את התוצאה מלבוא - ואפילו אם בשמים כבר הוחלט להעניק למתפלל את אותה התוצאה. ולכן כדאי לך להסיח את דעתך מאותה בקשה ולעסוק בשאר דברים במשך היום, וכמו שכתוב בגמרא (שם בסנהדרין צז.) שבכחינת גאולה באה דוקא ע"י היסח הדעת.

 

כלל 3. אח"כ בסוף היום, תשחזר לעצמך את מה שאירע באותו יום - ותנסה להבחין אם אכן נענה תפילתך.

 

וזה הכלל: אם העיקר מה שבקשת אכן נתמלאה, יש לתלות שזה הגיע כתוצאה מזו שהשם ענה לתפלתך - ואפילו אם לא הגיע התוצאה בדיוק כמו שאתה תיארת שיגיע [כי כדי לזכות שהבקשה תיענה בדיוק באותו אופן שהבן אדם תיאר לעצמו שיבוא, דרוש עוד הרבה יותר זכויות].

 

וכיון שזכית להענות יום אחד, תמשיך עוד יום ועוד, ואחרי שתראה שהקב"ה עונה לך על עיקר בקשתך פעם אחר פעם, לאט לאט תתחזק הידיעה ממציאותו יתברך בקרבך באופן טבעי, וממילא גם הרגשת ההתקרבות שלך להשם תתחזק.

 

ואברך אותך שתזכה לכל מה שאתה שואף אליה, ושתרגיש תמיד שהקב"ה מקשיב לך ורוצה בטובתך,

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה