שאל את הרב - כללי

חופה וסנדק

  • ב' שבט התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב. אומרים מי שמתחתן או שישב סנדק נמחלים לו "כל" עוונותיו. אם אדם שחטא בחטא של עבודה זרה, או גילוי אריות, או בא על נשואה ,או על גויה, או עשה חילול לה'. ואולי אפילו רצח חס ושלום.. (אני מתכוון לאחד החטאים, שאו שעבר על כולם יחד). אני מבין שמבקרה כזה התשובה לא כל כך תעזור לו (אדם יכול לעשות תשובה, תשובה תמיד מועילה אבל הוא יצטרך לעבור מדורי גיהנום בעולם הבא "ובעולם הזה" ... כי רק הייסוריים ממרקים את האוון. אבל האם הם נמחלים לו "נמחקים לו" כשהוא מתחתן תחת חופה וקידושין או יושב סנדק.. ? ואז היייסורים יטבלו ולא רק ידבדלו ממנו? או שעדין המיתה טולה.. והייסוריין ממרקים אותו? תודה.

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

סליחה על האיחור בתשובה.

 

כפי שהבנתי, אם אדם זוכה לעשות תשובה בעולם הזה, אז אין הוא צריך שוב לשום ייסורין וזיכוך אחרי פטירתו.

 

גם הנושא בחופה וקידושין זוכה למחילת עוונות רק אם גם עושה תשובה קודם חתונתו.

 

כמו כן כל העומדים מסביב לברית בשעת הברית נמחל להם עוונותיהן (ואין זה תלוי דוקא במי שנעשה סנדק) , פירוש הדבר אם עושים תשובה, אז אותו זמן הוא זמן מסוגל שתתקבל התשובה שלהם ויזכו למחילה.

 

אבל אין הכונה בשום פעם שהתשובה מתקבלת ואפילו בלי שום עבודה ועל ידי עשיית משהו סגוליי לבד.

~~~

ואע"פ שישנם עבירות שהתשובה לבדה אינה מספיקת להם, מ"מ מבחינה השקפתית אנו מאמינים שאפשר לקבל "מחילה" גם על כריתות ומיתת בית דין ואפילו על חילול השם. וזהו על פי הכלל הידוע: "אין לך דבר העומד בפני התשובה".

 

והענין הוא, כי תשובה בספרים קדושים נקראת "תשובת המשקל". דהיינו, כמו שאדם קיבל הנאה מן העבירה, כך הוא צריך לקבל ייסורין במידה כנגד מידה כדי "לנטרל" את ההנאה האסורה שנהנה בה מקודם.

 

ולכן לכל עבירה וה"הנאה" שבה, ישנה מדריגה שונה של ייסורין שצריך לקבל בכדי שיוכל להתכפר - לפעמים העינוי של יום כיפור מספיק; לפעמים צריך עוד כמה ייסורין; ולפעמים יצטרך החוטא אפילו ייסורי מיתה רח"ל.

 

אבל ככל שבן אדם עושה תשובה בלב שלם, והוא באמת מתחרט על ההנאה שקיבל, ואילו היה יכול לעשות את זה עוד פעם לא היה עושה, והוא מרגיש כאב וצער בלב על מה שעשה, אזי הייסורין האלו שבלבו הם עולים ומתחשבים כנגד הייסורין שהיה צריך לנטרל את ההנאה שהיה לו, ושוב ייתכן שלא יצטרך לשום ייסורין נוספים  אפילו לשאר ימי חייו שבעולם הזה.

~~~

כמו כן שייך שיעשה "תשובת המשקל" אפילו על חילול השם. כי בחילול השם, בנוסף ל"הנאה" שהיה מן העבירה, הרי הוא גרם בעצם ל"חילול השם" בעולם שהוא ההיפך הגמור ממה שאנו רוצים לפעול בעולם. ואכן, "תשובת המשקל" בנוגע לחילול השם היינו, לא רק שהחוטא מתחרט ומצטער על מה שעשה, אלא שהוא עוד מרבה "קידוש השם" בעולם במידה שוה לגודל חילול השם שגרם מקודם בעולם, ובזה מתכפר לו לגמרי (על פי ספר "שערי תשובה" לרבינו יונה).

 

ויהי רצון שיזכו כל ישראל לתקן את מה שצריכים לתקן, ויזכו כולם לתשובה שלימה עודם בעולם הזה, ואז לא יצרטכו שוב את שאר אופני התיקון הקשים, ונזכה יחד עם כל ישראל לגאולה השלימה בקרוב מתוך רחמים.

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה