תורה ומדע

בריית יצורים מן המים, חמי טבריה וגיהנום

  • א' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

איתא בש"וע א"ח סי' קס שמותר ליטול ידים ביבחושים, ומבואר במשנה ברורה הטעם משום שנוצרו מהמים, איך זה מסתדר עם ההנחה שאין יכולים להיווצר יצורים מדומם? (וכן ראיתי כמה מקומות, לא זכור לי איפה, שכתוב שאכן נוצרים יצורים ממים ורפש וכדו'). מבואר בגמ' שחמי טבריה חימומם הוא מהגיהנום, האם הדבר כפשוטו? 

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
א. לא עיינתי מספיק בסוגיה זו, ואשיב על פי מה שראיתי עכשיו.
נראה שם שהכוונה היא דווקא כשהם מרוסקים, ואין לו אפשרות ליטול בדרך אחרת. מכיוון שהם מלאים במים, הרי שריסוקם יוצר נוזל שאפשר ליטול בו בשעת הדחק.
מה שנאמר במשנה ברורה, הכוונה שכך נבראו בששת ימי בראשית, ולא שנוצרו עכשיו במים.
 
בעקרון היחס לחרקים הוא, שאם לא זכו עדיין לצאת לאוויר העולם, אלא כל בקיעתם ומאכלם היה רק בתוך הפרי, הרי שהם נחשבים לחלק בלתי נפרד מהפרי. וזה לא קשור לאופן בו נוצרו, אלא לעובדה שלא זכו עדיין לקבל חיותן מבחוץ. כל זה נאמר מעיקר הדין, אך יש בזה הרבה חילוקי דינים שצריך ללמוד.
 
ב. כאן נסתר הרב על הגלוי, אך אנסה לבאר מעט לפי מה ששמעתי מהמקובלים:
העולם הבא איננו ממשי, ולכן הוא נמצא למעשה בכל מקום - גם על גבי העולם הזה, כמו שהנשמה נמצאת בתוך הגוף הגשמי ומניעה אותו. נסה לחשוב על כך כמו על קליפה של בצל, ששכבה מסתירה מתחתיה שכבה עמוקה יותר. כך גם עולמות רוחניים של מעלה יש ביניהם קשר לעולמות שמטה, ולכן גם יש ביניהם גורמים של סיבה ותוצאה. הגהינום הוא מקום בלתי גשמי - אך הוא קשור לעולמנו הגשמי, וכוחו והשפעתו הרוחניים משפיעים על תכונות ודברים שנמצאים כעת בתוך עולמנו הגשמי. 
כיום יש לנו שפע של דוגמאות להבין זאת מתחום, המדע על אנרגיות שעוברות דרך החומר, ושקיימות בו-זמנית בתוך החלל הריק יחד עם חפצים מוצקים, כגון רדיו וקרינה שעוברים דרך חפצים וקירות ובניינים.
בנמשל תוכל להבין שהעולם הבא "מתלבש" על העולם שלנו, כך שיש לו השפעה על החומר. וחז"ל ביארו שהסיבה השורשית לחמי טבריה מגיעה מההשפעה הנובעת מכח רוחני זה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה