חברה והשקפה
חרדים,ליטאים, ציוניים-האם לזה התכוונו כשאמרו שנאת חינם?
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
ב"ה שלום רב, היום אנחנו יום אחרי ט` באב, תם הצום והאבלות על חורבן בית המקדש אשר נחרבו בגלל סיבות שונות.בית המקדש ה1 נחרב בגלל 3 סיבות עיקריות.בית המקדש ה2 נחרב בגלל שנאת החינם.אתמול בעודי צמה ומתאבלת על חורבן ירושלים חשבתי לעצמי... אנחנו מתאבלים על החורבן אבל האם אנו באמת מנסים לתקן את השנאת חינם? אני מוצאת את עצמי עם המון התלבטויות.אני בחורה מבית מסורתי ומעוניינת להקים בית יהודי נאמן על תורה ומצוות ,אך גם עם ערכים טובים ומוסר נכון.קצת קשה לי לפרש את שיחתי אך אהיה גלויה מכיוון שאיני יכולה עוד להמשיך עם העצבות הזו,המחשבות הללו ,לילות שלמים שאינני מצליחה להירדם. אינני רוצה להיות שייכת ל"דתיים" שחושבים שהם הטובים מכולם. אני פונה בשאלה מדוע החרדים,חושבים שהם הטובים מכולם?? הרי הם אמורים להבא דוגמא מושלמת של היהדות והטוב שבה, כי הרי הם "חרדים" אני חייבת לציין שבתור בחורה מסורתית אינני רואה קשר בין החרדים לבין הדת,אף פעם לא חשבתי שהם מאמינים באמת.למעשה הם אלו שהרחיקו אותי כל השנים מאהבה לדת שלנו.היהדות לא צריכה להתבטא בפאנטיות שכזו... עצם העובדה שהם חושבים שהם יותר טובים מכולם זה פשוט שערויריה.הם חושביחם שאין גאולה בגלל התנהגות החילונים- אני מגיעה ממקום ניטרלי ואומרת שאני מכירה חילונים שמקיימים מצוות ואהבת ישראל בכמות כזו שה"חרדים" מעולם לא עשו. וזה הוכחה בפני השטח...יש לי המון חברים דתיים וגם חרדים ,אני לא מבינה את הדרך הזו...הם דואגים רק לעצמם...וחושבים שרק מי שלומד תורה ראוי לשבח.זה לא עובד ככה.. הגיע הזמן שה"חרדים" יעשו קצת חשבון נפש ,למשל מדוע הם לא יצטרפו בהפגנות נגד ההתנתקות???? הרי אם היו הפגנות עמוסות ב"ליטאים" "חסידים" מה שלא יהיה... לא היתה מתאפשרת ההתנתקות. לדעתי הקדוש ברוך הוא שלח זאת כדי שנבין איפה אנחנו טועים. והם מסתכלים מהצד,מתפללים על עצמם,בלי שום אהבת ישראל.כל הזמן עם פרצוף מרוד וגישה פאנטית לחלוטין. לדעתי הם אלה גם חלק ניכר שמעכבים את הגאולה של עם ישראל. ושאלתי היא :במקורות כתוב שאסור לקבל כסף על לימוד תורה, איך זה שיש "אברכים"שלומדים כל היום תורה ,שולחים את הנשים שלהן לעבוד ומקבלים "משכורת"על לימוד תורה?? כיצד יתכן הדבר??? איך תגיע הגאולה??? צריך להתאחד...מילא שילמדו כל היום,שינסו לפחות לקרב אנשים ללימוד,ולא על ידי פחדים וספרויות מפחידות שהם אלופים בזה.שילמדו קצת מחב"ד כיצד לאהוב אחד את השני.דבר זה גורם לי למרחק מהדת. אני כל אוהבת את היהדות שלנו.אני פשוט לא מצליחה להתחבר בגלל ההתנהגויות המכוערות הללו.האגואיזים הזה פשוט הניגוד למה שהתכוונה תורתנו הקדושה. מה עלי לעשות? אני לא רוצה להיות חלק מההתנהגות הזו.היכן יש מקומות של בנות דתיות ציוניות בעלות לימוד תורני שאוכל להתחבר אליהן?? הנני בת 25 ומעוניינת בחברה טובה - מהשורש שלי- אשמח מאוד אם תוכל לומר לי היכן אוכל להתחבר לחברה בעלת ערכים,לימוד תורה,שמחה ואהבת ישראל.מכיוון הרגשתי אצל ה"חרדים" אני בודדה מאוד מכיוון שאני לא רוצה להיות שם,אני לא מצטרפת לשם למרות שניסיתי,אך הן נמצאות רק מתי שהן רוצות,הן לא ציוניות,עסוקות בכל כך הרבה"מצוות" שהן שוכחות להיות בנות אדם.תמיד נותנות הרגשה שבגלל שלא הייתי דתיה כל חיי, אני נחותה מהם. וזו גישה פשוט מכוערת וניבזית. בעודי לא דתיה כל חיי, גדלתי בבית עם ערכים כל כך טובים שהתוצאה של גידול הילדים בביתי רק הביאה תוצאות יפות ומועילות.אנחנו ילדים טובים תמיד שמרתי על עצמי בתור יהודיה גאה,חסד,צדקה,תפילה ,חגים שבת-הכל! אז הענין הזה שהן חושבות שלא מגיע לי בגלל שאני לא "חרדית" פשוט גורמת לי לרחחוק מהדת.אך אני לא מרפה.למה אני צריכה להצטער על מה שאני מאמינה? אני מאמינה שגבר צריך לשרת בצבא להיות לוחם במדינה שלנו, גם כשהיינו במדבר נלחמנו בעמלקים. תמיד לחמנו.ובזה אני מאמינה, שילוב של תורה ,צבא ועבודה. שירתתי בצבא ,וראיתי לוחמים דתיים אמיתיים.שומרי נגיעה אמיתיים!לומדי תורה ולוחמים בצבא. עם ערכים ונתינה שהם שינו עולמות של חיילים חילונים אחרים. הצליחו להגיע לכל אחד ואחד בדרך שלהם.אני כל כך גאה לראות את זה.אני אישית בת 25 שומרת שבת, מתלבשת צנוע ,לומדת לימודים אקדמאיים,תמיד משתדלת להתקדם בלימוד.בעז"ה אני מוציאה עלון חדש שיצא אי"ה בראש השנה.לכן אני מחפשת סביבה אמיתית. כמו שלכל אחד נח איפה שהוא אוהב להיות-כך גם אני.לכן אינני יודעת לאן לפנות בעניין הכרויות. אני פונה בשאלה היכן אוכל להתחבר לבנות מהמגזר שלי?אני אולי נשמעת מרירה, אך זו הרגשתי .כתוב בגמרא הקדושה"או חברותא או מיתותה" אינני רוצה להיות יותר לבד, אני מבקשת לדעת על מקומות שאפשר להתחבר לבנות גילי מהדת הציונית תורנית. והיכן אוכל למצוא שדכניות מהמגזר הזה? כשאני מתכוונת לדתי ציוני, אני מתכוונת לדתי ציוני תורני.ישיבת הסדר.. תודה על ההתיחסות, אשמח למענה, בברכת שלום ובשורות טובות. -בת ישראל.
תשובה
שלום וברכה
קראתי בשים לב את שורותייך, וצר לי להגיד לך כי הצטערתי לראות שאחרי מה שאת מאשימה בהכללה את הציבור החרדי, במה שאת מאשימה אותם, הרי שאת בעצמך חוטאת באותו הדבר, הגאווה הזאת שאין כמו הציבור הדתי ציוני, וכי החרדים הם אלו שמעכבים את הגאולה, דברים אלו הן בגדר הכללה והתנשאות לא מתאימה בכלל אחרי מה שכתבת לפני כן.
הרי את לא מכירה בכלללללל את הציבור החרדי כפי שהתרשמתי מהכתיבה הרדודה שלך כלפי הציבור החרדי, וכמו שאחד מהציבור החרדי שבכלל לא מכיר את הציבור הדתי ציוני באמת חוטא אם הוא עושה הכללה לגבי ציבור יקר זה, ואמת הוא כי רבים מבני הציבור החרדי לא מכירים טוב את הציבור הזה, ורובם עושים זאת לשם שמים מתוך הסתגרות ודרך חיים ללכת בכיוון שחונכנו עד היום מאות שנים בלי לפזול החוצה לבדוק מה יש בחוץ, ביודעם שהדרך החרדית במהלך החיים - מה שאת קוראת `פאנטיות` - היא הדרך בה התהלכו רבותינו גדולי הדורות כולם ללא יוצא מן הכלל, יהיה זה, האר"י הקדוש ותלמידיו, הבעל שם טוב ותלמידיו, הגאון מוילנא ותלמידיו, החתם סופר ותלמידיו, הרב קוק בעצמו שהיה חרדי אדוק, וכו` וכו`, ולכן, ובצדק, סבור הציבור החרדי שהדרך שלו ללא חידושים היא הדרך הנכונה, והשקפתם כלפי היצור החדש - בן כמאה שנה מקסימום - הדרך המשלבת דברים נוספים כמו נאמנות למדינה המושתתת על כפירה, והמבט כלפיה כעל כסא ה` בעולם, הוא מחשיד למדי, ואין ספק למה הציבור החרדי בכללותו לא רוצה להתערב עם היצור החדש הזה, שאף אם תצביעי לי על אי אלו אבות רוחניים שהיו לה, הרב צבי הירש קאלישער זצוק"ל וכדומה הם בטלים במיעוטם לגבי גדולי ישראל למאות שהתנגדו לזה, ותורתינו שציוותה `אחרי רבים להטות` היא המכריעה בענינים אלו, ולכן תביני גם את, ממרום שבתך, והסתכלותך הנבונה, והשקפתך האחת והיחידה, גם את ההשקפה האחרת שלה יסודות בסיסיים שקרוב לוודאי גם אבות אבותייך היו כאלו `פאנטיים` כפי שאת קוראת להם.
את כביכול לא רוצה להיות שייכת לקבוצה החושבת שהיא טובה מכולם, ולכן את מתנזרת מהציבור החרדי, שיערב לך ושיבושם לך. אבל למה את עושה זאת מתוך קריאת בוז מצלצלת ורועשת, החשדת ציבור קדוש, מהקבוצות הכי מתנדבות במדינה שלנו, בשנאת חינם, באגואיסטיות, ובאי אהבת ישראל, והכי מצחיק שאת מאשימה אותם שהם לא מאמינים בהקב"ה. נקודה.
זוהי חטא נורא ואיום, שצריך בדיקה מהיכן קבלת את ההרגשה הזו, ואיזו קבוצה הצמיחה מבט [המזכיר, איך לא, את הנאמר בתלמוד פסחים מט עמוד ב], מלא שנאה ובוז כלפי ציבור שלם המתנדב מתוך אהבת ישראל אמיתית, גם אם זה לא בדיוק באותם דברים שאת הרבנית היית רוצה לראות את רוח ההתנדבות, בצבא, בשירות לאומי, וכו`, סוף סוף לא את המחליטה בשביל הציבור החרדי, דומני שיש להם מנהיגים שקוטנם עבה ממותנייך, וטוב שכך. כל המכתב שלך, נקראת כאילו מי שהוא ביקש ממך להצטרף לציבור החרדי דוקא, דומני שאין מסיון כזה. אולי את כותבת את המכתב מרגשי נחיתות, שאת בנית בנפשך, כאילו הציבור החרדי יותר חשוב, ועכשיו את נלחמת עם המחשבה הזאת.
תהיי מה שאת רוצה, והתהלכי בכל דרך יהודית שתבחרי לנכון, יהיה זה חרדי, ליטאי, דתי, חסידי, אין שום מצוה להיות מוגדר באיזה הגדרה, צריכים להיות יהודים וחבל להתווכח על דברים כאלו כשהבית בוערת, עלינו להכיר את ה`יהדות` ללא מותגים, לכל הציבור היהודי בארץ ישראל, ולנסות להחזיר את אשר גזלו מייסדי המדינה מאחינו ומאחיותינו, פשוט להכיר להם את הדרך בה התהלכו אבותינו, שמירת שבת וקריאת שמע, לימוד תורה, שמירת כשרות, אהבת ישראל, וכו` וכו`, כל הדברים השייכים לכל הציבור היהודי ללא הבדל מותג זה או אחר. זה בדיוק התפקיד שלנו באחרית הימים, ממש ברגע האחרון לפני בוא המשיח.
גם לציבור החרדי וגם לציבור הדתי יש מה להוסיף באהבת חינם, ומעוררים ומתעוררים על כך מדי זמן, המכתב שלך לא מקרבת את המטרה הזאת, כנראה לי שהיא רק מרחיקה את המטרה, שכביכול בוער לך, עכשיו במוצאי תשעה באב. אם כתיבת מכתב כזה הוא המסקנה שלך מהצום, מצאת את האשם בחורבן בית המקדש, איך לא, הציבור החרדי. הן כה שאל הנביא והשיב בישעיהו (פרק נח) :
"לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע, הֵן בְּיוֹם צוֹמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂוּ: הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרוֹף רֶשַׁע, לֹא תָצוּמוּ כַיּוֹם לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם: הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ?, יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ, הֲלָכוֹף כְּאַגְמוֹן רֹאשׁוֹ וְשַׂק וָאֵפֶר יַצִּיעַ, הֲלָזֶה תִּקְרָא צוֹם וְיוֹם רָצוֹן לַה`?: הֲלוֹא זֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ! פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע! הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה וְשַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים וְכָל מוֹטָה תְּנַתֵּקוּ:
הֲלוֹא פָרוֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת, כִּי תִרְאֶה עָרוֹם וְכִסִּיתוֹ, וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם: אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה` יַאַסְפֶךָ: אָז תִּקְרָא וַה` יַעֲנֶה, תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי, אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן: וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ וְזָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹרֶךָ וַאֲפֵלָתְךָ כַּצָּהֳרָיִם: וְנָחֲךָ ה` תָּמִיד וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא יְכַזְּבוּ מֵימָיו: אף שאת בכלל לא שואלת - את רק מתריסה -, אני עונה לך, לגבי ההתנתקות.
עמידה בחוסר מעש אל מול פשעים הוא חטא חמור ביותר אילו היה המעש שלנו עוצר בעד הרעה. עמידה בחוסר מעש בדבר שהמעש שלנו לא יכול להשפיע כלל, אינו עוון, ודי בגילוי דעת שהפשע נעשה שלא על דעתנו. הציבור החרדי פועל נמרצות למניעת נתיחת גופה או בזיון מתים כשהמעש שלהם יכולה לעזור ולעצור בעד הרעה.
ובדיוק כך היו הם פועלים אילו המעשים שלהם היו יכולים לעצור בעד המגפים האלות, והמנופים שהונפו על גופותיהם ובתיהם של אחינו בני ישראל מיישבי חבל עזה. אבל אחרי שהפשע של ההתנתקות יצאה לדרך ונהפכה להחלטה מעשית [בממשלה בה היו חברים נציגי המיישבים], שוב אין בעמידה מול המפנים שום תועלת מעשית, אלא רק התכתשות ללא תועלת, מלחמת אחים ושפיכות דמים, וזו איננה חובה הלכתית ומוסרית.
בקיאותך במקורות, והציטוט שאסור לקבל כסף על לימוד תורה, סותרים זה את זה קצת, עם כי הרמב"ם גורס איסור כזה, הרי שרוב רובם של הראשונים והאחרונים חלקו עליו, ראי בפירוש הברטנורא על המקום, הגהות היעב"ץ על המקום, ועוד `מאות` מקורות שתחת ידי, שאשלח לך אם `באמת` תרצי לדעת, וכולם סבורים שמי שרוצה להתמסר לתורה מותר לו לקבל תמיכה לפרנסה, ומה גם בדור שלנו שרוב העם לא טעם כלל מה זה לימוד דף גמרא, הרי שחייב להיות גרעין חזק של כעשירית מהעם שיצמיח תלמידי חכמים כמו ברמה שהיה לנו עד היום.
בהסתייגות מהקביעה שלך, ששולחים את הנשים לעבוד והולכים ללמוד, זהו שקר והכללה לא ראוייה, עושים זאת רק בשנים הראשונות שאחרי החתונה כשאין ילדים בבית, ומאוד מומלץ לאשה לצאת במשך היום, ואם היא עוזרת לבעל ללמוד תורה אין זכות גדולה מזו, אחרי שנים שיש כבר ילדים בבית האשה נמצאת ומשמשת כמלכה ועקרת בית, ואילו הבעל מביא פרנסה מהוראה וכדומה, ורוב רובם של הציבור החרדי יוצא לעבוד בכל מיני עבודות. ובסוף אני שואל ולא מבין מה הקשר בין חיפוש שידוך המתאים לך, מהמגזר שלך כראוי [כמו שכבר כתבתי רבות], לפסילת כלל הציבור החרדי על כל גדוליו. למה היית צריכה להקדים לפני בקשת טלפון של שדכנית, את קריאת הבוז והצדעת העליונות כלפי ציבור אחר ושונה ממך ???. ממתין לתשובה שלימה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il