שאל את הרב - כללי

הכל צפוי אז איך הרשות נתונה?

  • י"א שבט התשע"ו
אא

שאלה

אם ה' יודע הכל וצופה לכל הדורות אז איך הרשות נתונה בידינו אם לעשות עבירה או מצווה? הרי אם הוא יודע אז המשחק מכור ואז כבר נקבע מה יקרה מבעוד מועד.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

זהו בדיוק הנקודה. ב' הענינים של ידיעת הבורא ובחירתינו אינם סתירה אלא פרדוקס. 

איך אתה מסביר שאור יכול לעבוד לפעמים כמו גל ולפעמים כמו חלקיק? ולפעמים שניהם בבת אחת (כגון אם מחלקים את אותו זרם של אור, ועושים נסיון אחד המראה שהאור פועל כגל לצד האחד, ונסיון שני המראה שהאור פועל כחלקיק לצד השני)?

אלא שמציאות האור הוא פרדוקס: פירוש, שנראה בתפיסתינו המוגבלת כסתירה; אבל לאמיתו של דבר, יש יישוב (שהרי המציאות הזו קיימת). ואנחנו חיים עם הרבה פרדוקסים לאורך כל ימי חיינו (כגון הפרדוקס של חומר/חוסר חומר של האוטומים).

ולזה כייוונו חז"ל לומר: "הכל צפוי" כלומר, ידיעת הבורא מן העתיד קיים; ובכל זאת "הרשות נתונה", שיש לנו בחירה חפשית. 

ואע"פ שלנו נראה הדבר כסתירה, זהו רק למיעוט השגתינו את המציאות, וכמבואר ברמב"ם (הלכות תשובה פרק ו) וב"חובות הלבבות" (שער עבודת האלוקים פרק ח'); אבל לאמיתו של דבר, סתירה זו אינו אלא פרדוקס - פירוש, שנראית לכאורה כסתירה אבל יש לה יישוב.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה