יין לבן להבדלה
- ד' שבט התשע"ו
שאלה
שלום וברכה 1)ידוע שהרמבן פוסק שלקידוש לא יוצאים ידי חובה ביין לבן,לעומת זאת לפי ידיעתי בהבדלה אין שום בעיה להבדיל על יין לבן . האם ניתן לכתחילה להבדיל על יין לבן? 2)בפרק יב בפרשת בא מפורטת מצוות קרבן פסח, האם ניתן לפרט את פירטי המצווה?רשי מציין מושג של פסח דורות. מה הבדל בין פסח מצריים לפסח דורות ? תודה רבה תבורכו מפי עליון
תשובה
שלום וברכה
1. מותר לכתחילה להבדיל על יין לבן.
2. פסח מצרים הכוונה הפסח ששחטו אבותינו במצרים לפני יציאתם ממצרים פסח דורות הכוונה לקרבן הפסח שהיו מקריבין כל הדורות.
הגאון מהריעב"ץ זצ"ל
כַּךְ הָיְתָה עֲבוֹדַת קָרְבַּן פֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר בְּנִיסָן, אֵין שׁוֹחֲטִין אוֹתוֹ אֶלָא אַחַר תָּמִיד שֶׁל בֵּין הָעַרְבַּיִם, עֶרֶב פֶּסַח בֵּין בְּחוֹל בֵּין בְּשַׁבָּת הָיָה הַתָּמִיד נִשְׁחַט בְּשֶׁבַע וּמֶחֱצָה, וְקָרֵב בִּשְׁמוֹנָה וּמֶחֱצָה, וְאִם חָל עֶרֶב פֶּסַח לִהְיוֹת עֶרֶב שַׁבָּת הָיוּ שׁוֹחֲטִין אוֹתוֹ בְּשֵׁשׁ וּמֶחֱצָה וְקָרֵב בְּשֶׁבַע וּמֶחֱצָה וְהַפֶּסַח אַחֲרָיו, כָּל אָדָם מִיִשְׂרָאֵל אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָׁה בְּנֵי בֵּיתוֹ הַגְדוֹלִים וְהַטְהוֹרִים וְנִמוּלִים (וּכְּשֵׁם שֶׁמִילָתוֹ מְעַכֶּבֶת מִלַעֲשׂוֹת הַפָּסַח וּמִלֶאֱכוֹל בּוֹ, כַּךְ מִילַת בָּנָיו הַקְטַנִים וּמִילַת עֲבָדָיו בֵּין גְדוֹלִים בֵּין קְטַנִים וּטְבִילַת אִמָהוֹתָיו מְעַכֶּבֶת) כָּל שֶׁיָכוֹל לְהַגִיעַ לִיְרוּשָׁלַיִם בִּשְׁעַת שְׁחִיטַת הַפֶּסַח חַיָב בְּקָרְבַּן פֶּסַח:
מְבִיאוֹ מִן הַכְּבָשִׂים אוֹ מִן הָעִזִים זָכָר תָּמִים בֶּן שָׁנָה (אֵינוֹ טָעוּן סְמִיכָה) וְשׁוֹחֲטוֹ בְּכָל מָקוֹם בָּעֲזָרָה אַחַר גְמַר עֲבוֹדַת תָּמִיד הָעֶרֶב וְאַחַר הַטָבַת הַנֵרוֹת, וְאֵין שׁוֹחֲטִין הַפֶּסַח וְלֹא זוֹרְקִין הַדָּם וְלֹא מַקְטִירִין הַחֵלֶב עַל הַחָמֵץ (אֲפִילוּ הָיָה כַּזַיִת בִּרְשׁוּתוֹ שֶׁל אֶחָד מִבְּנֵי הַחֲבּוּרָה בִּשְׁעַת אַחַת מֵהָעֲבוֹדוֹת שֶׁל קָרְבַּן פֶּסַח, הוּא לוֹקֶה וְהַפֶּסַח כָּשֵׁר):
שָׁחַט הַשּׁוֹחֵט (אפי' זר) וְקִבֵּל דָּמוֹ כֹּהֵן שֶׁבְּרֹאשׁ הַשּׁוּרָה בִּכְלִי שָׁרֵת וְנוֹתֵן לְחֲבֵירוֹ, וְחֲבֵירוֹ לְחֲבֵירוֹ, כֹּהֵן הַקָרוֹב אֵצֶל הַמִזְבֵּחַ זוֹרְקוֹ זְרִיקָה אַחַת כְּנֶגֶד הַיְסוֹד וְחוֹזֵר הַכְּלִי רֵיקָן לְחֲבֵירוֹ וְחֲבֵירוֹ לְחֲבֵירוֹ, מְקַבֵּל אֶת הַמָלֵא וּמַחֲזִיר אֶת הָרֵיקָן, וְהָיוּ הַכֹּהֲנִים עוֹמְדִים שׁוּרוֹת וּבִיְדֵיהֶם בָּזִיכִין שֶׁכּוּלָן כֶּסֶף אוֹ כּוּלָן זָהָב וְלֹא הָיוּ מְעוּרָבִים, וְלֹא הָיוּ לְבָּזִיכִין שׁוּלַיִם שֶׁלֹּא יַנִיחוּם וְיִקָרֵשׁ הַדָּם, אַחַר כַּךְ תּוֹלִין אֶת הַפֶּסַח בְּאוּנְקְלָיוֹת (אוֹ בְּמַקְלוֹת דַקִים מֵנִיחַ עַל כִּתְפוֹ וְעַל כֶּתֶף חֲבֵירוֹ, תּוֹלֶה) וּמַפְשִׁיט אוֹתוֹ כּוּלוֹ (וּבְּשַׁבָּת עַד הַחָזֶה וּמִשָּׁם לְמַטָה שָׁקַל לֵיה בְּבַּרְזָא) וְקוֹרְעִין בִּטְנוֹ וּמוֹצִיאִין אֵימוּרִים הַחֵלֶב שֶׁעַל הַכֶּרֶס וְיוֹתֶרֶת הַכָּבֵד וּשְׁתֵּי הַכְּלָיוֹת וְחֵלֶב שֶׁעַלֵיהֶן וְהָאַלְיָה, אִם הָיָה מִמִין הַכְּבָשִׂים לְעוּמַת הֶעָצֶה, נוֹתֵן בִּכְלִי שָׁרֵת וּמוֹלְחָן וּמַקְטִירָן הַכֹּהֵן עַל הַמַעֲרָכָה, חֶלְבֵי כָּל זֶבַח וְזֶבַח לְבַדוֹ, בְּחוֹל בַּיוֹם, וְלֹא בַּלַיְלָה שֶׁהוּא יוֹם טוֹב, אֲבָל אִם חָל עֶרֶב פֶּסַח בְּשַׁבָּת מַקְטִירִין וְהוֹלְכִין כָּל הַלַיְלָה, וּמוֹצִיא קְרָבָיו וּמְמַחֶה אוֹתָן עַד שֶׁמֵסִיר מֵהֶן הַפֶּרֶשׁ (כְּדֵי שֶׁיִהְיוּ נְקִיִים כְּשֶׁצוֹלֵהוּ עִמָם), שְׁחִיטָתוֹ וּזְרִיקַת דָמוֹ וּמִיחוּי קְרָבָיו וְהֶקְטֵר חֲלָבָיו דוֹחִין אֶת הַשַׁבָּת, וּשְׁאָר עִנְיָנָיו אֵין דוֹחִין:
בְּשָׁלֹשׁ כִּתּוֹת הַפֶּסַח נִשְׁחַט, וְאֵין כַּתְּ פְּחוּתָה מִשְׁלשִׁים אֲנָשִׁים, נִכְנְסָה כַּתְּ אַחַת נִתְמַלְאָה הָעֲזָרָה, נוֹעֲלִין אוֹתָהּ, וּבְּעוֹד שֶׁהֵן שׁוֹחֲטִין וּמַקְרִיבִין, הַלְוִיִּם קוֹרִין אֶת הַהַלֵל, אִם גָמְרוּ קוֹדֶם שֶׁיַקְרִיבוּ אֶת כֻּלָם, שָׁנוּ, אִם שָׁנוּ, שָׁלְשׁוּ, עַל כָּל קְרִיאָה תָּקְעוּ הֵרִיעוּ וְתָּקְעוּ, גָמְרָה כַּתְּ אַחַת לְהַקְרִיב, פּוֹתְחִין הָעֲזָרָה יָצְאָה כַּתְּ רִאשׁוֹנָה, נִכְנְסָה כַּתְּ שְׁנִיָה נָעֲלוּ דַלְתוֹת הָעֲזָרָה, גָמְרָה, יָצְאָה שְׁנִיָה, נִכְנְסָה שְׁלִישִׁית, כְּמַעֲשֵׂה הָרִאשׁוֹנָה, כַּךְ מַעֲשֵׂה הַשְּׁנִיָה וְהַשְׁלִישִׁית, אַחַר שֶׁיָצְאוּ כֻּלָן רוֹחֲצִין הָעֲזָרָה מֵלִכְלוּכֵי הַדָּם וַאֲפִילוּ בְּשַׁבָּת, אֲמַת הַמַיִם הָיְתָה עוֹבֶרֶת בָּעֲזָרָה, שֶׁכְּשֶׁרוֹצִין לְהָדִיחַ הַרִצְפָּה סוֹתְמִין מְקוֹם יְצִיאַת הַמַיִם וְהִיא מִתְמַלְאָה עַל כָּל גְדוֹתֶיהָ עַד שֶׁהַמַיִם עוֹלִין וְצָפִין וּמְקַבְּצִין אֲלֵיהֶם כָּל דַּם וְלִכְלוּךְ שֶׁבָּעֲזָרָה, אַחַר כַּךְ פּוֹתְחִין הַסְתִּימָה וְיוֹצְאִין הַמַיִם עִם הַלִכְלוּךְ, נִמְצַאֲת הָרִצְפָּה מְנוּקָה, זֶהוּ כְּבוֹד הַבַּיִת, יָצְאוּ כָּל אֶחָד עִם פִּסְחוֹ (וְעוֹר שֶׁלוֹ) וְצָלוּ אוֹתָם, כֵּיצַד צוֹלִין אוֹתוֹ מְבִיאִין שְׁפּוּד שֶׁל רִמוֹן תּוֹחֲבוֹ מִתּוֹךְ פִּיו עַד בֵּית נְקוּבָתוֹ, וְתּוֹלֵהוּ לְתּוֹךְ הַתַּנוּר וְהָאֵשׁ לְמַטָה, וְתּוֹלֶּה כְּרָעָיו וּבְנֵי מֵעָיו חוּצָה לוֹ. וְאֵין מְנַקְרִין אֶת הַפֶּסַח כִּשְׁאָר בָּשָׂר, בְּשַׁבָּת אֵין מוֹלִיכִין אֶת הַפֶּסַח לְבֵיתָם, אֶלָא כַּתְּ הָרִאשׁוֹנָה יוֹצְאִין בְּפִּסְחֵיהֶן וְיוֹשְׁבִין בְּהַר הַבַּיִת, הַשְׁנִיָה יוֹצְאִין עִם פִּסְחֵיהֶן וְיוֹשְׁבִין בְּחֵיל, הַשְׁלִישִׁית בִּמְקוֹמָהּ עוֹמֶדֶת, חֳשֵׁכָה יָצְאוּ וְצָלוּ אֶת פִּסְחֵיהֶן:
כְּשֶׁמַקְרִיבִין אֶת הַפֶּסַח בָּרִאשׁוֹן, מַקְרִיבִין עִמוֹ בְּיוֹם י"ד זֶבַח שְׁלָמִים, מִן הַבָּקָר אוֹ מִן הַצֹאן, גְדוֹלִים אוֹ קְטַנִים, זְכָרִים אוֹ נְקֵבוֹת, וְהִיא נִקְרֵאת חֲגִיגַת אַרְבָּעָה עָשָׂר, עַל זֶה נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַה' אֱלֹהֶיךָ צֹאן וּבָקָר, וְלֹא קָבְעָהּ הַכָּתוּב חוֹבָה אֶלָא רְשׁוּת בִּלְבָד, מִכָּל מָקוֹם הִיא כְּחוֹבָה מִדִבְרֵי סוֹפְרִים, כְּדֵי שֶׁיְהֵא הַפֶּסַח נֶאֱכָל עַל הַשׂוֹבַע, אֵימָתַי מְבִיאִין עִמוֹ חֲגִיגָה, בִּזְמַן שֶׁהוּא בָא בְּחוֹל, בְּטַהֲרָה, וּבְמוּעָט, וְנֶאֱכֶלֶת לִשְׁנֵי יָמִים וְלַיְלָה אֶחָד, וְדִינָהּ כְּכָל תּוֹרַת זִבְחֵי שְׁלָמִים, טְעוּנָה סְמִיכָה וּנְסָכִים וּמַתַּן דָמִים שְׁתַּיִם שֶׁהֵן אַרְבַּע, וּשְׁפִיכַת שִׁירַיִם לַיְסוֹד, זֶהוּ סֵדֶר עֲבוֹדַת קָרְבַּן פֶּסַח וַחֲגִיגָה שֶׁעִמוֹ בְּבֵית אֱלֹהֵינוּ שֶׁיִבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ אָמֵן:
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il