אמונה

זכות להיות יהודי

  • כ"ב שבט התשע"ו
אא

שאלה

מהי הזכות הגדולה שאנו נולדנו יהודים?

תשובה

שלום וברכה,
 
היהודי נברא עם נשמה גבוהה יותר, במטרה שישיג הנאה נצחית גדולה יותר.

כפי שחתול יכול להנות מהעולם החומרי הזה יותר מצמח, כך להבדיל, מי שנמצא בדרגה רוחנית גבוהה יותר יכול להנות מטובו הנצחי של הקב"ה יותר ממי שבדרגה רוחנית נמוכה יותר. ההנאה הגדולה יותר מכל ההנאות היא הקירבה לקב"ה, וכדי להיות קרוב לקב"ה צריך להידמות אליו. בכדי להידמות לבורא עולם, יצר הבורא את האדם בדמותו, כלומר עם יכולות רוחניות נעלות, היכולת לבחור בין טוב לרע. ככל שהיהודי הצטווה ביותר מצוות, כך הוא נבחן על יכולות רוחניות גבוהות יותר, בהן ביכולתו להידמות לבוראו, ולהתקרב בנשמתו הגבוהה לקב"ה.

וגדולה באה עם אחריות, אך לגדלות יש יתרונות ברורים. כל אדם יעדיף להיות מנהל-בנק מאשר מנקה בבנק (או אפילו רק פקיד זוטר) - זאת למרות שהמנהל צריך לדאוג לעניינים יותר חשובים, ויהיה טרוד יותר מהמנקה או הפקיד, העובדה היא שהמנהל חי באיכות חיים גבוהה יותר, ועם משכורת הרבה, הרבה יותר גדולה.

כך מסרו לנו חז"ל במשנה: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, שנאמר: "ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יַגְדִיל תּוֹרָה וְיַאְדִיר" (מכות, פרק ג', משנה ט"ז). וכן אמרו חז"ל: "לא נתנו המצוות אלא לצרף בהם את הבריות, שנאמר (משלי ל, ה) כל אמרת אלוה צרופה" (בראשית רבה, פרשה מד).

הקב"ה ברא את העולם בצורת ממלכה שיש בה דרגות, ובני ישראל הם בני המלכים (כמובן שכל גוי שמעוניין בכך יכול להצטרף לעם הנצח ולהשיג קירבה גדולה זו), וכך נאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". העולם מתקרב לקראת גאולתו, ובני ישראל נועדו להיות אור לגויים.

נא לראות הרצאה זו:

http://www.hidabroot.org/he/video/60404

בברכה,

דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהודיאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה