אמונה

זיכרונות מן העבר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד שלום אני חוזר בתשובה כארבע שנים ונשוי שלוש שנים באושר+ילד שאלתי מאוד אישית לעיתים כאשר אני לבד תוקפות אותי זיכרונות על יחסי אישות שהיה לי עם החברה שהיתה לי לפני היתחתנתי. שאלתי היא האם על זה נאמר גדול הירהורי עברה? ואם כן מה עלי לעשות? תודה

תשובה

שלום וברכה

הרב הקדוש רבי פינחס מקוריץ זצ"ל היה אומר שאפשר לגייס גם את העניין הזה לעבודת ה´, על ידי ´סל החטאים´ שיש לאדם, יוכל תמיד להכניע את גאוות יצרו הרע, המנסה להפיל את האדם לפעמים על ידי מחשבות גאווה, ולפעמים על ידי מחשבות יאוש ואובדן דרך. כשהיצר הרע מתעורר בכיוון הראשון נציג לו את סל החטאים מן העבר, ובכך נכניע את הגאווה הרעה, וכשהיצר הרע יתעורר בכיוון של הפלה ליאוש נציג לו את ההוה המשמח ואת הציפייה לעתיד מזהיר. 

אולם, ברור, כי חז"ל כששבחו את העניין של ´חטאתי לנגדי תמיד´ לא כיוונו על פרטי החטאים חס ושלום, דברים אלו - אמר הרה"ק רבי בונם מפשיסחא - הם כמו בוץ, שגם אם מנסים להסיר את הבוץ מתלכלכים בהכרח, העבודה הנדרשת הוא פשוט הסחת דעת. לא מלחמה עם המחשבה, כי מלחמה כזאת סופה להגביר את המחשבה המאיימת, אלא הסחת דעת בכיוון של התעסקות בדברים יותר מעניינים, אם אפשר בלימוד תורה הכי טוב, ואם אי אפשר יש להתעסק בדבר מעניין ומושך, עד שהמחשבה השלילית תשקע. ומנסיון, בוץ שאינו מוזן ממקורי לחות חדשים, סופו שיתייבש כליל.

בהצלחה - מנשה ישראל     


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה