אמונה

מה יהיה עם הכרת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רבינו, שלום הענין הוא כך, אני ואשתי באנו מעולם חילוני לחלוטין, חזרנו בתשובה לפני שנתיים. כל פעם שאני נזכר בעבר שלי במעשים שעשיתי אני תמיד נחרד ודואג מעונש הכרת על כמה מהחטאים, למדתי כי מלבד התשובה בכדי לתקן שלא נצטרך להתגלגל חייבים להזדכך בדברים קשים ה´ ישמור, כך שמעתי מהרב שלי, ואני נורא מפחד שאחרי כל המפנה שעשיתי עדיין יזכירו לי למעלה את העבר שלי כי לא עשיתי את כל הסיגופים והתעניות לסבול עבור החטאים ולזכך את הנפש. האם יש לך במה להרגיע אותי, או מה עלי לעשות לתקן את הנפש שתוכל להיכנס למנוחתה מיד ללא צער וגלגולים? תודה רבה אם אפשר תשובה גם למייל.

תשובה

שלום וברכה

א. קודם כל קבל את התפעלותי והתבטלותי ממך, על כך שזכית לעשות מפנה בחיים ולחזור בתשובה מתוך עולם חילוני לגמרי. בחיים לא עמדתי בפני נקודות בחירה קשות מהסוג הזה, ואין לי מושג אם אני הייתי עומד בנסיון זה. אשריכם ישראל.

ב. נותן התורה שציווה על התשובה, נאמן על כך שדבר אחד מדבריו אחור לא ישוב ריקם, ולכן עלינו להאמין אמונה שלימה בהלכה שנפסקה ברמב"ם [הל´ תשובה פרק ז הלכה ד] וזה לשונו:

"ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים, מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם".   

ג. וברור הדבר, שלחוזר בתשובה שלימה לא יזכירו שום דבר מהעוונות שחטא בעבר, גם אם לא עשה את כל סדר התיקונים הנזכרים בספרים, וכפי שפסק גם בעניין הזה הרמב"ם [שם פרק א הלכה ג]:

"בזמן הזה שאין בית המקדש קיים ואין לנו מזבח כפרה אין שם אלא תשובה, התשובה מכפרת על כל העבירות, אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירין לו שום דבר מרשעו שנאמר רשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו".

ד. ועוד דבר שעליך לדעת, כל מי שנולד למציאות חיים זר ומנוכר לתורה ולמצוותיה, נחשב לגבי כל מעשיו לשוגג ולא כמזיד חס ושלום, מאחר ולא ידע את המשמעות לחיים ולמעשים הנעשים שלא כפי רצון האלוקים, לא היתה לו ידיעה אמיתית על השבת וקדושתה, לא היתה לו ידיעה על ערכי שמירת טהרת המשפחה, ולעיתים נחשבים אנשים אלו אף לפחות מדרגת שוגג כיון שאין לו כלל אשמה במה שהוא לא ידע.

ולכן, גם בזמן שבית המקדש היה קיים, והיו מביאים על חטא [שהמזיד חייב עליו כרת] קורבן חטאת, שהקורבן הזה היה מתקן את כל החטא מן השורש, והנפש היתה מתתקנת ומזדככת על ידי הקורבן בשלימות, בדומה לתיקוני התעניות, הרי שבזמן הזה יש לנו תחליף לקרבנות אלו, ויתכן שהתחליף אף רצוי יותר מן המקור.

וכפי שלמדתי מדברי תורתו של מרן החתם סופר זכותו יגן עלינו [דרשות לכ"ז באלול שנת תרצ"ד] וזה לשונו:

"הקדוש ברוך הוא עונה ביחוד למזכי הרבים וממשיכים רבים לעבודת ה´, ואותם, אינם צריכים קרבן בעלי חיים, כי הלא מקריבים אנשים לעבודת ה´, וכתוב אדם כי יקריב ´מכם´, הוא [האדם] קרבן לה´ בעצם, וקרבנות בהמה הוא דבר שאינו מובן אל השכל וככתוב [תהילים פרק נ] האוכל בשר אבירים ודם עתודים אשתה? והרמב"ם כתב בסוף הלכות מעילה שהקרבנות הם מהחוקים שאין להם טעם, אך הקרבת בני אדם לעבודת ה´ יתברך הוא הקרבן האמיתי", עד כאן לשונו.

ואם כן יש לנו פתרון מלא לעניין הקרבן המכפר ומתקן ומזכך בדרך סגולה על החטאים, לקרב עוד ועוד אנשים להקדוש ברוך הוא ולשמירת תורתו, תשפיע על חבריך ומכריך, במעשים בדיבורים, בתפילות, וכל אדם שיתקרב על ידיך, נחשב לך להקרבת קרבן, וזכית לתיקון שלם. אשרי העם שככה לו.

ה. אם בכל זאת, אתה חושש לאותם דברים שעשית בזמן שכבר הכרת באמת בשלבי ההתקרבות, יש לנו תיקון כרת מקובל מהאר"י הק´, שאינו מחליש את הגוף וקל יחסית לעשות זאת. להיות ער לילה שלם ולעסוק בתורה ובאמירת תהילים, בצער זה מתכפר עונש כרת. וכל לילה שיהיה ער, מכפר על כרת נוסף.

ברוב קהילות ישראל נוהגים להיות ער בליל שבועות וכן יש נוהגים בליל הושענא רבה - יום אחרון של סוכות, ולומדים תורה, ובסוף הלילה אומרים תפילה לתיקון כרת. וסר עונך וחטאתך תכופר.

ו. על פי המבואר בספרים הק´ על בעל התשובה לשכוח מעברו, ולא לחשוב על החטאים ועל המעשים מהתקופה שלפני התשובה, המחשבות והזכרונות לא מועילות, ואדרבה, חבל להתלכלך, כשבין כך הינך נקי כמי שנולד מחדש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה