הלכות ומנהגים

בעד ונגד ברית מילה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני קוראת הרבה באינטרנט לגבי מנהג ´ברית המילה´ ועל טענות בעד וכנגד. כמו כן שמעתי חלק מהרצאותיכם וכן את הטענה שע´י ברית המילה גורמים לשלמות גופנית וכן שגיל 8 ימים הוא האידאלי מבחינת ויטמין K ומערכת החיסון של התינוק. באתר הבא וכן הברבה אחרים, מובאים מאמרים שסותרים את הטענה רציתי לדעת מהי תגובתכם לנאמר (למרות שברורה לי עמדתכם...) הנה חלק מהציטוטים: ברית מילה על פי הרמב´ם: ´כן, לדעתי, גם אחד הטעמים למילה למעט את המשגל ולהחליש את האיבר הזה, כדי שימעיט לעשות זאת ויתאפק ככל יכולתו. יש שחשבו שמילה זאת באה להשלים חסר במבנה-שמבריאה. אבל כל מי שביקש לערער מצא מקום לערער ואמר: ´כיצד יהיו הדברים הטבעיים חסרים ויהיו זקוקים להשלמה מבחוץ, מה גם שמתברר שאותה פיסת עור מועילה לאותו איבר?´ אין המצווה הזאת באה להשלים חסר במבנה-שמבריאה, אלא להשלים חסר בבריות. הנזק הגופני הנגרם לאיבר זה הוא המטרה המכוונת. לא נפגם במילה דבר מן המעשים המקיימים את הפרט ולא בטלה בגללה הולדת הצאצאים. אבל מתמעטות בעטיה סערת-היצר והתאווה היתרה על הדרוש. אין ספק שהמילה מחלישה את כוח הקישוי ולעתים קרובות ממעיטה את ההנאה, מפני שכאשר מטיפים דם מן האיבר ומסירים את המגן שלו בראשית גדילתו, הוא נחלש בלי ספק. החכמים ז´ל אמרו בפירוש: הנבעלת מן הערל קשה לפרוש. זאת, לדעתי, הסיבה החשובה ביותר למילה.´ ב´מורה נבוכים´ ח" ג, פ" מ´ט נאמר: ´אחד מטעמי המילה היא למעט המשגל ולהחליש את האבר כפי היכולת אבל תחסר בו התאוה היתרה על הצורך, והיות המילה מחלשת כוח הקישוי, לפעמים שתחסר ההנאה, הוא דבר שאין ספק בו, כי האבר כשיושפך דמו ויסר מכסהו מתחילת בריאותו יחלש בלי ספק, זהו החזק בטעמי המילה אצלי.´ רמב´ם, מורה נבוכים, חלק שלישי, פרק מ´ט ´מנין למדים שברית המילה צריכה לכלול את החיתוך באיבר המין של הזכר? תוקף המצווה שאוב מבראשית י´ז, שם מצווה אברהם (י-יא): ´זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך, המול לכם כל-זכר. ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם.´ והנה, בקטע זה לא מפרש הכתוב היכן למול. התנאים והאמוראים דנו לפיכך בשאלה, מאין שהחיתוך הוא דווקא בפין? מכאן אנו רואים שגם לפי המסורת אין זה מפורש שיש לחתוך את ערלת הפין, ומהי הערלה אותה יש להסיר הנו עניין לפרשנות. בימי החשמונאים, בהשפעת התרבות ההלנית, היו צעירי ישראל נוהגים למשוך את ערלתם, שתכסה את העטרה, כדי שלא יכירו בהם שהם נימולים. יהודי ירושלים לימדו את בני הנעורים משחקי התעמלות כדרכי היונים. המתאבקים היו מופיעים ערומים לעיני קהל הצופים, והיהודים התביישו להיראות בזירה בפני קהל היוונים כנימולים עם ערלה כרותה ועטרה גלוייה. לשם כך, משכו את הערלה עד שהיתה מכסה את העטרה, וכך לא הבחינו במילה. כתוב הספר החשמונאים: ´ויקימו בית משחק בירושלים כמשפט הגוים´. ´ויעשו להם ערלות´. הם משכו את חלק הערלה הנשאר עד אשר התארכה הערלה ותכסה את כל הגיד. גם הפרידו ע´י חתוך את העור הפנימי שעל פני העטרה, וכה עשו מהעור הפנימי ערלה חדשה אשר כסתה את העטרה. או משכו את חלק הערלה הנשאר בעזרת מכונה אשר המציאו והנקראת אפיספסטור. הפילוסוף היהודי פילון הסביר, בעקבות הרודוטוס, כי מטרת המילה היא לטהר ולנקות את אברי ההולדה ולמנוע בעד מחלות. הוא מוסיף ואומר כי ע´י כריתת הערלה חפץ המחוקק להחליש את כוח תאוות המשגל. בשנת 1843 יצאו רופאים ורבנים מתקנים בפראנקפורט דמאין נגד המילה. הם פירסמו תזכיר שנימוקיו היו: א) המילה ניתנה לאברהם (ולא למשה) וגם לישמעאלים. יוצא, איפוא, שעל ידה נוכל להיות גם ישמעאלים. ב) בספר דברים אין זכר למילה, כל המצוות חוזרות כמה פעמים בתורה, מצוות מילה פעם אחת ורק כמנהג. ג) משה עצמו לא מל את בנו. ד) דור המדבר לא היה נימול. ה) הרי גם בת ישראל אין אות בבשרה והיא יהודיה. בחלק הקדום של חוקי התורה, בספר הברית, בעשרת הדברות ובספר דברים לא נזכר כלל – גם לא ברמז – מנהג ברית המילה. תודה רבה מראש על תשובתכם.

תשובה

שלום וברכה

 

א. אין מנהג של ברית מילה. אלא מצוה גמורה מן התורה המבוארת גם בספר בראשית שגם היא ניתנה למשה מאת ה´

 

בראשית פרק יז

 

(ט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם:

(י) זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר:

(יא) וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם:

(יב) וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא:

(יג) הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם:

(יד) וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת בְּרִיתִי הֵפַר:

 

וכמובן שהכונה מעמיה היא מעם ישראל, מאחר ואברהם עדין לא היה עם.

 

כמו כן נאמרה המצוה בפירוש בתורה בספר

 

ויקרא פרק יב

 

(א) וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:

(ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא:

(ג) וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ:

 

ועל כן אין שחר לטיעונים שאין המצווה מפורשת בתורה.

 

מעולם לא היה תזכיר של רבנים נגד ברית מילה אלאאלו היו רשעים רפורמים שלא האמינו בתורה כלל.

שאר הטיעונים הם גם כן עלובים מאוד משה אכן לא מל את בנו מאחר והיה מצווה ללכת למצרי וסכנה הייתה למול באותו זמן ולמעשה הוא נענש על כך מאחר והתעסק במלון במקום למול את בנו.

אין כל טענה בכך שמפני שיש עמים נוספים שעושים מצוות מסוימות שציוה הבורא את עמו ישראל, אנו נימנע מלקיימם בדברים אלו אין כל טעם וחושבני שחבל להתווכח עליהם.

 

דברים אלו נבעו מהטיפשות של המשכילים, כאשר הם הפכו את התורה מאלוקית ללאומית, ללא כל קשר לבורא, וכאן אכן הטענה שאם המילה היא לזהות לאומית, מה לנו לקחת זהות שהיא שווה גם לישמעאלים, אולם אם מדובר במצווה של הבורא טענה זו מגוחכת מאוד.

 

ובכך גם נסתרת הטענה המטופשת, שלבנות אין ברית מילה, הדבר נכון שבנות לא נצטוו על כך, כמו שלא נצטוו על הרבה דברים אחרים.

 

דור המדבר לא נימול מחמת הסכנה כמבואר במדרש, ומיד בכניסתם לארץ נימולו כולם.

 

אין חלק קדום ואין חלק מאוחר בתורה כל התורה כולה ניתנה כמקשה אחת בסוף ארבעים השנה ממשה על פי ה´.

 

המקום שבו מקיימים את הברית מילה היה ידוע מעת קבלת התורה שבה פירש משה את המצווה לבני ישראל ולאחר מכן קיימו זאת בפועל וכמו כל המצוות אשר רובם אינם מפורשים בתורה אלא נתפרשו בעל פה ע"י משה.

 

חז"ל היה מנסים למצוא בכל התורה את סימוכין ואת המקום שבו מרומז הפירוש שהם קיבלו בתורה שבעל פה, מאחר וכך היה ידוע להם שכל דבר בתורה שבעל פה מרומז בתורה שבכתב, ועל כן ניסו להוכיח מהפסוק עצמו שהמקום היחיד שמכוון הפסוק בפשוטו חייב להיות רק במקום שבו אנו מקיימים את המצווה.

 

וכעת נעבור לדברים שאנו אומרים כראיות לידיעת נותן התורה את הטבע, וכן קצת מההסברים הגשמיים שאנו מסבירים את המצווה, אשר שורשה גבוה עד מאוד כפי שיבואר בהמשך.

 

מצב קרישת הדם הטוב ביותר הוא ביום השמיני למילה שהוא עומד ביום זה מעל מאה אחוז.

 

בחירת התורה לעשות ברית מילה דווקא ביום זה, מראה על כך שמי שציווה על כך ידע על זה עוד לפני שהמדע גילה את זה.

 

ב. הברית מילה מונעת מחלות מסוימות, מאחר וללא הברית יש  מרווח מסוים בין העטרה לערלה וזה מקום נוח להתרבות חיידקים., ולהרבות זיהמום.

 

טעמי המצווה

 

אכן אחד מהטעמים המבוארים במפרשים הוא כדי להחליש את כוח היצר, וכדי שלא ייגרר האדם אחר יצר המיניות,  דבר שיגרום לאדם לבוא לידי דברים אסורים, ולא ישתמש בתאוות המין שבו אלא לאשתו בלבד.

אין בכך כל פסול שהבורא מסייע לבניו לקיים את מצוותיו.

 

ישנם טעמים נוספים ועמוקים על פי הקבלה כמבואר בהרחבה בדברי הזוהר, ואם הדבר חשוב לך אאריך עוד בדבר.

 

בהצלחה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה