שאל את הרב - כללי

סתירות בספר בראשית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קיבלתי על עצמי לקרוא פרשה אחת בכל יום, אשמח אם תענו לי על כמה שאלות מספר בראשית: 1. בראשית פרק ו` פס` ג: "ויאמר ה` לא ידון רוחי באדם וכו`... והיו ימיו מאה ועשרים שנה" ואילו בפרשת נח אנחנו רואים שאנשים היו חיים הרבה יותר לדוג` ארפכשד - 403 שנה, שלח - 403 שנה, עבר - 430 שנה ועוד..., חיי שרה אמנו - 127 שנה. - איך הם חיו יותר מ- 120 שנה? 2.בפרשת וירא פרק יח` פס` ב כתוב: "וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים וכו`..." ובפירוש רש"י מאוחר יותר כתוב שהיו אלה מלאכי השרת. בפרק יט` פס` א כתוב: "ויבואו שני המלאכים וכו`..." ובפירוש רש"י שם מבואר שאצל אברהם קראם אנשים ואצל לוט קראם מלאכים. אם כן, לאן נעלם המלאך השלישי? 3.ידוע לנו מהמפרשים כי אברהם שמר את כל התורה (פירוש רש"י פרק יג` פס` ב) ובפרשת וירא כשאברהם כיבד את המלאכים כתוב כך: "ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה ויתן לפניהם וכו`..." - אם אברהם אבינו ידע את כל התורה איך הוא לא ידע שאסור לאכול בשר וחלב? 4.בפרשת נח פרק ז` פס` ב כתוב: "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהרה הוא שנים איש ואשתו" - מה קשור נאמר על בהמות "איש ואשתו"??? איך אפשר לקרוא לזכר של בהמה "איש" ולנקבה "אשה"??? הרי ידוע ששמות אלה נתנו רק לבני אדם. בברכה ותודה מראש.

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות מאוד;

והיו ימיו מאה ועשרים שנה, הכוונה היא שמהבול ואילך, תוחלת החיים תתחיל לרדת בהדרגה, ולא בבת אחת, ותעצור במאה ועשרים שנה, וכימי חיי משה, הכתוב בסוף ספר התורה.

רש"י פרשת וירא: והנה שלשה אנשים - אחד לבשר את שרה ואחד להפוך את סדום ואחד לרפאות את אברהם, שאין מלאך אחד עושה שתי שליחיות.
תדע לך שכן כל הפרשה הוא מזכירן בלשון רבים ויאכלו, ויאמרו אליו, ובבשורה נאמר ויאמר שוב אשוב אליך, ובהפיכת סדום הוא אומר כי לא אוכל לעשות דבר, לבלתי הפכי.
ורפאל שרפא את אברהם הלך משם להציל את לוט, הוא שנאמר ויהי כהוציאם אותם החוצה ויאמר המלט על נפשך, למדת שהאחד היה מציל וכו':
ולפיכך ויבאו שני המלאכים סדומה [בערב] להשחית.
אחד להשחית את סדום ואחד להציל את לוט, והוא אותו שבא לרפאות את אברהם.
והשלישי שבא לבשר את שרה, כיון שעשה שליחותו נסתלק לו:

הרי הוא סבור שערביים הם, ומותרים בבשר וחלב.

כוונת אל שאלת תלמוד בבלי מסכת סנהדרין: מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו, אישות לבהמה מי אית לה? אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מאותם שלא נעבדה בהם עבירה.
ובמיוחס לרש"י: אישות לבהמה מי אית ליה - נקבה אחת נשכבת לכמה זכרים ואין זו אישות. שלא נעבדה בהן עבירה - שלא נזקקו אלא לבן זוגם.

ברכה והצלחה;

יעקב משה










להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה