שאל את הרב - כללי

אם יש רק 3 מצוות של יהרג ואל יעבר... אז איך זה הגיוני שלשון הרע שקול כנגד שלושת מצוות יהרג ואל יעבר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אם יש רק 3 מצוות של יהרג ואל יעבר... אז איך זה הגיוני שלשון הרע שקול כנגד שלושת מצוות יהרג ואל יעבר?

תשובה

שלום וברכה

 

ספר אורחות צדיקים שער כה´

 

עוד אמרו רבותינו, זכרונם לברכה (ערכין טו ב): שקולה לשון הרע כנגד עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים.

 

ודבר זה תימה מאד, ששקולה לשון הרע כנגד אלו העבירות, ועל כל אחת מהן יהרג ואל יעבור (סנהדרין עד א). ואמרו (חולין ה א)חמורה עבודה זרה שכל המודה בה ככופר בכל התורה כולה. ואמרו (חולין ד ב): מומר לעבודה זרה הוי מומר לכל התורה כולה.

 

ויש ליתן טעם בדבר - כי בעל הלשון שונה באיולתו, עשר פעמים ויותר בכל יום מכלים ומבייש בני אדם, מלבד מה שמזיק למי שאומר עליו. ואפילו עבירה קלה, כשאדם עובר עליה כמה פעמים, היא נעשית כבידה. כי אפילו שער אחד שהוא רך וחלש מאד, כשתקבץ הרבה שערות יחד, תעשה מהם חבל חזק:

 

ומה שאמרו ששקולה לשון הרע כנגד אותן שלוש עבירות, הפירוש כנגד העובר על אותן שלוש עבירות פעם אחת מחמת רוב היצר, ולא כנגד המשומד היוצא מן הכלל לעבור עליהן בכל עת. ועוד - בעל לשון הרע קשה לו לעשות תשובה, כיון שהוא רגיל בכך ולימד לשונו לדבר רע. ועוד - החטא קל בעיניו, כי יאמר: לא עשיתי רק דיבור בעלמא! ולא יתן לב לרוב הנזק שיעשה, ולא ישוב. ואפילו אם ישוב, אין תשובתו שלימה, כי אינו מכיר גודל החטא אשר עשה. ועוד - הוא צריך מחילה מאותם שדיבר עליהם, והוא אינו זוכר מי הם כולם. ויש שדיבר עליו ועשה לו רעה והזיק לו ושכח מה דיבר על אותו אדם, כי לשון הרע מכוסה ומכה בסתר, הוא בכאן ומכה בלשונו אחד הרחוק ממנו (ערכין טו ב, בראשית רבה צח יט), וזה החוטא מתבייש ממנו להודיעו שגמלו רעה:

 

 ופעמים ידבר על פגם משפחה, ויזיק לדורות הבאים אחריו, ואין לו מחילה לזה, כי אמרו רבותינו, זכרונם לברכה (ירושלמי בבא קמא פ"ח ה"י): המדבר בפגם משפחה אין לו מחילה עולמית. ועוד - מי שהוא רגיל בלשון הרע, פעמים ידבר דברים כלפי מעלה, דכתיב (תהלים עג ט): "שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ", ואין בכל העבירות עונש כעונש מי שמטיח דברים כלפי מעלה. ואמרו רבותינו, זכרונם לברכה (ערכין טו א, שוחר טוב לט א): עשרה נסיונות ניסו אבותינו, ובכולם לא נחתם גזר דינם אלא על לשון הרע, שנאמר (במדבר יד כח): "אם לא כאשר דברתם באזני כן אעשה לכם", ואומר (דברים א לד): "וישמע ה´ את קול דבריכם ויקצוף וישבע":

 

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה