אמונה

חללתי שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני בת 19. נולדתי בבית דתי חזק, ואני יודעת שאתם,בערכים מסייעים לחוזרים בתשובה, לכן אני מפרטת לכם שאני לא חוזרת בתשובה בכלל אלא דתית חזקה מלידה. אז ככה, אני כולי רועדת שאני כותבת את זה, אבל חיללתי שבת. לקח לי שבועיים עד שהחלטתי להתייעץ עם מישהו בקשר לזה. אני בקושי מסוגלת לכתוב את זה, אבל זה מה שהיה. אני יודעת כמה זה חמור, אני יודעת כמה ציערתי את בורא עולם. ולכן אני ממש מתחננת שתגיבו לשאלה שלי ותכוונו אותי איך חוזרים בתשובה על הדבר הזה.אני יודעת שלא הסברתי בדיוק איך בדיוק חטאתי, אבל כשמישהו ממכם יגיב לי, אני אפרט.זה ממש דחוף לי.

תשובה

שלום וברכה לבת מלך

אשרייך ואשרי חלקך, שזכית להיכלל בכוונת מאמר חז"ל במסכת ברכות [יב ע"ב]: "אמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב, כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עונותיו שנאמר (יחזקאל ט"ז) למען תזכרי ובשת ולא יהיה לך עוד פתחון פה מפני כלמתך בכפרי לך לכל אשר עשית נאום ה´ אלהים".

מכתיבתך, הבנתי שאת באמת מתביישת ומתחרטת על החטא, וזה כשלעצמו מעלה עצומה, ועיקר התשובה כבר עשית בכך. זכרי, שעלינו להאמין שכשם שאפשר לקלקל כך אפשר לתקן, ולא עוד אלא שהעליה אחרי הירידה יכולה להיות גם סיבה למעוף ועליה כלפי מעלה. ואחר כך אין סיבה להצטער.

אעתיק לך מדבריו של אחד מגדולי המקובלים בספרו חסד לאברהם [מעין ד - נהר מ]: "יש להקשות קושיא עצומה איך יתכן מי שחטא והלך אחרי שרירות לבו הרע, ולבסוף נתחרט ואומר חטאתי וגו´, שיהיו נמחלים לו כל עונותיו בדיבור חטאתי וכו´???. והאמת, כי כל שעה שהיהודי חוטא ועובר על מאמר יוצרו, הקדוש ברוך הוא מתמלא כעס, ויצר הרע - סמא"ל שמח, והכל לפי שיעור החטא ומדריגת החוטא. וכשהיהודי מתחרט על מעשיו ואומר חטאתי, יצר הרע - סמא"ל מצטער לרוב, והקדוש ברוך הוא שמח שמחה גדולה, כי השמחה שמקבל הקדוש ברוך הוא בעת החרטה היא כפל כפלים מן הכעס שכעס בשעת העבירה, וה"ה הדאגה שקיבל סמא"ל בעת החרטה הוא כפל כפלים מהשמחה ששמח בשעת העבירה, בעבור שנחשב לפני המקום כאילו החוטא בעת החטא כאלו השוה את סמא"ל למקום, ובעת החרטה כאילו הפילו עד תהום רבה, וזה כאשר תהיה החרטה בלבב שלם".

ולכן, אם כפי שכתבת "אני יודעת כמה ציערתי את בורא עולם", הרי שכעת עלייך לדעת "כי השמחה שמקבל הקדוש ברוך הוא בעת החרטה היא כפל כפלים מן הכעס שכעס בשעת העבירה". וכנ"ל. ולמפרע, עלייך לשמוח בכך שזכית לעשות נחת לאבא שבשמים, ולחזור אליו.

מפורש בכל הספרים כי עיקר התשובה, היא הבושה מהחטא, אלא שצריך גם לתקן את העבר, על ידי קבלה מתאימה. 

אוכל להדריך אותך באופן מפורט וברור, באם תכתבי את האופן בו חיללת את השבת כי יש הבדל בחומר האיסורים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה