שו"ת פורים

לכמה אנשים לפחות יש לתת משלוחי מנות?

  • י' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב שלום! רציתי לשאול כמה שאלות לגבי פורים; 1. מתי על פי ההלכה נותנים משלוחי מנות איש לרעהו כלומר האם ביום פורים עצמו(חמישי הזה? ) או שניתן להביא לפני? חשוב לציין. יש לי חברות בעבודה שאני רוצה לתת להן, ואני חוששת שיום חמישי יכול להיות שלא יצא לראות אותן. 2) לכמה אנשים לפחות יש לתת משלוחי מנות? לבני משפחה זה נחשב? יש לי איזה עשר או יותר אנשים שאני רוצה להביא להם משלוח מנות. 3) מתנות לאביונים? על פי ההלכה צריך לפחות 2? אם נניח אני רואה מקבצי נדבות בדרך -האם אני יכולה לתת להם סכום כסף כמו עשרה שקלים ומעלה כל אחד, וזה נחשב שקיימתי את המצווה? והאם לעשות זאת ביום פורים עצמו בלבד או אפשר גם לפני? 4) מהו זכר מחצית השקל. ומתי לעשות אותו? נ. ב אני מאוד לחוצה מחג הפסח. כבר התחלתי לנקות. אבל אני לא מפסיקה להיות לחוצה כי אני דואגת שאספיק לסיים את הנקיונות בזמן. אני בהריון חודשים מתקדמים ועובדת משרה. מלאה וזה לא פשוט לי. אני מזה מנסה להשתדל למרותהקושי . מקווה כלכך שאספיק.... תודה

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. לפחות משלוח מנות אחת חייבים לתת ביום חמישי - יום הפורים עצמו. 

2. החיוב המינימלי לתת לפחות משלוח מנות אחת,  שכולל לפחות ב' סוגי מאכל (וי"א מאכל א' ומשקה א') לאדם אחד. 

מותר לתת לקרובים, כל שאינם סמוכים על שולחנו.

3. החיוב המינימלי של מתנות לאביונים, לתת סכום של כסף פעמיים  כלומר ל2 אביונים. מעיקר הדין די בשווה פרוטה שהוא כחצי שקל, הסכום של עשר שקל, לדעת הגר"ש ווזנר ז"ל, הוא סכום הנחשב לקיום מתנות אביונים בהידור. יש לתת את זה ביום הפורים עצמו; ומותר לתת גם לפני יום הפורים לאירגון של צדקה כזו שמכריזים על עצמם שהם יחלקו את המתנות בו ביום הפורים עצמו, לפי שעי"ז אנו ממנים אותם להיות שליחים בשבילנו, ונחשב כאילו שאנחנו  בעצמינו מחלקים את המתנות ביום הפורים עצמו.

4. מנהג "זכר למחצית השקל", נוהגים לעשות בזמן מנחה שקודם קריאת המגילה. לוקחים ג' מטבעות של "חצי" הנהוגים במקום, או נותנים את שווים ו"קונים אותם"(כגון כאשר נמצאים מטבעות מרוכזות לצורך זה בבית כנסת), ואח"כ חוזרים ונותנים אותם לקופה לצורך צדקה. וקודם נתינתם אומרים "זכר למחצית השקל". 

הספדיםנותנים שווי מחצית שקל של זמן בית המקדש והוא כיום כ18/20 שקל.

בברכה שבזכות קיום מצוות הפורים כראוי, שתזכי להספיק את כל המחוייב לפסח בלי יותר מדאי לחץ בעזרת השם.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:משלוח מנותפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה