הלכות ומנהגים
הבן שלי (17) רוצה להתחפש לרפאר האם להתיר לו?
- י' אדר ב' התשע"ו
שאלה
התחפושת כוללת הרבה שרשראות מגודלות וצמידים גדולים ומראה כללי שהוא קצת גויי
תשובה
לכבוד השואלת,
כפי שהבנתי אין התיר בפורים להתחמק מאיסור דאורייתא של "ובחוקותיהם לא תלכו".
פירשו הפוסקים לגבי איסור של "ובחוקותיהם לא תלכו", שאסור ליהודי ללבוש בגד או כלי כזה שיש בו שחץ וגאוה מופרזת או פריצות.
ומה שנהגו בפורים היינו רק 'התחפשות': כלומר שמתחפשים באופן שאינו מתלבש ממש כאשה או כגוי, אלא באופן שעדיין ניכר שמה שהוא לובש זה רק תחפושת; וכל כוונת המנהג הוא סתם לריבוי שמחה לכבוד פורים, ולא להתלבש ולהסוות ממש.
וכן מוכח שזהו הכונה במנהג מדברי הפמ"ג (הובא במשנה ברורה סימן תרצו ס"ק ל'), שכתב שאם מי שמתחפש כאשה בפורים אינו ניכר בכלל [שהוא בעצם גבר], אסור.
ולכן יש לומר לגבי שאלתך, אם ניכר מתוך צורת ההתלבשות שזה בנך והוא שם על עצמו מה שנראה כתחפשות לשם ריבוי שמחה (כלומר, שהדבר נראה עליו קצת מגוחך), וכגון, שהשרשרות אינן כ"כ גדולות, אלא הם רק נותנים את הרעיון של מה שגוי לובש - אבל הוא עדיין ניכר מתוך שאר בגדיו שהוא יהודי (כגון שממתניים ולמטה אינו מתחפש, ויורד לו ציציות), אז מותר;
אבל אם הוא מתלבש באופן שאינו ניכר כלל והוא נראה דומה בלבושו לגמרי כגוי (וכמו שהזכיר במשנה ברורה הנז"ל בנוגע לגבר המתלבש כאשה, שרק אם ניכר משאר בגדיו שהוא גבר אין למחות), אז אסור. לפי שאין שום איסור דאורייתא ניתר משום מנהג ההתחפושות וריבוי השמחה ואפילו ביום הפורים עצמו.
ואפילו למי שבנו עדיין לא הגיע לחיוב המצוות, אסור לו להתחפש באופן זה, שכן חיוב על ההורים לחנך את בנם בשמירת המצוות מכיון שהגיע לגיל החינוך וההבנה לגבי אותה המצוה.
ויהי רצון שתזכו לכוון את הבן לאופן הראוי להתחפשות בפורים, שיוכל על ידי זה באותו זמן להרבות את השמחה ולא לעבור על איסור חלילה.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il