שאל את הרב - כללי

פרשת משפטים-זמן שהאדם מתחייב בכפל

  • ה' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום רשי כותב על פסוק ח פרק כב "ישלם שניים לרעהו" שמתחייב בזמן שבועה. "אתה אומר לשבועה או אינו אלא לדין שכיוון שבא לדין וכפר לומר נגנבה מיד יתחייב בכפל אם באו עדים שבידו? " מה כוונת רשי? שאדם מתחייב בכפל בזמן שנשבע? הרי ברור שהוא מתחייב ברגע שהעדים מעידים עליו שהוא הגנב... תודה רבה תבורכו מפי עליון

תשובה

 

לכבוד השואל,

סליחה על האיחור בתשובה.

 

כפי שהבנתי, כוונת רש"י הקדוש כשכותב "אימתי", אינה לגבי בירור רגע החיוב [ שזהו כאשר מעידים עליו שגנב, וכמו שכתבת], אלא ל"ציור מצב" שבו חייב.

 

כלומר, "אימתי", באיזה ציור מתחייב המקבל פקדון בכפל?

 

ומתרץ רש"י בשם חז"ל, בציור שהביאו את הנפקד לבית דין, ושאלו אותו איפה הפקדון, והוא שיקר ואמר שנגנב [כאשר הוא בעצמו לקחו], ואמרו לו שהוא צריך לישבע על כך, ונשבע על השקר שנגנב ממנו; ואח"כ באו עדים והעידו על האמת שהוא לקחו בעצמו.

 

זהו ציור שמתחייב בו הנפקד בכפל, דוקא אחרי שנשבע על השקר שלו.

 

[אבל אין הכונה ששעת החיוב הוא מזמן שנשבע, אלא ברור ששעת החיוב הינו אח"כ, כאשר באו העדים].

 

וכוונת רש"י כשכתב "מיד", היינו שהייתי חושב שאולי חייב הנפקד כפל גם בציור שלא נשבע, כשרק אמר בבית דין שהחפץ נגנב, ואח"כ "מיד באו עדים", כלומר, שבאו עדים קודם שנשבע על כך, והעידו שהוא באמת לקח את החפץ לעצמו, אולי כבר יתחייב בכפל על מה שאמר מקודם שקר בבית דין? קמ"ל שאין הנפקד חייב בכפל אא"כ גם נשבע על שקרו קודם שבאו העדים, ולא על אמירת השקר לבד.

 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה