שאל את הרב - כללי

שאלה קצת מסובכת

  • כ"ד שבט התשע"ו
אא

שאלה

יש לי שאלה שקצת מורכב לי לנסח אותה אך אני מקווה שתבינו. מובא שבתחיית המתים אם אני לא טועה, הנשמה תחזור (לפי אחת הדעות) לגוף בו האדם היה הכי צדיק מבין הגלגולים שלו. השאלה שלי היא מה זאת אומרת הכי צדיק? והרי יכל להיות שבאחד הגלגולים אדם יהיה צדיק ובשני רשע או פחות צדיק? איך זה מסתדר עם השתלשלות התיקון? אם הוא היה צדיק מדוע שיתגלגל? ואם בכל זאת להתגלגל אז כיצד הוא יכל להיות בגלגול הבא שלו פחות צדיק? הרי אם כבר הוא צריך לעלות מבחינה רוחנית לא? כי הוא הגיע כדי לתקן.ועוד באותו נושא,האם באמת יכל אדם להיות צדיק בגלגולו הקודם אך להתגלגל שוב אל העולם על מנת להשלים דבר "פעוט" כשבשאר הוא יהיה ברמה רוחנית פחותה מהגלגול הקודם שלו? לדוג:אישה שהייתה ממש צדיקה אך נשלחה לתקן עוון גזל או חינוך ילדים .כשבשאר התחומים היא לגמרי ברמה רוחנית פחותה מן הגלגול הקןדם?,וכל זה עדיין יהיה בסדר,היא יכולה להיחשב כאחת שהשלימה את תיקונה (במידה ותתקן את עוון הגזל או עוון חינוך ילדים או כל דבר אחר ספציפי) למרות שבשאר הדברים הייתה ,ירודה" רוחנית? מקווה שהצלחתי להסביר.ותודה מראש

תשובה

 

 

לכבוד השואלת,

 

סליחה על האיחור בתשובה.

 

ככל שיכולנו לברר כעת, הכונה להיות פחות צדיק בגלגול שאח"כ היינו כאשר נשלח לעולם הזה חלק מן הנשמה שיותר פחותה מאשר החלק שנתקן כבר בגלגול קודם.

 

כי בנשמה ישנם כמה חלקים, מתוכם: נפש, רוח, וכו'.

 

וכגון, אם אדם כבר זכה ותיקן את כל חלקי הרוח שלו (שהיא חלק יותר גבוהה) ואח"כ חוזר בגלגול לתקן את חלקי הנפש שלו, הרי אפילו כשזוכה ומתקן חלקי הנפש, מ"מ מציאותו זה עומד בדרגא יותר פחותה ממה שתיקן בפעם הראשונה חלקו ברוח.

 

"האם באמת יכל אדם להיות צדיק בגלגולו הקודם אך להתגלגל שוב אל העולם על מנת להשלים דבר "פעוט" כשבשאר הוא יהיה ברמה רוחנית פחותה מהגלגול הקודם שלו?"

 

לא נראה שזאת הכונה למצב שהמתגלגל הוא פחות צדיק בגלגול שאח"כ מאשר הקודם, אלא כהסבר הנ"ל; כי כאשר יורד כבר חלק מנשמת האדם בעולם הזה, הוא אחראי על כל מעשיו, ולא יכול להרע באופן שזה לא יחשב חסרון לתיקונו.

 

בברכה,

 

צוות הידברות


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה