חברה והשקפה

מהי חסידות סאטמר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מהי חסידות סאטמר? עלו בי תהיות לאחרונה. ידוע לי שסאטמר מתנגדים לציונות, להתיישבות בארץ ישראל (יש חלק קטן שחי בירושלים אך רוב רובם הגדול יושב בארה´ב), נגד הצבעה בבחירות והשתתפות בכל דבר הקשור בארץ ישראל. יש היגיון רב בדברהם. אנו היהודים לא אמורים להשתייך לכל הזרם הציוני/ ישראלי. מה כב" הרב חושב על כך?

תשובה

שלום וברכה

העמדה של האדמו"ר מסטמר זצ"ל היתה עמדת מיעוט. רובם ככולם של גדולי אותו דור שהמדינה קמה בימיהם סברו שהתנגדות להתיישבות המחודשת בארץ ישראל מנוגדת להלכה, ואדרבה. משהתאפשר להתיישב בארץ ישראל חזרה מצוות התורה על ההתישבות בה כמצווה מחייבת. 

אותם גדולים קבעו שהשתפות פעילה של אנשים חרדיים בכנסת ישראל, הינה חובה. וברור כיום שללא העניין הזה הצביון היהודי מארץ ישראל הקיימת עד היום במידה מסויימת, היתה בסימן שאלה גדול מאוד, אם בכלל. 

אין לנו קשר כל שהיא עם השקפת הציונים, שליחת הנציגים לכנסת ישראל דומה לשליחת הנציגים החרדיים לפרלמנט הפולני לפני כמאה שנה, בכדי ללחום ולהשפיע שלא יגזרו על השחיטה היהודית, ולאפשר חיים יהודיים לעם ישראל באשר הם. אותה המטרה קיימת גם כיום במדינת ישראל, וביתר שאת. 

לולי נציגים שומרי תורה ומצוות, באותה כנסת ישראל, שלמרבה הצער מחליטה גם בנושאים הנוגעים ליסוד נשמתה של עם ישראל כמו מוסד הנישואין, ועוד ועוד, הרי שהחשש  לטמיעה והתבוללות של העם היהודי בתוך ארצו, היה קרוב מאוד.  

בהצלחה - מנשה ישראל    


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה