שאל את הרב - כללי
איך מפרשים נכון את כוונת הייסורים?
- י"ד שבט התשע"ו
שאלה
בס"ד שלום הרב, שמעתי על סיפור מוכר שבו כאבה הכתף לצדיק אחד והאריז"ל אמר לו שזה בגלל שהוא לא נזהר לברך ברכת המזון מיד לאחר מים אחרונים וזה נתגלה בכתף משום שאותיות תכף זה כתף. השאלה שלי היא, מה אנחנו אמורים לעשות לגבי ייסורים אם צריך להיות צדיק כמו האריז"ל בשביל להבין על מה הם הגיעו? ומה הטעם שסיבת הייסורים כל כך נסתרת ולא גלויה מספיק בשביל שנדע את מה לתקן בעצמנו אם עיקר סיבת הייסורים היא כדי לתקן משהו מסויים? תודה רבה, אוריה
תשובה
לכבוד השואל,
סליחה על האיחור בתשובה.
"אם צריך להיות צדיק כמו האריז"ל בשביל להבין על מה הם הגיעו?"
כעיקרון, כן. ובפשטות אפשר לכל אחד לסמוך על הגמרא בברכות (ה.):
"אמר רבא ואיתימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו"; ופירש הרב חיים מוואלוז'ין ז"ל שהכונה הוא שעל ידי שיראה באיזה אבר יש לו הייסורין, על ידי זה יוכל לדעת מה לתקן.
ובאמת כלפי השגחת השם אין ענין הייסורין נסתר כלל, והשם מביא על האדם בדיוק את הרמז בגופו המדוייק למה שחייב לתקן.
אמנם הסיבה שצריך בימינו לזה צדיק גדול כדי לדעת, מכיון שאין אנו בקיאים מספיק לדעת בבירור לאיזו מצוה מרמז איזו חלק שבגוף.
ולצדיק היודע כן, הדבר אינו נסתר אלא "מפורש".
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il