תורה ומדע

למה השם מאפשר להמרות את פיו? והאם הוא יכול לברוא משהו כמותו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, חברה שלי מגדירה עצמה אתאיסטית והיא שאלה אותי את השאלות הבאות שאשמח ממש אם תוכלו לענות עליהם או להפנות אותי לחומר בנושא: "האם ממרים את פיו של האל נגד רצונו? בפועל יש חוטאים. אז האם האל מאפשר להם ע"פ האמונה לחטוא ? האם זה נובע מהמשפט הכל ידוע והרשות נתונה ? שאלה נוספת, האם ע"פ האמונה האל יכול לברוא משהו ככמותו ? " תודה רבה, זו הפעם הראשונה שאני נכנסת לאתר ואחת הכתבות ריגשה אותי עד דמעות. ישר כוח! דנה

תשובה

שלום וברכה

א. אכן כך, הקב"ה המשפיע והמקיים את הבריאה בכל רגע נתון, בהשפעה נמשכת, ולא בהשפעה שהושפעה אחת ולתמיד, משפיע לזה שחוטא גם בשעת החטא ממש את הכוחות לחיות, וגם את הכוחות להוציא לפועל את החטא ש/הוא עושה, וכל זה בכדי לאפשר מערכת של בחירה בעולם הזה, כדי שכתוצאה מכך יתאפשר מערכת של שכר ועונש, הל ידוע והרשות נתונה. במהרה בימינו יתקיים האמור במדרש בעניין הזה: "בעולם הזה הקב"ה מחזר על ישראל שיעשו תשובה, אבל לעתיד לבוא ישראל מחזרין אחר הקב"ה שיעשה רצונם, שנאמר (שם) נקבה תסובב גבר. (יחזקאל לו, כז) ואת רוחי אתן בקרבכם. אמר רבי סימון בשם רבי שמעון חסידא, בעולם הזה אדם הולך ללקוט תאנים בשבת אין התאנה אומרת כלום, אבל לעתיד לבוא אם אדם הולך ללקוט תאנה בשבת היא צווחת ואומרת שבת היום. בעולם הזה אדם הולך לשמש עם אשתו והיא נדה אין מי מעכב בידו, אבל לעתיד לבוא אם רצה לעשות האבן זועקת ואומרת ממקום מושבה, נדה היא, שנאמר (חבקוק ב, יא) כי אבן מקיר תזעק".

ב. ע"פ האמונה אי אפשר לבורא לברוא משהו כמותו ממש מכיון שהבורא הוא בורא ולא נברא, והנברא הוא בהכרח נברא. ובעניין זה נבדל הנאצל הראשון מהבורא עצמו, שהנאצל הראשון הנקרא `אדם קדמון` בתורת הקבלה פחות בערכו מהבורא בעצמו רק בזה שהבורא הוא בורא ולא נברא, ואילו הוא, נברא. והבדל דרגה זו המוכרחת, מבדילה את הבורא מהנברא הראשון בהרבה מאוד. אשמח לדעת איזה כתבה ריגשה אותך.

שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה