שאל את הרב - כללי

16 שאלות אם אפשר עד סוף שבוע

  • ו' שבט התשע"ו
אא

שאלה

אם אפשר מקורות אם אין לכם לחץ 1.אם יצאו 9 מתוך 10 בחזרת הש''ץ בברכה שניה והחזן ספרדי בבית כנסת אשכנזי רשאי לומר קדיש שאחר 18? ומה דין במקום שאין נוסח ברור? 2.במקרה שהתחילו 9 חזרת הש"ץ בטעות-יפסיקו או יגמרו התפילה? 3.סיים 18 של ליל שבת כשהחזן כבר באמצע פס' ויכולו השמיים או בפס' שאחריו יכול להצטרף עם הציבור ויחשב לו שקראם בציבור? 4.גילו שאין כוסות על השולחן באמצע קידוש וניתן להביאם ותוך כדי לשמוע הברכה, אפשר להביאן?. 5.למה ה' אמר למשב 'מה תצעק אלי'? והרי אין תפילה שבה ריקם? 6.פת שיש עליה מדבקה והוריד המדבקה עם מעט פת שעליה ונשאר סימן כזה של חתך בפת,נחשבת הפת כפת שלימה לעניין בציעה? 7.אם מכסה לגמרי במכסה סיר שיש בו מאכל ושם על פלטה כבויה,עובר איסור מטמין? 8.בהלכה ברורה באמן יתומה סימן קכד כתיב"ולדעת השו"ע אמן יתומה היינו כששומע ברכה ורוצה לצאת בה יד"ח ואינו שומע הברכה מפי המברך"(איך אפשר לשמוע ברכה שלא מפי המברך?) 9.מותר מעיקר הדין להפריד האטריות מהמרק לדופן הצלחת\סיר ע"מ שהמרק שבכף ירד ממנו ? 10.לשפוך ממים חמין ממיחם חשמלי לכלי ואז למיחם חשמלי אחר,שרי?(כי בהליכות שבת של הרב מלכא עמ' ריב רשום שאסור ממיחם למיחם) 11.למצטערים שמתקלחים בשבת\שיער של תינוק מותר לחפוף תשער בשמפו? 12.במה אשה שמוצאה שונה מבעלה צריכה לנהוג כמו בעלה? 13.מותר להוציא עם כף\כלי מאכל שבתוך סיר ושבושל כ"צ בעודו על הפלטה מבלי להוריד הסיר מהפלטה? והאם מותר גם כשהפלטה דלוקה?(במידה וכן אם אפשר מקור) 14.מותר מעיקר הדין לשים מאכל יבש שבושל כ"צ ישירות על הפלטה? לשם מה יש את העניין של לחורר מאכל עטוף? 15.למה רשום שאין יודעים למה צדיק ורע לו ורשע וטוב לו והרי בסוף פ' ואתחנן כתוב "משלם לרשע…"? מה עדיף כשיש רק אופציה 1 מבין ה-2 להתפלל בבית כנסת או בזמן שהציבור מתפללים? 16.ספר קהלת לא נגנז כי תחילתו דברי תורה וסופו.אז למה מה שבינהם מותר לקריאה, ומה ראו חז''ל בצורה קשה כ''כ עד שכמעט רצו ליגנזו?

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1.אם יצאו 9 מתוך 10 בחזרת הש''ץ בברכה שניה והחזן ספרדי בבית כנסת אשכנזי רשאי לומר קדיש שאחר 18? ומה דין במקום שאין נוסח ברור?

-

2.במקרה שהתחילו 9 חזרת הש"ץ בטעות-יפסיקו או יגמרו התפילה?

- יפסיקו, הואיל והיתה התחלה שלא בחיוב ובטעות. 

3.סיים 18 של ליל שבת כשהחזן כבר באמצע פס' ויכולו השמיים או בפס' שאחריו יכול להצטרף עם הציבור ויחשב לו שקראם בציבור?

- נראה שכן, הואיל  והתחיל את האמירה תוך כדי דיבור של ש"עדים האחרים", וכדיני עדות. 

4. גילו שאין כוסות על השולחן באמצע קידוש וניתן להביאם ותוך כדי לשמוע הברכה, אפשר להביאן?.

- לכתחילה אין לשומע לעסוק בעוד דברים בשעת הברכה, ועדיף שיסיים המברך וישתה , ואח"כ יביא את הכוסות. 

5.למה ה' אמר למשה 'מה תצעק אלי'? והרי אין תפילה שבה ריקם?

- התשובה בפסוק: "דבר את בני ישראל ויסעו"; הם כבר נענו בתפילתם. 

6.פת שיש עליה מדבקה והוריד המדבקה עם מעט פת שעליה ונשאר סימן כזה של חתך בפת,נחשבת הפת כפת שלימה לעניין בציעה?

- אי אפשר לומר פסק כללי בזה כי המציאות משתנה. והכלל אם נשאר החלה שלימה בשכבה החיצונה שלה, נחשבת שלימה, משא"כ אם הוריד קצת מן השכבה עד שנראית חסר.

7.אם מכסה לגמרי במכסה סיר שיש בו מאכל ושם על פלטה כבויה,עובר איסור מטמין?

- לא שייך הטמנה אם אינו שם על האש. 

8.בהלכה ברורה באמן יתומה סימן קכד כתיב"ולדעת השו"ע אמן יתומה היינו כששומע ברכה ורוצה לצאת בה יד"ח ואינו שומע הברכה מפי המברך"(איך אפשר לשמוע ברכה שלא מפי המברך?)

- פשטות הכונה היא ש"שומע ברכה" - פירוש שהוא שומע שמישהוא מברך איזו ברכה, "ואינו שומע הברכה מפי המברך", כלומר שאינו שומע איזו ברכה הוא מברך, רק שהוא מתאר לעצמו מהי הברכה, וכגון שרואה מישהו עומד בליל שבת ואוחז כוס אז מתאר לעצמו שהוא מברך ברכת קידוש; והוא רוצה לצאת ידי חובה, לכן הוא מתקרב ורק שומע מתי שהמברך מסיים, וכל אחד עונה אמן, ואז הוא ג"כ עונה אמן. בזה הוי ה"אמן" שלו "יתום" משמיעת הברכה. 

9.מותר מעיקר הדין להפריד האטריות מהמרק לדופן הצלחת\סיר ע"מ שהמרק שבכף ירד ממנו ?

- בשבת, אם אינו רוצה את המרק והוא אינו משאיר כמות ניכרת של המרק עם האיטריות בתוך הכף, נחשב כבורר בכלי, ואסור.

10.לשפוך ממים חמין ממיחם חשמלי לכלי ואז למיחם חשמלי אחר,שרי?(כי בהליכות שבת של הרב מלכא עמ' ריב רשום שאסור ממיחם למיחם)

11.למצטערים שמתקלחים בשבת\שיער של תינוק מותר לחפוף שער בשמפו?

- אם עושה בעדינות שאינו מוציא שער בהכרח, יכול להיות מותר משום "דבר שאינו מתכוין"; ואם לאו, אין לעשות משום "פסיק רישיה".

12.במה אשה שמוצאה שונה מבעלה צריכה לנהוג כמו בעלה?

- אחרי החתונה מתנהגת הכל כמנהג בעלה.

13.מותר להוציא עם כף\כלי מאכל שבתוך סיר ושבושל כ"צ בעודו על הפלטה מבלי להוריד הסיר מהפלטה?

- כפי שהבנתי, לדעת החזון איש ז"ל, אסור; לדעת הרב עובדיה יוסף ז"ל, מותר.

והאם מותר גם כשהפלטה דלוקה?(במידה וכן אם אפשר מקור)

- קיצור חלקוט יוסף סימן שיח, סעיף מו:

"תבשיל שנתבשל כל צורכו ונמצא על גבי אש מערב-שבת, מותר להוציא אוכל מתוך הקדירה, אף בעוד שהקדירה עומדת על האש. שאף-על-פי שהאוכל מתהפך מה שלמעלה למטה ומתקרב אל האש, אין בכך כלום, הואיל והתבשיל מבושל כל צורכו. ובפרט אם עושה כן [להשאיר את הקדרה על האש] לצורך סעודה שלישית, או לצורך אורח הצריך להגיע אליו מאוחר יותר. וכל שכן שמותר ליטול ממנה במצקת, כשאינו מהפך בתבשיל מה שלמעלה למטה ומה שלמטה למעלה. אבל אין להגיס ממש בתבשיל הנמצא על האש, משום שעל-ידי הגסתו נראה כמבשל. אך בקדרה הנמצאת על פלאטה חשמלית, מותר להגיס."

14.מותר מעיקר הדין לשים מאכל יבש שבושל כ"צ ישירות על הפלטה? לשם מה יש את העניין של לחורר מאכל עטוף?

- אסור בשבת משום שנראה כמבשל.

- כשעושים חור בעטיפה, מוציא מחשש הטמנה, הואיל והטמנה אסורה רק כשהמאכל עטופה לגמרי.

15.למה רשום שאין יודעים למה צדיק ורע לו ורשע וטוב לו והרי בסוף פ' ואתחנן כתוב "משלם לרשע…"?

- זהו באופן כללי, נדע שזהו האמת; אבל לראות את זה בחוש, אין אנו מבינים בשעה שאנו רואים האיך זה ככה.

מה עדיף כשיש רק אופציה 1 מבין ה-2 להתפלל בבית כנסת או בזמן שהציבור מתפללים?

- נראה שעדיף "בזמן שהצבור מתפללין" הואיל ויש לזה חשיבות מה של תפלה בציבור. 

16.ספר קהלת לא נגנז כי תחילתו דברי תורה וסופו.אז למה מה שבינהם מותר לקריאה, ומה ראו חז''ל בצורה קשה כ''כ עד שכמעט רצו ליגנזו?

ראה גמרא שבת (ל ב):

"אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב, בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה, ומפני מה לא גנזוהו, מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה. תחילתו דברי תורה דכתיב מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש, ואמרי דבי ר' ינאי תחת השמש הוא דאין לו, קודם שמש יש לו. סופו דברי תורה, דכתיב סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם... ומאי דבריו סותרים זה את זה, כתיב טוב כעס משחוק, וכתיב לשחוק אמרתי מהלל. כתיב ושבחתי אני את השמחה, וכתיב ולשמחה מה זה עושה. לא קשיא, טוב כעס משחוק, טוב כעס שכועס הקב"ה על הצדיקים בעולם הזה, משחוק שמשחק הקב"ה על הרשעים בעולם הזה. ולשחוק אמרתי מהלל, זה שחוק שמשחק הקב"ה עם הצדיקים בעולם הבא, ושבחתי אני את השמחה, שמחה של מצוה, ולשמחה מה זה עושה, זו שמחה שאינה של מצוה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה