תורה ומדע

היעדר סתירה בין מדעי הטבע והתורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

במאמר שפרסמתם ´היעדר סתירה בין מדעי הטבע והתורה´ הוכחתם בצורה שכלית שהאקסיומות שמדען בוחר להניח, אינן מוכחות באופן חיצוני ולא נסיוני, ולא תמיד נכונות. האם ההנחה, שכל דבר סימטרי ומורכב ובעל חוקים חייב שיהיה לו מתכנן ויוצר, איננה אקסיומה לא מוכחת גם כן, אלה רק הנחה נסיונית מהתבוננות על עולמנו? האם ניתן להוכיח את קיומו של הבורא באופן שכלי באופן אחר? או שיש דרך להוכיח את אמיתות האקסיומה הנ´ל? תודה מראש ארז

תשובה

שלום ארז,

המדע האמפירי (הנסיוני והתצפיתי) אינו סותר את הדת, ובדיוק להיפך - צועד עימו יד ביד. עם זאת המדע התיאורטי אכן אינו מוכח, ומשתנה שוב ושוב.

מה שאתה מכנה "הנחה" או "אקסיומה" אינה, לא הנחה ולא אקסיומה, כי אם הגיון בסיסי. אין לחכם אלא מה שעיניו רואות, ואנו רואים לפנינו ברגע זה סדר וחוקיות. תכנון זה, של האטום הקטן ביותר ועד מערכת השמש שלנו, מעידים על קיומו של מתכנן בכל רגע נתון. על כן אנו קוראים בתפילה "המחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית". הבריאה מעידה בכל רגע על יוצרה, לא מתוך איזו "הנחה אישית" או "דעה", כי אם מתוך ההגיון הבסיסי והיסודי ביותר של המציאות האמפירית.


הידע המדעי מקנה לנו גישה לתא הקטן ביותר, ולהבנת יסודות החומר וחוקיו - ודווקא מתוך חקירה מדעית-אמפירית זו, מגיעים אנו ביתר שאת למסקנה הבלתי הזועקת על קיומה של אינטלגנציה קוסמית מאחורי החומר - בורא.

אני ממליץ לך בחום לצפות בהרצאות העוסקות בקיום הבורא - אתר הידברות מציע הרצאות רבות מסוג זה לקהל הרחב.
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה