אמונה

אם אנחנו לא מבינים את אלוקים, למה לנסות?

  • ז' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום. אני חרדי מאמין שאוהב לחקור. שאלה קטנה עלתה במוחי שברור לי שיש עליה תשובה: אם אנחנו לא מבינים את אלוקים (יש הוכחה מסוימת שאי-אפשר להבין את אלוקים), מי אמר שהוא רוצה שנקיים את התורה? הרי זה שאלוקים אמר שהוא רוצה, לא מחייב שהוא באמת רוצה. לדוגמא: במדינה זו יש חוק שמחייב את הפסיכולוגים לא ללכת למשטרה גם כשמטופל מתוודה על רצח שעשה בעבר. הסיבה לכך היא שהממשלה ידע שאם לא יהיה חוק זה, הרוצחים האלו לא ילכו גם לטיפול. אז למה להוריד את הסיכוי הקטן הזה שאולי הטיפול יחזיר אותם "בתשובה"? ואם אחד הפסיכולוגים יילך למשטרה, אף אחד מהפושעים לא ילך לפסיכולוגים לטפל בעצמו. אז הממשלה עשתה חוק שמחייב פסיכולוגים לשמור על השיחות בין המטופל למטפל ביניהם. גם במקרה של התוודות על עברה. אבל ברור שהממשלה תשמח שחלק מהפסיכולוגים יעבירו מידע אנונימי ובו הוכחות על רצח שעשה המטופל שלהם. כמובן שזה במקרה שהפסיכולוג יודע שלא יהיה הוכחות שהוא מסר את המידע. כמו במקרה שהמטופל סיפר למטפל (פסיכולוג) שהוא סיפר על הרצח שעשה לעוד מספר אנשים. אז במקרה כזה הממשלה תשמח אם המטפלים (פסיכולוגים) ימסרו מידע אנונימי על המטופלים שעברו על החוק. למרות שהממשלה אמרה שאסור להם. שזה בעצם כדי לגרום למטופלים שעברו על החוק לבוא לטיפול. אז אולי אלוקים באמת לא רוצה שנעשה את מה שהבנו. הרי אנחנו לא יכולים להבין אותו. אז אני לא ינסה להביא סיבה או דוגמא לכך שהוא לא רוצה שנשמור על התורה, כי אם אני יביא סיבה, רוב הסיכויים שזה לא נכון, מאחר ואנחנו לא יכולים להבין את אלוקים. אז אולי אלוקים רוצה באמת שלא נשמור על התורה..... אי-אפשר לדעת כלום, וכמו שאמרתי, אין טעם לנסות לבדוק מה הוא כן רוצה!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
דבר ראשון, חוק החיסיון של הפסיכולוג הוא לא במקרים פליליים. אם פציינט מספר לפסיכולוג שהוא רצח אדם, או מתכוון לרצוח אדם, הפסיכולוג מחוייב לפנות למשטרה ולדווח על כך. החוקים חייבים להיות הגיוניים ומתואמים לבני אדם - אחרת לא נוכל לקיים אותם. רק טיפש ימציא חוקים סותרים וחסרי פשר.
 
אלוקים הוא חכם מאין כמותו, ויצר עולם גאוני בתחכומו, וגוף אדם מדהים במורכבותו. ואין ספק שהכל מכוון מטרה, ואיננו מקרי.
ודאי שאלוקים עולה בשכלו על שכלו של האדם. אך אין זה אומר שאלוקים לא מבין אותנו ויודע לדבר איתנו. משל למה הדבר דומה: לתינוק בן שנה שמדבר עם אבא, ואביו יודע מה טוב בשבילו, ויודע לתקשר עם הילד הקטן בשפתו הדלה, אך התינוק הקטן לא מסוגל להבין את אבא, הוא לא מסוגל להבין מה זה "בנק", או מה זה "מוות" או מה זה "זריקה". אך הוא סומך על אבא שלו שמבין אותו ויודע בדיוק מה טוב בשבילו.
 
כך גם אנחנו בעולם הזה דומים לתינוקות ביחס לאבא שבשמים. והרי אלוקים ברא אותנו. הוא ברא את המח האנושי, את השכל שלנו, את התבונה, את הלוגיקה, את הרגשות שלנו, את הרחמים שלנו, את העצב והכעס והשמחה שלנו. הכל ממנו יתברך. אז הוא ודאי יודע מה טוב בשבילנו, והוא ודאי יודע איך לתקשר איתנו ברמה שלנו. על זה נאמר: "דברה תורה בלשון בני אדם". הקב"ה יורד לרמה של ילדיו ומדבר איתם בשפתם: "כי בנים אתם לה' א-לוהיכם".
 
אלוקים אינו מטעה את בני האדם, אלא הוא נותן להם הוראות ברורות. אך בני האדם הם שמשגעים ומטעים את עצמם בדמיונות ובתיאוריות חסרות פשר.
כך אמר שלמה המלך: "לבד ראה זה מצאתי אשר עשה הא-לוהים את האדם ישר, והמה בקשו חשבנות רבים" (קהלת ז)
תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים, י"ח, י"ג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 
 
חפש בבקשה בגוגל חוברת בשם "שיחה גורלית". חשוב שתקרא אותה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה