שאל את הרב - כללי

שונות<><>

  • ל' שבט התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב שלום רב 1.אנחנו זוג דתי ואני מעוניין שאשתי תלך בכיסוי ראש, כמו אימא שלה ואחיותיה, וקשה לה מאוד בשל התלתלים שכל כך מייחדים אותה ורגילה בהם,כיצד אצליח לשכנעה? או שעליי לחכות ש"זה יבוא ממנה"? 2.חבר חילוני שאל כיצד נודרים נדר שכן הוא רוצה לנדור על מנת שלא יעשה דבר מסוים כי הוא מפחד מנדרים...מה עליי להשיב? 3.האם יש דרך לדעת האם "החזרה בתשובה" אכן נעשתה כראוי, ובאמת נסלח לאדם? כלומר חרטה וידוי קבלה לעתיד- נעשה האם אפשר לומר שזה מספיק? תודה רבה מראש...

תשובה

לכבוד השואל, 

 

לכבוד השואל

סליחה על האיחור בתשובה.

1. הייתי מייעץ שתמתין עד זמן שיזדמן למשפחה נסיון ח"ו - אפילו קטן - הן בפרנסה, או ברפואה (אפילו של מישהו מחוץ למשפחה) או בנוגע לזכות לבנים טובים - ותגיד לה בזמן שנוח ונעים ביניכם: "הנה ראיתי   לאחרונה שהתכסות הראש היא ממש אחד מן הזכיות הכי גדולות בדור שלנו עם כל הנסיונות שבו. הבה נשקול את האפשרות לקחת על עצמינו "כיסוי חלקי", אע"פ שזה כ"כ קשה בשבילנו, כדי שנזכה ל...". 

 

תייעץ לה בהתחלה לשקול רק "כיסוי חלקי" על פי ההגדרות של הרב שלכם, ואח"כ תראה לעתיד באיזה שלב שתוכל להתקדם יותר.

 

2. יש לו לנדור בלשון "הריני מקבל עלי שלא... בכל תוקף, בלי נדר", ואז אינו צריך לפחד מהנדר. ומאידך, לפי דברי הגמרא בבבא מציעא (מט.): "שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק", ופירש רש"י "כלומר כשאתה מדבר הן או לאו קיים דבריך והצדק אותם", עדיין חייב לקיים את דיבורו.

 

3. כפי שזכור לי מלימוד בספר "שערי תשובה", תמיד אפשר להוסיף על החרטה.

 

אבל מכל מקום, אם בן אדם עומד בקבלתו ואינו חוזר לעשות אותו דבר שחזר ממנו, ונתארך תקופה של כמה חודשים טובים והוא מבחין בקרבו שהולך ופוחת אצלו הדחף והמשיכה לאותו דבר איסור, סימן שהתשובה נעשתה כראוי. כמו פצע שמתרפא, כן ראוי להיות כעבור יותר ויותר זמן, שילך ויפחת המשיכה לדבר האיסור, ובמקום זה ימצא מקום מצוה שיוכל להשקיע את תשוקתו בה.

 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה