הלכות ומנהגים
פתיל תכלת, למה אינו תכלת
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב, אם השם ציווה שהפתיל בציצית יהיה בצבע תכלת, מדוע לא מקיימים את זה? בכבוד רב, יוסף
תשובה
שלום וברכה
לגבי התכלת שיש להטיל בציצית, הרי שכתוצאה מהגלות, שגלינו מאיזור הים התיכון, וכך גם כתוצאה מהגזירות שגזרו השליטים הרומאים שאין לצוד את חילזון התכלת מכיון שהם הלאימו את העסק ועשו את זה למוסד לאומי שאסור לאנשים פרטיים להתעסק עם הצבע הזה, לכן אט אט פסקה הידע ה`טכני` איך להכין את התכלת, אבל הידע ההלכתי סביב העניין מעולם לא פסק.
וברוך השם שלקראת אחרית הימים, כיום התגלה שוב החילזון המקורי ממנה הופקה צבע התכלת ורבים מבני עמינו כבר מטילים את התכלת בציציותיהם. בנוסף לכך יש כבר רמז בתורה שהתכלת תיפסק במהלך הדורת, ולפיכך נפסק בהלכה ממדרש הפסוקים שהתכלת איננו מעכב את הלבן.
וראי בדברי מרן רבי חיים ויטאל גדול תלמידי האריז"ל בספרו עץ הדעת טוב (פרשת שלח) שכתב בעניין זה בזה הלשון: דבר אל בני ישראל וכו` גם פה כפל ענינה `דבר` `ואמרת`, לרמוז כי במצוה זו יש שתי מצות נפרדות, התכלת שאינו מעכב את הלבן, והלבן שאינו מעכב את התכלת, וזהו שאמר ועשו להם ציצית וכו` זה הוא הלבן ולכן אמר בו `לדורותם` כי הוא מצוה קיימת לדורות. ונתנו על ציצית הכנף הנ"ל שהוא הלבן יתנו עליו פתיל תכלת, וזה אינו לדורות, כי באחרית הימים תתבטל התכלת, ולכן מלת לדורותיכם לא נכתב בסוף פסוק זה אלא אחר ועשו וכו`.
וכך כתב גם בספר אור החיים על הפרשה. ובדרך החסידות ביאר בספר נועם אלימלך (פרשת וישב) את העלמות התכלת כך: "בגלות המר אין לנו תכלת רק חוטי לבן, רמז שאנחנו צריכין לעבוד השם יתברך בכל כוחינו לעורר רחמים דהיינו לובן".
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il