חברה והשקפה
יציאת מצרים היום
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
אני חשבתי על וחשבתי שאולי לשאול זה לא יזיק. אפשר להגיד שאנחנו עדין ב´יציאת מצרים´? כי למרות שרוב היהודים מתיישבים פה, יש לכל עדה ועדה רצון עז לשמור את המנהגים שהביאו אותם בגולה. וכך היה גם במצרים הם פשוט לא יכלו להתנתק מהעבר שלכם ´...את הדגה ואת הקישואים... טוב לנו במצרים...´. אני כמובן בעד ´זהות עצמית´ כל אדם חייב לדעת את מוצאו ואת שפת אמו. אבל זה עדין לא ברור לי. אם יש מדינה יהודית למה כל עדה צריכה להגיד ´אני גאה להיות: תימני, רוסי, אתיופי, מרוקאי, עירקי, אשכנזי, בוכרי- יהודי´. ועוד משהו שמטריד אותי יותר מכל זה למה לעזאל יש רב לכל עדה, תורה אחת, 100 בית הלל ובית שמאי. אם יש רב ראשי לספרדים ולאשכנזים, למה אין לאתיופים, לרוסים? ואם כל הכבוד (ויש כבוד) לרבנים, אני לא מבינה למה בתוך בני ברק יש גזענות שספרדיה לא מתחתנת עם אשכנזי, או לחילופין. הרי לא מדובר במנהג אלא ב´שנאה גלויה´- כאילו מה, יש רב שמעודד נישואים ´´´מעורבים´´´? אז מה הלקח מכל פרשת התורה שלומדים? (אני מתנצלת מראש, אני לא מבקרת אלא רוצה להבין- התנצלות מראש)
תשובה
שלום וברכה
כל עדה ועדה יופייה בדברים המיוחדים שנהגו בהם בני עדתם, ואין כל פגם בכך, גם בהיות בני ישראל על אדמתם היו שנים עשר שבטים ולכל שבט בית דין משלו ועל כולם בית הדין הגדול בירושלים שהיה הבית דין הגדול שכולם כפופים איליו.
עד לאחר ביאת המשיח כל עדה ועדה תמשיך לשמור על יופיה והייחודיות שבה.
דבר זה אין בו מפריד, כאשר הכול נעשה לשם שמיים.
אין כל מניעה שספרדי יתחן עם אשכנזיה או להיפך.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il