חברה והשקפה
מדוע לא עונים לי על השאלה - האם התורה גזענית לגבי שחומי עור
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בקשר לגזענות ביהדות אולי אני נשמע לא טוב אבל לשאול צריך המשנה בבכורות אומרת"הַכּוּשִׁי, וְהַגִּיחוֹר, וְהַלַּבְקָן, וְהַקִּפֵּחַ, וְהַנַּנָּס, וְהַחֵרֵשׁ, וְהַשּׁוֹטֶה, וְהַשִּׁכּוֹר, וּבַעֲלֵי נְגָעִים טְהוֹרִין, פְּסוּלִין בָּאָדָם, וּכְשֵׁרִין בַּבְּהֵמָה מדוע הכושי פסול ממתי צבע העור משנה את מעלת האדם ועוד הגמרא בסוטה אומרת שאשה ששתתה ולא זינתה משביחה ובין ההשבחות "אם היתה יולדת שחורים יולדת לבנים"נמצא ששחום עור פחות במעלה מבהיר עור אפילו שנולדו מאותו אמא ומימילא ק"ו על כושי ממש עד כדי שיחשב לבעל מום מצפה תשובה בכבוד רב מאיר זאת שאלה שהתעוררה לנו בפורום מסוים והחלטנו לשאול רב אני שלחתי את השאלה הזאת לג` אתרים מורשת שופר ומשום מה אף אחד מהנ"ל לא חזר אלי אפילו באיננו יודעים שזאת גם תשובה פשוט התעלמות מוזר ובכלל לא אופייני מצפה לתשובה תודה מאיר
תשובה
שלום וברכה
שאלתך במקומה, ואנסה לענות עליה. המדובר ברשימה של כהנים הפסולים לשרת בבית המקדש עקב מום מסויים בגופם. לגבי שאר האנשים ברשימה כמו מי שחסר אברים או פגום גנטית באופנים שונים, מובן למה אין לאנשים אלו לשמש בבית המקדש, וכביטוי החזל"י מלכותא דארעא כמלכותא דרקיעא, וכמו שהמלכה מאנגליה לא תבחר למשמרת המלכותית שלה אלא אנשים בריאים ושלמים, כך, להבדיל אלפי הבדלות, כחלק מהפאר וההדר המתלווה למקדש ולעבודת המקדש בכדי להביא יראה ואהבה להקדוש ברוך הוא המשכין שמו בבית הקדוש, נדרש להקפיד על בחירת אנשים הבריאים ושלמים בגופם ובנפשם בתור הכהנים שישמשו בבית המקדש.
לגבי הכללת הכושי, כהה עור, בין רשימת הפסולים, יתכן שכשם שנאמר [מסכת סוכה לו עמוד א] לגבי אתרוג הכושי הפסול למצוות ארבעת המינים בחג הסוכות, שזה נאמר רק לגבי אתרוג הגדל בארץ ישראל במצב שחרותי כגון זה פסול, מכיון שהוא גדל בשוני מיתר האתרוגים וכזה הוא נחשב לבעל מום ונפסל מהמצוה, אבל אם הוא גדל כושי בארץ כוש, מכיון שהוא לא שונה המאחרים הוא אתרוג כשר לברכה, ויתכן שגם הנאמר במשנה לגבי רשימת פסולי הכהונה נאמר רק לגבי כהן שנולד שחור בארץ ישראל ללא סיבה תורשתית, וללא חברה בצבע כזה, לכן הוא נחשב למום כלפי השאר.
אבל כל שהולדתו כושי נובע מטבע של ארץ מסויימת, וככזה הרי הולדתו בצבע שחור הוא הטבעיות שלו, ואדרבה הולדתו כלבן תיחשב כיוצא דופן וכמוזר, אין זה נחשב לפגם כלל וכשר כהן כזה לשמש בבית המקדש. ובשים לב, שאלו שחזרו אחרי הגלות שחומי עור, ככל הידוע אין ביניהם כהנים, ומתייחסים לשבטי מנשה, דן, ועוד, כך שזה בעצם שאלה לא רלוונטית, מכיון שלגבי יתר שבטי ישראל אין בכלל הבדל הלכתי בין צבעי העור.
אשמח אם תגיב לדברי - בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il