הלכות ומנהגים

כפרה על גזל בעבר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אז יש אנשים שאני ברוב טיפשותי גזלתי מהם כסף וכו` בזמן שעוד הייתי חילוני. אני מבין את חומרת העניין ורוצה מאוד למחוק את כל זה והשאלה שלי היא ככה: אם יש חשש שבזמן שאני יבקש סליחה ממי שגזלתי, יחזיר לו את כספו ויבקש ממנו שיסלח לי, הוא יגש למשטרה ויתלונן עלי, אני יכול להחזיר לו את כספו גם מבלי לספר לו על העניין ומבלי שיסלח לי, ותהיה לי כפרה שלמה? או להבדיל במקרה של חשש למריבה קטנה שתפרוץ מה הדין? אם אפשר בבקשה לענות על השאלות האלה בפירוט ומצד הדין ומבלי פשרות והקלות כלל וכלל. (כל זה כמובן לאחר שאני יעשה תשובה לפני ה` יתברך) תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

אכן, אפשר להחזיר גזילה גם ללא לספר לנגזל, אבל בתנאי שהנגזל ידע שנכנס לו סכום כסף, גם אם לא ידע ממי, הוא חייב לדעת שהוא קיבל כסף, ואז יוצאים חובת השבת הגזילה. לדוגמא, אם גנבת דברים מבעל חנות, ואתה רוצה כעת להחזיר לו, אתה יכול כאילו להיכנס ולקחת מוצר ולשלם עליו, ולהחזיר את החפץ למקומו.

אבל אם תיכנס לביתו או לחנותו ותחזיר כסף במקום מסויים שהוא לא ידע, לא קיימת מצוות השבת גזילה. מותר להחזיר כנ"ל בציור הראשון, גם ללא חשש מתלונה במשטרה. דברים אלו מבוארים בשולחן ערוך (חו"מ סימן שנה סעיף א) ואני מעתיק: "הגונב חפץ מבית חבירו והחזירו למקומו, ולא ידעו הבעלים שהחזירו, אם ידעו הבעלים שנגנב מהם, אע"פ שהחזירו הגנב, לא נפטר והוא באחריותו עד שידעו הבעלים, כגון שימנה חפציו וימצאם שלמים.

ומיהו כשמנאם נפטר אעפ"י שלא ידעו הבעלים בשעה שהחזירו. לפיכך גנב לו מעות והבליע לו בחשבון ונתנם לתוך כיסו, אם יודע מנין המעות שלו, יצא, שאדם עשוי למשמש בו בכל שעה והרי מצא שהחזיר לו בכלל מעותיו. אבל אם זרקן לכיסו שאין בו כלום, לא יצא, וחייב באחריות הגזלה עד שיודיענו שהחזיר לכיס פלוני. ואם לא ידעו הבעלים שנגנב מהם, מיד כשהחזירם למקומם יצא אע"פ שלא מנאום הבעלים". בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה