אמונה
האם כל העם אחרי קבלת התורה ידע כמונו את כל הסיפור המיקרא?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום כבוד הרב, ראיתי את הרצאה בשם מרוץ הלפיד, הרצאה מעולה. רציתי לדעת באותו הקשר, מה פירוש הדבר שמשה קיבל את התורה, האם ידע מה צופן לעם 40 שנה במדבר, כפי שאנו קוראים בחומש? האם כל העם אחרי קבלת התורה ידע כמונו את כל הסיפור המיקרא? אני שואל זאת מתוך הבנתי בהרצאה שכשעם ישראל קיבל את התורה, הוא הסכים לתוכן שלו , לתיאורים של משה הרשומים בו, הסכמה כעדות ראשנית למה שהתרחש בהר סיני, הסכמה שהיא בסיס להעברה מידור לדור ולחוזק אמיתות הסיפור. אם התשובה היא שלילית אשמח לדעת מתי קיבל העם תורה (כתובה,או בעל פה) כחומש כפי שאנו מכירים היום, שבו יכל לקרא ולהבין?
תשובה
שלום וברכה
רבים השואלים שאלה זו מתוך ידיעה לא מבוססת כאילו כל התורה כולה כבר הייתה כתובה בזמן מעמד הר סיני כפי שהיא כתובה לפנינו. והדברים לא מדוייקים כלל.
ביום שלפני מעמד הר סיני כתב משה [הקב"ה הקריא לו מה לכתוב כמו שהאריך בזה הרמב"ן בהקדמה לתורה] רק את ספר בראשית וכן ספר שמות עד פרשת מתן תורה, וכמבואר ברש"י (שמות כד ד).
כל המאורעות שאירעו לאחר מתן תורה לא היו כתובות כלל בזמן מעמד הר סיני, אלא רק אחרי שהדברים קרו במציאות. כשלפי דעה אחת בגמ` נכתבה כל פרשה בזמן שזה קרה, ולפי דעה אחרת רק בשנת הארבעים להיות בני ישראל במדבר, לפני מות משה, או אז קרא לו הקב"ה והקריא לו את התורה כולה אות באות.
עם זה, הרמב"ן בהקדמתו לתורה, מוסר שקבלה בידינו שכל התורה כבר היתה כתובה לפני שנברא העולם, אבל לא בצורתה כפי שהיא היום, אלא בלא הפסקי מילים, והיו יכולים להצטרף מילים אחרים לגמרי, מכפי שהן לפנינו היום, ורק כשנעשה כל מה שנעשה או אז נקבעה התורה בחילוקי המילים כפי שהתורה נקראת כיום. כך שלולי חטא קורח היתה פרשת קורח מצטרפת באופן אחר לגמרי, וכיוצא בזה. וכל זה מבלי להיכנס לענין הידיעה והבחירה, ששני הדברים אמת ויציב.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il