חברה והשקפה
האם לא עדיף במקרים מסויימים להפיל את העובר?
- ו' אדר ב' התשע"ו
שאלה
שלום רב, מסקרן אותי מאוד לדעת מה נוטים הרבנים לייעץ לנשים בהריון שהתגלה אצלן מום בעובר (פיגור, תסמונת דאון, שיתוק מוחי וכו'), האם לא עדיף במקרים כאלו להפיל את העובר?
תשובה
שלום וברכה
האם השאלה רלוונטית חלילה עבורך?
השאלה קשה מאוד כאשר כמובן ההוראה הראשונית היא לא להרוג את העובר במעי אימו עקב פגם כזה או אחר. במוסר האנושי הפשוט לא ניתן להבין מדוע מותר להרוג עובר במעי אימו המכוסה במים מכל צד ואסור להרוג ילד מחוץ למעי אימו באותן נסיבות. בשניהם זה רצח יצור חי שאסור בוודאי לאדם להחליט להרוג אדם אחר מחמת שלדעת פלוני סבלו של השני לא מצדיק חיים.
בהערת אגב, השופטים הכביכול נאורים קבעו (28.212. הלכת המר) שאין אפשרות לאדם לתבוע פיצויים על הולדה בעוולה באי איבחון מומים בעצמו בטוענם שאין אדם יכול לומר שהוא היה מעדיף את היעדרו על פני קיומו ולדרוש פיצויים על כך. משכך תמוה מאוד באיזה זכות מותר לפי החוק הישראלי להורים להרוג את ילדיהם במעי אימם עקב מומים.
ה' יעזור שלכל עם ישראל יוולדו רק וולדות בריאים בגופם ובנפשם.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il