תורה ומדע
כשרות של דגים
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בתורה נאמר בספר ויקרא לגבי דגים כשרים שכל שיש לו קשקשת וסנפיר הוא כשר אך קראתי בספר של הרב זמיר כהן מסע אל האמת שכתוב שם שלפי מה שאבותינו קיבלו מאלוקים כל שיש לו קשקשת יש לו גם סנפיר ויכול להיות שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת אך אם יש לו קשקשת יש לו גם סנפיר. שאלתי היא למה התורה מציינת את זה שצריך גם סנפיר אם היא יכולה להסתפק בכך שהיא אומרת שצריך קשקשת כי בכל מקרה יהיה לו גם סנפיר הרי אין אות מיותרת בתורה כך שמעתי מפי הרב זמיר כהן. אז למה התורה מציינת שצריך שיהיה לו סנפיר אם בלאו הכי אם יש לו קשקשת יהיה לו גם סנפיר האם לא יכלה התורה להגיד לנו שמספיק רק קשקשת? כי בכל מקרה יהיה לו גם סנפיר.
תשובה
שלום וברכה
פרק שני מתוך החוברת תורה מן השמיים.
ראיה נוספת היא מספר דברים (יד, ט) שם נכתב: את זה תאכלו מכל אשר במים כל אשר לו סנפיר וקשקשת תאכלו. ובגמרא (נידה נא:): מתני כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת. ושואלת הגמרא (שם): ...ולכתוב רחמנא קשקשת ולא בעי סנפיר אר אבהו וכן תנא דבי רבי ישמעאל יגדיל תורה ויאדיר.
פירוש- הדגים המותרים באכילה הם אלו שיש להם קשקשת וסנפיר, ומוסיפה לנו המשנה ידיעה מופלאה: אין בכל היקום דג עם קשקשת בלבד! וכל דג שיש לו קשקשת חייב שיהיה לו גם סנפיר. ועל כך שואלת הגמרא אכ מדוע לא הסתפקה התורה בכתיבת סימן אחד והוא הקשקשת, כי כאמור אם לדג יש קשקשת אז ודאי שיש לו גם סנפיר?
ועל זה השיבה הגמרא, להגדיל תורה ולהאדירה. כלומר, שדבר זה נעשה כדי להחכים אותנו בעוצמה האלוקית של התורה. כי הנה משה, אומנם היה בים סוף ובנילוס, אך באוקיינוס הגדול, בים הכספי, בים השחור וכו´ הוא לא היה, צוללות גכ לא היו ברשותו ואפילו חליפת לחץ לא הייתה לו, לפיכך עולה התמיהה מאליה, מניין לו שמבין כל אלפי סוגי הדגים שבכל הימים האחרים (ימים שבהם הוא ודאי לא היה), ובעומק המצולות (מקום שלא היה באפשרותו להגיע), אין ולו דג אחד שיש לו רק קשקשת?!
ועוד נתונים מהגמרא (חולין סו.): תנו רבנן אין לו עכשיו ועתיד לגדל לאחר זמן כגון הסולתנית והעפיאן הז מותר יש לו עכשיו ועתיד להשירן בשעה שעולה מן המים, כגון אקונס ואפונס כספתיאס ואכספטיאס ואטונס הז מותר.
פירוש- ישנם סוגי דגים מסוימים כשמוציאים אותם מהמים נושרים קשקשיהם והם נראים כבעלי סנפיר בלבד ולמרות זאת הם טהורים. וכן ישנם דגים שבתחילה הם גדלים עם סנפיר בלבד אך משהגיעו לגודל מסוים או לאחר שעובר זמן מסוים, צומחת להם הקשקשת וגם הם טהורים, וזאת כי לפחות בזמן מסוים יש להם קשקשת.
נסכם ונאמר, ישנם בעלי חיים תת ימיים ללא סנפיר וללא קשקשת, וישנם כאלו עם סנפיר וקשקשת. ישנם בעלי חיים תת ימיים בעלי סנפיר בלבד, וישנם כאלו שבזמנים מסוימים בנוסף על הסנפיר יש להם גם קשקשת, אך בכל הימים מתוך אלפי סוגי דגים שונים, אין ולו דג אחד עם קשקשת ללא סנפיר!!!
נקודה נוספת הראויה לציון היא, שכשמשה מסר לעם את הסימנים, אזי בזמנם לסימנים אלו לא הייתה כל משמעות מיוחדת. שהלא כדי שסימנים אלו יוכלו להוות ראיה מוכחת, יש צורך שתהיה אפשרות לבודקם על פני כל כדור הארץ, ואז ודאי שלא הייתה בידם היכולת הזו. ועוד שיש צורך באורך הזמן הדרוש כדי להיווכח באמיתות דבריו וגם את זה לא היה להם. נמצא שכל יום שעובר הולכות ראיות אלו ומתחזקות...!
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il