תורה ומדע
שאלה בקשר לשאלה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שאלו אותכם שאלה כזאת סיפרו לי שיש בגמרא במסכתת קידושין שיש זן כזה של אייל שהנקבה שלוו שרוצה ללדתת היא לא יכולה בגללל שהרחם צר ואםם האייל שבבטן שלהה יוולדד היא תמות אזז בא נחשש עוקץ בדיוק באותו שניה שהיא צריכה ללדת ואזז זה מתרחבב ואם יבוא שניה אחרי זה תמות שניה לפני זה גם וזה התושבה שלכם שלום וברכה דברי חז"ל בהרבה מהמקומות נאמרו בדרך רמז, ובפרט המאמרים בענייני אגדה הנמצאים בש"ס ובמדרשים אין להבינם בהרבה מקומות בדרך הפשט אלא בדרך הדרש, ולעתים המאמר מתפרש רק על פי הסוד – תורת הקבלה. השאלה שלי היא: זה לא מסתדר לי כל כל הזמן שאני לומד בשיעורי תורה אנחנו יודעים שלכל דבר יש פשט רמז סוד ודרש ואתה לא יכול ללימוד ממקום אחד רק סוד שיש לך גם פשט ורמז שהיא אפשר רק ללכת לסוד ולהתעלם מהפשט, כי זה פותר תבעיה רק במקרים שמדברים על פשט מסויים שהיא אפשר לפרש אותו על פי פשט רגיל כי מדובר שם על רוחניות בכלל ולא מסתדר פשט גשמי לפשט רוחני וזה כבר עינייני מוסגים שונים וגם שהפירוש ניראה פה סוד או משהו אחר מפשט זה עדין פשט אבל פשט רוחני אז הוא שונה ממה שניראה לעין בפסוק אבל בפסוק זה זה לא ככה יש פה פשט אז חייב להיות שיש כזה אייל אז השאלה שלי עם זה בטוח התושבה הזאת כי יכול להיות שהדרך שאני לומד בה לא נכונה?
תשובה
שלום וברכה
במדרשי חכמים ישנם דברים שמתבארים רק בדרך הסוד, כמבואר בדברי המהר"ל בהקדמתו לאגדות חכמים בארוכה.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il