חברה והשקפה
שנאת גוי , ויהודי
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום ויישר כח על על עבודת קודש זו.רציתי לישאול בבקשה אם מה שאסור כגון לשקר ליהודי אחר או להלבין פניו ברבים חס ושלום,וכו..האם כשעושים כך עם גוי,האם המעשה נחשב כחטT לכל דבר? וגם למשל לא תשנא אומר שבליבי לא תהיה שינאה כשלעצמה ולא משנה עם זה כלפיי היטלר ימח שמו. או יהודי שעשה מעשה רע? ואם ישנם כמה רבדים לעיניין,אשמח לדעת. המון תודה ובהצלחה.
תשובה
שלום וברכה
א. אסור לשקר לגוי, או חס ושלום להלבין פניו. חביב אדם שנברא בצלם אלוקים, וזה כולל כל בני האדם.
ב. הלא משנאיך ה´, אשנא. כך אמר דוד בספר תהילים, ומצווה לשנוא רשעי עולם אשר בזדון לבם הרשיעו והרעילו את עצמם ואחרים.
ג. יהודי שעושה מעשים רעים וברור מעל כל ספק שעדיין לא שב בתשובה בלבו, מותר לשנוא אותו ככתוב [משלי ח, יג]:
"יִרְאַת ה´ שְׂנֹאת רָע גֵּאָה וְגָאוֹן וְדֶרֶךְ רָע וּפִי תַהְפֻּכוֹת שָׂנֵאתִי":
אבל מאוד צריך להיזהר במה שכתבו התוספות [מסכת פסחים דף קיג עמוד ב] שלא לערב בהרגשות השנאה שום דבר אישי, ומכיון שבדרך הטבע, מאחר והוא שונא את החוטא במזיד גם החוטא שונא אותו שנאמר (משלי כז) כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, ומתוך כך יכול לבוא לידי שנאה גמורה, לכן יש להתרחק מכל חשש איסור ולהרבות באהבת חינם לכל יהודי באשר הוא.
בהצלחה - מנשה ישראל
א. אסור לשקר לגוי, או חס ושלום להלבין פניו. חביב אדם שנברא בצלם אלוקים, וזה כולל כל בני האדם.
ב. הלא משנאיך ה´, אשנא. כך אמר דוד בספר תהילים, ומצווה לשנוא רשעי עולם אשר בזדון לבם הרשיעו והרעילו את עצמם ואחרים.
ג. יהודי שעושה מעשים רעים וברור מעל כל ספק שעדיין לא שב בתשובה בלבו, מותר לשנוא אותו ככתוב [משלי ח, יג]:
"יִרְאַת ה´ שְׂנֹאת רָע גֵּאָה וְגָאוֹן וְדֶרֶךְ רָע וּפִי תַהְפֻּכוֹת שָׂנֵאתִי":
אבל מאוד צריך להיזהר במה שכתבו התוספות [מסכת פסחים דף קיג עמוד ב] שלא לערב בהרגשות השנאה שום דבר אישי, ומכיון שבדרך הטבע, מאחר והוא שונא את החוטא במזיד גם החוטא שונא אותו שנאמר (משלי כז) כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, ומתוך כך יכול לבוא לידי שנאה גמורה, לכן יש להתרחק מכל חשש איסור ולהרבות באהבת חינם לכל יהודי באשר הוא.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il