חברה והשקפה

למה להיות דתי?

  • י"ז שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, מדי פעם שואלים אותי "בשביל מה להיות דתי? יש הרבה חילונים שלא מקיימים מצוות ובכל זאת זוכים לחיים טובים ומאושרים". כשניסיתי להסביר מישהו אמר לי בתגובה שהוא פעם היה מקיים מצוות וכיום לא.. והוא לא מרגיש שינוי... איך אוכל להסביר ולענות לשאלות מסוג זה? תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

צריכים לקיים את מצוות הבורא מאחר והבורא שברא את כל היקום וברא את האדם ובחר בעם ישראל להיות לו לעם ונתן להם תורה ומצוות שנקיים אותם ועל כן יש לנו לציית לבוראינו. זוהי התשובה האמיתית והיסודית לשאלה למה אנו מקיימים מצוות.

אין הסיבה הראשונית של קיום המצוות לצורך אושר בעולם הזה או לצורך סיפוק אלא קיום המצוות כי הם אמת.

אף איננו חייבים להבין את טעמי המצוות ולא את התועלת שיש לנפש מכל מצווה ומצווה. עצם הדבר שהבורא הוא המצווה עלינו לקיים את המצוות כבר מספקת כדי שנציית לו, הלא הוא הבעלים של העולם ויש לציית לבעל הבית ללא ידיעת כל תועלת נוספת.

לאחר שאנו מבינים ויודעים שבורא עולם הוא זה המצווה עלינו את המצוות נוכל להתבונן ולדעת שבוודאי אין המצוות רק להגביל אותנו ולהעסיק אותנו כיבכול אלא המצוות יש בהם תועלת גדולה ומרובה לנפשינו וכדברי רבינו בעל האור החיים בראשית פרק ג יש לך לדעת כי כל אשר יצוה ה' עמו לא צוה ה' דבר לצד ההורמנא והנקמה אלא הכל לסיבת הרחקת הנזק והקרבת התועלת. וככתוב בתורה דברים פרק ל 

(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:
(טז) אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:......
(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:
(כ) לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְקֹוָק לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם: 

כמו כן כאשר האדם מקיים את המצוות בידיעה נכונה שהוא עושה את מצוות ה' הרי שהוא מאושר מכך באמת והדבר נותן לו סיפוק ושמחה ולא חסר לו מאומה. קיום המצוות ללא העמקה והבנה בעומק העניין אכן  לא נותן כל אושר ושמחה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה