תורה ומדע

אטלנטיס אמת או שקר???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב שלום רב ראיתי בערוץ נשיונלג`אוגרפיק תוכנית על היבשת אטלנטיס שהיתה מתקדמת ביותר מבחינה טכנולוגית והתוכנית דנה בסוגיה האם היא היתה קימת או לא והיו גם חלקי עובודות מאד מעניינות???? רציתי לדעת אם יש ליהדות מידע על הנושא

תשובה

שלום וברכה

כן, יש ליהדות מה לומר בעניין הזה. לפי המשתמע מהרבה מדרשים היה זה לפני כ-חמשת אלפים שנה, בחייו של אנוש בן שת בן אדם הראשון שהחל להפיץ בעולם עבודה זרה לצורות שיהיו כאמצעים בין הנברא לבורא, או אז ציווה הקב"ה לים והציף את היבשות שהיו באגן הים התיכון [או שכל האגן נוצר כתוצאה מההצפה, ולפני כן היה יבשה כולו, או חלקו הגדול], וכך גם היה בתקופה מאוחרת יותר בדור הפלגה שהיו לפני כ-שלשת אלפים ושמונה מאות שנה.

כך מבואר במדרש [בראשית רבה פרשה כג]: "שני פעמים כתוב הקורא למי הים [1. עמוס פרק ה פסוק ח: הַקּוֹרֵא לְמֵי הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל פְּנֵי הָאָרֶץ ה` שְׁמוֹ: 2. עמוס פרק ט פסוק ו: הַקֹּרֵא לְמֵי הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל פְּנֵי הָאָרֶץ ה` שְׁמוֹ:] כנגד שני פעמים שעלה הים והציף את העולם. ועד היכן עלה בראשונה?, ועד היכן עלה בשנייה?, רבי יודן ורבי אבהו ורבי אלעזר אמרו רבי חנינא, בראשונה [בדור אנוש] עלה [-הים ממערב העולם ופרץ את המחסום שבין דרום מערב אירופה לבין צפון אפריקא, במיצר ג`יברלטר שבין ספרד למרוקו, ושטף והלך למזרח, והגיע - ] עד עכו ועד יפו [ערי החוף של ארץ ישראל, על הים התיכון שנוצר אז כתוצאה מהשיטפון הזה], ובשנייה [בדור הפלגה] עלה [-והוסיף לשטוף ולהרחיב את אגן הים התיכון לדרום, והגיע - ] עד כפי ברבריאה [-עד ה"כפיים" - צוקי הסלע הגבוהים הבולטים מהיבשה אל הים, שעל חופי הים התיכון שעל ארץ ברבריאה - הכוונה לפרץ הים כלפי איזור לוב].

שיטה שנייה: רבי חנניא ורבי אחא בשם רבי חנינא [חולקים ואומרים כי בפעם הראשונה שטף לעבר הדרום ורק בפעם השניה פרץ הים לעבר חופי ארץ ישראל הנוכחים כלפי עכו ויפו] בראשונה [בדור אנוש] עד כפי ברבריאה [כנ"ל], ובשנייה [בדור הפלגה] עד עכו ועד יפו [ושם הוא סוף דרכו של התפשטות אגן הים התיכון, וזה נרמז בשמות הערים עכו - יפו] כמו שכתוב (איוב לח יא) וָאֹמַר [מדובר שם כלפי הים] עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף, וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ, כאומר `ביפו ישית בגאון גליך`, `עד כה תבוא` עד עכו תבוא, [ולכאורה המכוון ששתי העיירות עכו ויפו מציינים שני קוי חוף, הנוצרים כתוצאה ממפרץ חיפה, דהיינו שהקב"ה הרשה לים בקו של יפו להגיע עד לשם, ובאיזור חיפה-עכו הקב"ה התיר לים לצאת קצת יותר, וכך נוצר מפרץ חיפה היפהפה]. שיטה שלישית: רבי אליעזר בשם רבי חנינא אמר, בראשונה [בדור אנוש] עלה עד קלבריאה [בחופי איטליה - מחוז בקצה הדרומי של איטליא על חוף ים התיכון הצפוני], ובשנייה [בדור הפלגה] עד כפי ברבריאה [צוקי מרוקו].

וכך נדרש בתלמוד הירושלמי [מסכת שקלים פרק ו הלכה ב] את הנאמר בספר יחזקאל פרק מז: "ויאמר אלי המים האלה יוצאים ...אל הימה המוצאים", זה הים הגדול [התיכון], ולמה נקרא שמו `מוצאים`?, כנגד שני פעמים שיצא אחד בדור אנוש ואחד בדור הפלגה, ומביא שם את שלושת השיטות הנ"ל. ועל פי הנ"ל דעת הרבה מהפוסקים שעל ראיית הים התיכון אין לברך ברכת `עושה מעשה בראשית` כמו על שאר הימים הגדולים בעולם, מאחר ואגן הים התיכון לא נוצר בעת הבריאה, ולכן יש לברך ברכה חילופית `ברוך שעשה את הים הגדול`.

כך שיתכן לכלול את המידע של אפלטון על אטלנטיס באיזור מצרי גיברלטר, עם כל מה שאמרו חז"ל בעניין, וגם על חכמתם והשיגיהם של הדורות לפני המבול, דברו חז"ל בספריהם, ומשמעות הדברים שהיו להם יכולות טכנולוגיות מתקדמות מאוד, עד שאחד מגדולי הדורות רבי יהונתן אייבשיץ זצוק"ל מבאר את ענינים של דור הפלגה בבניית מערכת שתאפשר לעבור מכדור הארץ אל החלל החיצון, ושם לשייט בחלליות.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה