בן י"ד שישן בירושלים ביום ט"ו, האם צריך לחגוג פורים בשנית?
- א' אדר ב' התשע"ו
שאלה
יש לי חברה שגרה בנווה דניאל והם חוגגים שמה בימי רביעי וחמישי, ובחמישי בערב היא באה לישון אצלי האם היא צריכה לחגוג גם איתנו פורים? אשמח לתשובה תודה רבה
תשובה
לכבוד השואלת,
זה מה שפוסק המשנה ברורה (סימן תרפח ס"ק יב):
"בן עיר שהלך לכרך אם היה דעתו בעת נסיעתו לחזור למקומו בזמן קריאה ר"ל בזמן קריאה של ט"ו דהיינו משהאיר היום לא יהיה שם כי יחזור משם קודם אור היום אף שלבסוף רואה שהוא מוכרח להתעכב שם גם על יום ט"ו מ"מ אינו נקרא בשם מוקף וקורא ביום י"ד בהיותו בכרך אבל אם בעת נסיעתו לא היה בדעתו לחזור מן הכרך אלא לאחר זמן הקריאה דהיינו בבקר של ט"ו שאז כבר הוא זמן הקריאה אז חל עליו שם מוקף וקורא עמהן ביום ט"ו ואפילו אם אח"כ חזר לעירו ביום ט"ו קורא שם אם לא קרא מתחלה בכרך."
זמן קריאת המגילה בבוקר מתחיל משהאיר המזרח ובדיעבד כבר מעלות השחר. לכן אם בדעת חברתך להשאר בכרך (ירושלים תו"ת) בזמן תחילת הבוקר (עלות השחר) של יום ט"ו (יום שישי) אז היא מחוייבת לחגוג את פורים כמו אלו שגרים בירושלים. [וממילא היא תצטרך גם לשמוע את קריאת המגילה ביום חמישי בערב.]
ואם קשה לה ואינה רוצה להתחייב בפורים של ירושלים, אז היא צריכה שלא להגיע אלייך לישון כבר בלילה (חמישי בערב), רק שהיא תבוא למחרת בבוקר אחרי עמוד השחר.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il