הלכות ומנהגים

ציצית שקול כנגד תרי"ג מצוות

  • ח' שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, השאלה היא כך מצוות ציצית שמעתי שהיא מקיימת את כל תרי"ג המצוות איפה קיים בספר תורה שכתוב "ציצית" עם 2 "יודים" כי לפי הגימטריא עם קיים שתי "יודים" אז זה תרי"ג ואם לא אז יש בעיה בתשובה כי חסר "יוד" אשמח לתשובה איפה זה כתוב עם שתי "יודים". תודה רבה....

תשובה

שלום רב,
 
יפה שאלת, ונקדים שנאמר בתורה (במדבר טו לט) "והיה לכם לציצת וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'", ופירש רש"י, שמנין גימטריא של ציצית שש מאות, ושמונה חוטין, וחמשה קשרים, הרי תרי"ג (וכן כתב עוד רש"י מנחות דף מג עמוד ב ד"ה שקולה. וכן כתבו התוספות ברכות דף יח עמוד א ד"ה למחר, ובבא בתרא דף עד עמוד א ד"ה פסקי, שכן שמע רבינו תם מזקני לוטי"ר).
 
ועל זה הקשה הרמב"ן (שם פסוק לח) וזה לשונו: ולא הבינותי זה, שהציצת בתורה חסר יו"ד ואין מנינם אלא חמש מאות ותשעים. ע"ש.

ושני תירוצים נאמרו בזה:
 
א. התוספות (מנחות דף לט עמוד א, ד"ה לא) כתבו, שיש לומר שיש פסוק והיה לכם לציצית, וג' ציצית כתובים בפרשה ולמ"ד זו משלימתן. וכן כתבו הסמ"ג (סוף מצות עשה כו) בשם המדרש. וכ"כ המרדכי (בהלכות קטנות סימן תתקמ).
 
ב. המהר"ל מפראג בספרו גור אריה שם (ד"ה שמנין) הסביר, שאין הגימטריא נתון על שם ציצת שכתוב בתורה, אלא הגימטריא הוא על פי השם ציצית, והוא נקרא בשמו ציצית בב' יודין (וכבר כתב כן המרדכי שם, דכיון דקרינן ציצית אין משיבין על המדרש. וע"ע בשפתי חכמים שם אות ז שהביא כיוצא בזה בשם הר"א מזרחי). וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן ב, בהערה) מה שכתב בזה.
 
בברכה,
 
הלל מאירס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ציציתתרי"ג מצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה