שאל את הרב - כללי

איפה רשום אבות אכלו בוסר ושיני בנים תיכאנה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איפה רשום אבות אכלו בוסר ושיני בנים תיכאנה

תשובה

שלום דהן,

לפי מה שראיתי, פסוק זה הופיע לראשונה בספר יחזקאל (פרק יח): "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה" - שם הנביא מתקן טעות נפוצה בהבנת התורה (ספר במדבר, פרק יד: "פוקד עוון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים"). היו בעבר אנשים שחשבו כי לפי התורה הבנים נענשים על חטאי האבות, אך אין זה נכון, והנביא מתקן אותם, שכן נאמר בתורה במפורש (דברים כד, טז): "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, איש בחטאו יומתו".

על כן אומר הנביא יחזקאל (פרק יח): "ויהי דבר ה´ אלי לאמר, מה לכם, אתם משלים את המשל הזה  על אדמת ישראל, לאמור: אבות יאכלו בוסר ושיני הבנים תקהינה. חי-אני נאם א-דני אלוקים, אם יהיה לכם עוד משל המשל הזה בישראל (!), הן כל הנפשות לי הנה, כנפש האב וכנפש הבן לי הנה: הנפש החטאת - היא תמות" - אנו רואים כי הנביא מוחה בשם ה´ כנגד המשל שאנשים מושלים [הטענה כי בגלל אכילת הבוסר של האבות, שיני הבנים יהיו חלשות]. אז נשבע הנביא בשם ה´ שלא יאמרו עוד את המשל המוטעה הזה בישראל, כי כולנו בנים של הקב"ה במידה שווה, ורק האדם החוטא ישלם את המחיר על חטאיו, אם לא יחזור בתשובה.

גם בירמיהו נאמר כן (פרק לא, כו): "הנה ימים באים, נאם ה´... בימים ההם לא יאמרו עוד, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה.  כי אם איש בעונו, ימות: כל האדם האוכל הבוסר - תקהינה שניו". דהיינו, יגיעו ימים שאיש לא יטעה בכך עוד, ואיש לא יחשוב לרגע שבעוון הוריו הוא סובל.

בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה