הלכות ומנהגים
מה החשיבות של חבישת הכיפה?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
מה החשיבות של חבישת הכיפה?
תשובה
שלום וברכה
חבישת כיפה הינה הלכה שנפסקה בשולחן ערוך (אורח חיים סי` ב) מכמה נימוקים וטעמים, וכבר מאות בשנים שזו הפכה להיות הלכה מחייבת מצד ציווי התורה על אי הליכה בחוקות הגויים.
גילוי ראש לא הוזכר איסורו מפורש בתלמוד, אבל מצינו שהחכמים היו נזהרים מלילך בגילוי הראש, ואמרו: רב הונא בריה דרב יהושע לא הלך ארבע אמות בגילוי הראש, לפי ששכינה למעלה מראשו, והוא היה אומר: תיתי לי שלא הלכתי ארבע אמות בגילוי הראש, והנזהר לכסות ראשו ניצול מן העבירה, ומעשה ברבי נחמן בן רבי יצחק שחזו עליו החוזים בכוכבים שנולד בטבע להיות גנב, והיתה אמו משמרתו כשהיה קטן ואומרת לו כסה ראשך כדי שתהא עליך אימת שמים, ופעם אחת הפיל הרוח את הכיסוי מראשו ונכשל בעברה כעין גניבה.
ואמרו חז"ל על זה שמגלה ראשו שיש בכך עזות פנים. וכתבו ראשונים שצניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים שלא יתגלה ראשם, וגדולי חכמינו היו נמנעים מלגלות ראשם להיות השכינה מחופפת על האדם ומסוככת אותו, וכיסוי ראש הוא דרך של הכנעה.
בניגוד להנ"ל, יש סוברים שאיסור גמור הוא לילך בגילוי הראש, והאמוראים שנשתבחו בכך הרי זה מפני שמלבד הכיסוי התחתון על הראש נתכסו גם בסודר או טלית, וזו מידת חסידות יתרה, או שנשתבחו בזה שאף ד` אמות בלבד לא הלכו בגילוי ראש, אבל זמן רב היו כולם נזהרים, ולפי שיש מצוה לכל אדם לילך בכיסוי הראש, לכן אמרו שאם הולכים בגילוי ראש לפני חכמים וזקנים הרי זה חציפות.
והרבה פוסקים פסקו שבזמן הזה שאנו דרים בין הגוים, שדרכם לילך בגילוי הראש, יש איסור גמור לדברי הכל, מטעם שנחשב כחקות העכו"ם, שהרי על ידי כיסוי הראש אנו ניכרים ביניהם שאנו ישראל, וישראל משתנים בשינוי בגדים מהם, ולפיכך המגלה ראשו חשוב כעובר על דת יהודית.
ברכה מיוחדת תיקנו בסדר ברכות השחר על כיסוי הראש: בא"י אמ"ה עוטר ישראל בתפארה, מפני שאסור להלך בגילוי הראש, או שעל כל פנים מידת חסידות יש בדבר, ולכן מברכים עוטר ישראל, כלומר דרך מעלה ציוונו בכך.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il