חברה והשקפה

חרדי לאומי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לשאול עקב קריאת כתבות באינטרנט בynt מה המלחמה ההשקפתית שישנה בתוך הציבור הדתי לאומי בין התורניים הקרויים חרדים לאומיים(הרב יהושע שפירא,הרב שמואל אליהו שליט´א לבין הדתיים לייט? ואיך זה קשור לציבור החרדי הרגיל?

תשובה

שלום וברכה

הציבור החרדי לאומי תלמידי הרב מרדכי אליהו שליט"א והרב שפירא זצ"ל ראש ישיבת מרכז הרב הינם בעלי השקפה יהודית אותנטית, יראי שמיים מרבים ותלמידי חכמים המחנכים את ילדיהם ליהדות המסורה מדור לדור.

לגבי הדרכים האחרות תקרא כאן:

איגרת דומעת לרב שלמה אבינר

הרב יעקב ב. פרידמן והרב שלמה אבינר ערכו, לרגל יום העצמאות, עימות כואב, שיתפרסם מחר בעיתון ´בקהילה´ • הרב יעקב ב. פרידמן עם טור מיוחד של ´מפנקסו של בן ישיבה´

הרב יעקב ב. פרידמן
תאריך: 29/04/2009 9:25:00

1.

השיחה עמך, הרב אבינר, נסכה בי עצב גדול מהכיל.

היית, הרב אבינר, מקל עלי מאוד, לו הייה מוכן להיות, למעני לפחות, ולו לשעה אחת, אדם אטום, או הזוי; או לפחות חסר-מידות, ונטול אופקים, או כלוא בבית-הסוהר של עקשנות ודעות קדומות.

מה שהקשה עלי, היה מאור הפנים שלך, החמימות המופגנת, הענווה ושפלות הברך הפנימית, הטהורה, שבקעה מאישיות פנימית מאד. ומוארת מאד.

ובעיקר היושר הפנימי, נקיון הנפש החף מכל פופוליזם ורצון להתבלטות.

הרגע המרשים ביותר, שנגע לליבי, היה, כאשר נטלת אותי לסיור ברחבי ממלכת הספרים שחיברת. (למעלה ממאה). גם כאן זהרה הפשטות ועושר הצניעות. מאות ספרים דחוסים בכמה עשרות מדפי פח, בפינת המסדרון. שם בין היתר ניצבו ספרי ´אברי´ שכתבת עבור ילדים. שאלתי אותך בעדינות, אם אתה מרגיש נוח לכתוב מאמרים וספרים לילדים, תחת שם העט ´אברי´. האם אין בכך שמץ פחיתות-קומה? ותהית, הרב אבינר יקר, על עצם השאלה:

"מה רע לחזק ילדי ישראל?"

זה היה רגע יפהפה.

לצד כל זה בלטה התמימות, שנבעה ללא ספק מעדינות שעלתה על גדותיה. לאחר שיחתנו למדתי, שלפעמים הפשטות, אהבת האדם, והאמון המוחלט בטוב שבאדם, גם אם קוראים לו דארווין שבעט באלוקי ישראל, עפ"ל, או הרצל עוכר-ישראל, ששיגר את רבניו לקסרקטינים.

הוארתי אותו רגע בהבנה, מה ראו על ככה אנשים מביני דבר, ישרי דרך, אוהבי אדם וחריפי שכל, להוביל בשיטתיות את החברה שלהם לאבדן דרך מוחלט.

התמימות. חוסר ההשלמה הנפשי עם ה´רע´ בעולמנו. וחוסר המסוגלות להבין, שגם המלחמה ברע, גם הקנאות לה´ – הם לעיתים חלק מ´טוב´.

יש משהו חינני בתמימות. אין אבל כל חינניות, בתמימות של אדם המנהל מוסדות חינוך, ומנווט דעות של אלפים.


2.

אתה כינית אותי, הרב אבינר, במהלך שיחתנו, כמייצג זולות הטיעון והניצוח. הלוואי, הרב אבינר, הלוואי שהייתי "מייצגו של זולות הטיעון". החיים שלי היו קלים ונינוחים יותר. עד אלוקים חיים: מה שמתחולל בחברה הדתית לאומית גורם לי אישית, מסיבות שונות, כאב לב גדול מהכיל. אני נתקל בעבודתי בצעירים מבולבלים ותועי דרך מהחברה שלך, רואה את היובש הרוחני. רואה את העדר הקדושה, וההיסחפות לבליינות ותרבות חילונית; ונפשי, הרב אבינר יקר, בוכה במסתרים.

על הבזבוז. על העוול הנורא. רבבות נערים טהורי עיניים ולב, שהיו יכולים להאיר את העולם בתורתם ויראתם, מנוונים את חייהם בתוהו לא דרך. נעים בין תרבות חילונית מזוהמת, להשקפות עולם הזויות. הכרתי חלקים רחבים מתוכם, בשנים שערכתי את ספרי הגרח"י גולדוויכט זצ"ל מ´כרם ביבנה´, וזכיתי לשהות במחיצתו.

הזדמן לי לשוחח עם קבוצת נערים מישיבה תיכונית ידועה. שאלתי מהו שמו הפרטי של הרב קוק? הם לא ידעו. שאלתי על שם השוער בקבוצת ´ריאל מדריד´ הם ידעו את שתי שמותיו הספרדיים... הצבעתי על תמונה של ה´חזון איש´ והרב קוק, ובקשתי להבין מה ההבדל ביניהם, אמר לי אחד, הכובעים שלהם שונים. לזה כובע פרווה ולזה כובע לבד.

אהה! האווירה המנשבת היום בישיבות תיכוניות. מורות מהלכות בקרב נוער בגילאי 17 18, ומתמקחות איתם על ´ציונים´ למבחני מזרחנות, כימייה או מתמטיקה. האם הנפש שלך רגועה, כשתלמידים מעבירים חצאי ימים על מזרחנות וקולנענות, ואנגלית, במקום ליישב את קושיות הנצח של רבי עקיבא איגר?...

האם כך נראה הרב אבינר יקר, החינוך היהודי בחמשת אלפי שבע מאות שנות גלות,

והאם כך ראוי שתיראה גאולה?


3.

אם קטון אני בעיניך – ראש התנועה הדתית לאומית אתה. מי שמייצג זרם, מי שמתווה דרכו של זרם, נושא לכאורה באחריות עצומה, מכדי שניתן לפתור את כל תחלואיו במילים רכות, נוסח: "אסור לדבר רע". "הכל טוב".

לא. לא "הכל טוב". ממש לא. מיידע אישי אני יודע. ואתה יודע.

...כל עוד הנוער הזה ניגש לדף הגמרא הקדושה - כטקסט משעמם שיש לדחוס ולשנן למבחני בגרות, בין מגמת הקולנוע למשחק הספורט מול ברצלונה...

כל עוד גבורי התרבות של הנוער הזה הם שחקני ספורט ואף לא אחד מגאוני העם היהודי...

כל עוד ראש ישיבה תיכונית ידועה, מעניק בהדר במו ידיו את ´גביע ראש הישיבה´ למצטייני כדורגל של הישיבות, מה שאומר ששוקיהם של תלמידי הישיבה הזו – הם המופלאות בעולם הישיבה התיכונית...

גם הרב אבינר עם אהבת האדם המופלאה והחובקת שלו - לא יגן על השבר.


4.

קנאות אינה תמיד מידה נכונה. אבל אצלך, הרב אבינר, גיליתי קנאות להעדר-קנאות.

העליתי בשיחתנו דברים קשים המתחוללים במחניך. בחרת להשתיק ולשתוק, ולדבוק בחיוך הנצחי. אין רע. לא היה רע. לא יהיה רע. כולם טובים. הכל יפה. הדבר היחיד שגרם לך, הרב אבינר זעזוע, היה "לדבר רע על יהודים". זה הזוי.

אלפי נערים מהתנועה הדתית לאומית מבליינים את עצמם לניוון רוחני, שטופים באינטרנט, בטלויזיה, חווים עד לשד עצמותם תרבות חילונית, מציבים במכשירי הנייד ובחדריהם תמונות אלילי ספורט...

ואתה, הרב אבינר, עסוק בלאהוב.

גם התורה, שבכתב ושבעל-פה, בעשרות מקומות, מצווה לשנא את משנאי האלוקים. ללחום בשעת מלחמה. לקנא לה´ בשעת קנאה. ו-כן. לעקור לעיתים, את רגש האהבה כשמדובר ברשעים.

"הלא משנאיך ה´ אשנא".

בשמה של אהבת-האדם המופלאה האצורה בך, הרב אבינר, אתה מאמין שכל רע הוא בעצם טוב. אלא אם כן ה´רע´ הוא אדם כמוני, הטוען שיש בכלל ´רע´.

סוג הנאיביות החמימה הזו, היא שורש התקלות של החברה הדתית-לאומית.

אסור להוסיף לי"ג העיקרים את האמונה ב´אהבה´. בכל מחיר. בכל תנאי.

"המדינה", אמרת לי הרב אבינר, "עושה דברים לא טובים. אבל היא גם עושה דברים טובים: ולדעתי המעשים הטובים הם הרוב. לא הכל שלם..."


5.

הרב יהושע צוקרמן, למשל.

מראשי ישיבת ´הר המור´, וממנהיגי הזרם המכונה "ממלכתי" של הציונות הדתית, בראיון נדיר שהעניק לקראת יום העצמאות. המשפט הראשון היה מנחיל כל כך, שהכרח לצטט אותו:

"הציבור הלאומי שומר המצוות רואה אט אט את כל חלומותיו מתגשמים..."

אני עוקב אחר הציבור הזה שנים. תמיד אני מגלה שיש עדיין מקום להפתעות.

כל אחד אוהב לחלום. מעט מאד מחלומותינו מתגשמים. כיוון שאדם נשוא-פנים מדבר על ´הגשמת חלומות´ - טרחתי לצאת ולבדוק עד כמה הוגשמו החלומות:

מדינה הרואה בכפירה האיומה של אבולוציית דארווין את הגירסה הרשמית של מערכת החינוך שלה. חלום? מדינה שהיא מהבודדות בעולם, שהגירסה הכפרנית הזו מוצגת במוזיאון הלאומי שלה, ולא גירסת התנ"ך. חלום? בית המשפט העליון של מדינת החלומות, עוקר וקורע יום-יום לגזרים, סיפר לי הרב אריאל רבה של רמת גן, יום יום ממש, פסקי דין רבניים, בבורות, ברשעות, ומטמיע בעם איסורים מצמררים שלא כאן הבימה לפורטם.

חלום?

טלוויזיה המשדרת בשבתות בעשרות ערוצים, בפרהסיא ובזוהמה המחרידה ביותר. בתי קולנוע ותחבורה ציבורית הרומסים בעשרות ערים את קדושת השבת...

עוד חלום שהתגשם.

ה´חלום שהתגשם´ מעניקה לגיטמציה רוחנית לחגיגות ימי-הולדת למדינה המטאטאת את חוקי השולחן-ערוך בפני חוקי המשפט האנגלי...

המתירה במוצהר חיטוטי שכבי ואכילת דבר אחר, ומגדלת בקיבוציה שקצים ורמשים. שבית המשפט שלה עקר לאחרונה את הריגוש הדתי האחרון שעדיין נותר לפליטה בישימון – חוק החמץ.

חשיבותו היחידה של חלום – הוא שמקיצים ממנו בשעה מן השעות.

עורו ישנים! התרדמת בת השישים שנה הביאה איתה 45 אחוזי התחלנות שהומטו על הנוער הלאומי דתי ב. פרידמן והרב שלמה אבינר, במהלך העימות. צילום: עזרא לנדא



6.

נוצר משום מה הרושם המוזר, שככל שהמדינה מאכזבת יותר, ככל שהטומאה השוטפת את הרחובות, המסכים, האינטרנט, איומה יותר, מביכה יותר - נאטמות יותר עיניה של הציונות הדתית.

שטופי ´סימני´ גאולה אנחנו! כל חילול שבת המוני ברחבי העולם – הוא ´סימן-גאולה´ פורח נוסף. כל זלילת חמץ בשרימפס בליל הסדר, הוא התנוצצות גאולית מחזקת, עד כמה דוקא החושך-הלאומי-החביב הזה זמני כל-כך, ישראלי כל-כך...

סכינאות בבתי הספר, אלימות, בורות, ולמטה בקודש, הסימנים מתרבים בקצב מואץ וקסום, לקראת שכלול הגאולה השלימה, המפציעה ומרצדת "קמעא קמעא" על מסכי האינטרנט, ושאר מרעין-בישין באלפי אורות של זוהמה.


7.

45 אחוז מבניה של החברה הזו, הוקרבו למולך המדינה וקדושת כפרנותה. ה´גשר´ הטראגי שלכבודו התערטלו מנכסיהם הרוחניים, פועל, כפי שניבא ה´חזון איש´ כ´גשר חד סטרי´.

המספרים היבשים מדברים: רבבות חוזרים בתשובה עברו דוקא דרך חומות ה´גטו´ החרדי, בודדים דרך הגשר החייכני שלמענו הקריבה החברה הזו קרוב למחצית בניה.

ומהצד האחר מדשדש הרוב המבולבל, התוהה-תועה, המוני תלמידי ישיבות-תיכון, הבקיאים בשמות החיבה של שחקני כדורגל ´ריאל-מדריד´, אבל אינם יודעים מהו שמו הפרטי של הרב קוק.


8.

הליברליות הדלי"ת, הופכת ונעשית קנאית, משיחית, בהתקרב יום העצמאות. ככל שהפירכות סביב "קדושת" המדינה הולכות ומתעצמות, וככל שהמדינה יורקת מצידה בפניה של התנועה הדתית לאומית, מתפתחת מין קנאות הזוייה של ´בכל מצב ובכל מחיר´:

משפט מחץ משיחי, מבטא אחד מטובי ההוגים של החברה הדתית-לאומית, הפוסק באחד מעלוני יום העצמאות בלי להסמיק:

"יום העצמאות הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה העברי. ויסלחו לי כל אנשי האמונה. בלי לזלזל חלילה בחגי התורה. יום העצמאות הוא החג היחיד בלוח העברי, שהוא חג ארצ-ישראלי אמיתי".


9.

מילה אישית. אני מודע לעובדה שהטור הזה לוקה מאוד בהעדר מתינות, ונכשל בנגע ה´פחזות´. לראשונה בחיי, כתבתי במוצהר רק "נגד", ולראשונה הוזכרו במאמרי שמות של רבני מוסדות.

עד ה´ חוקר לב, שבין שלל ביטויי-הכאב וההומור שהועלו כאן – זלגו מלבי רק דמעות.


´מפנקסו של בן ישיבה´ , טורו של הרב יעקב ב. פרידמן, מתפרסם בעיתון ´בקהילה´


עלובה רפורמה שנחתומה מעיד עליה

"ההתעשתות של אנשים כמוך, הרב שפירא, כופה על שרלו וחבריו לנסח את ההשקפות של ´המזרחי´ הישן למסמך מסודר ומעורר צמרמורת. והם בכלל סבורים שאתה הרפורמי מביניהם!" • הרב יעקב ב. פרידמן עם ´מפנקסו של בן ישיבה´

הרב יעקב ב. פרידמן
תאריך: 12/07/2009 11:32:00

1.

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, ומראשי הזרם החרדל"י, תקף השבוע חזיתית את מה שהוא מכנה "ניאו-רפורמה" הפושטת במחנה הדתי-לאומי.

אין זו הפעם הראשונה שהרב שפירא מכה בשבט עברתו בחבורת קלי-העולם שהוא בחר להשתייך אליהם. אבל החריפות בדבריו, הסעירה הפעם את הציבור שלו.

בכינוס מדריכי תנועת הנוער החרדית-לאומית אמר:

"יש לציונות הדתית התמודדויות רבות, אבל ההתמודדות החריפה ביותר היא עם ניאו-רפורמה. הולכת וצומחת בקרבנו תנועה רפורמית חדשה. ויש לה הרבה ממאפייניה של הרפורמה הראשונה".

לטענתו, קשה לשים לב לתהליך, כיון ש"עושים אותו עם כיפות, עושים אותו אנשים שחלקם מדקדקים במצוות, מה שאפיין את תחילת הרפורמה הראשונה. התרבות הזו מערערת את האלוקיות שבתורה, ואת המשכיותה של התורה שבעל-פה בימינו, היינו סמכות הרבנים לפסיקת הלכה".

"הניאו-רפורמיות פוגעת בגישה לזוגיות ובגבולות ההלכה, אלו שני דברים שאסור לנו לגעת שם. הניאו-רפורמה הזו מערערת את קדושת הבית היהודי וקדושת הטהרה בישראל. על זה צריך לקרוע - גם את הבגד וגם את הציבור. לא נוכל להשלים עם רפורמה!".


2.

איש מרתק הרב יהושע שפירא.

הזדמן לי להכיר אותו ולשוחח איתו ארוכות בהזדמנויות שונות. אדם שכתבי ´שפת אמת´ ו´שם משמואל´ חבוקים על לוח-ליבו, עם אור בעיניים ותום בלב. התום, במקרה שלו, גובר על האור. גם הוא עצמו חי במגדל-שן של פנטזיות רוחניות שבנה לעצמו. מין תערובת של דת-האהבה, להט חסידי, מגובל בלהבדיל, ציונות משיחית.

לילדי ה´חידר´ הלאומי הראשון שהוא פתח ברמת גן, הזרים נהר של אהבת תורה ויראה, ולצד זה גם חוברות לימוד, בהם נצטוו הילדים לעשות ´עבודות´ על מנהיגיו הדגולים של העם היהודי: הרצל ורבין. יש, אגב, בחומרי הלימוד שם, דברים קשים יותר.

בשיחה סוערת שקיימתי איתו לפני שנים, הגן הרב שפירא בחירוף נפש מעורר תימהון, על דרכו, על דמותו של הרצל, ועל כך שאין כל בעייה אם יהונתן גפן, נעמי שמר ו´שלום עליכם´, ילמדו את ילדי ה´חידר´ שלו ´שמחת-תורה´ מהו.

היום, קצת מאוחר מדיי, מתקומם הרב שפירא על שיבושים בעולם-הכלאיים שיצר בדמיונו, ומתעקש, בלהט חסידי, להפוך אותו ל´משנת חיים´.


3.

למרות הכל, אינני מזלזל בלהט החסידי ובאור הרוחני הנוגה בעיניו של הרב שפירא. חניך בית אבא רבי משה שפירא, שהוריש לנו את "פניני ה"שפת אמת" הנפלא שלו.

ודווקא מתוך הכרות קרובה עם הלהט והטוהר שלך הרב שפירא, יש לי שתי הערות הבוקעות מהלב:

ראשית, אם בגיל שמונה אתה מספר לידי ה"חדר" שלך, שגדולי ישראל הם הרצל ורבין, ומתעקש לתת לביאליק וליהונתן גפן שר"י, לספר לילד בן שמונה מהו חג השבועות, התחלת אתה עצמך בתהליך של מה שאתה מכנה "ניאו רפורמה".

בבוייסק וזויימל, ערי רבנותו של רבך הגדול הראי"ה קוק זצ"ל, גידלו את ילדי ה ´ ח י ד ר ´ על השראתו של ה ג ר " א ורבי עקיבא איגר.

שנית, לא מתחדשת במחוזותיכם שום ניאו-רפורמה. האדם המרכזי שאליו כיונת את דבריך, הרב יובל שרלו ועמיתיו מ´צוהר´, מצהיר הצהרות, ש´המזרחי´ הישן והטוב מטיף אותן שנים. משפטי שרלו, על האבק שהעלו ספרי השו"תים, ועל שדברי הרמב"ם (בעניין ישיבת ´שבעה´ על אח רשע) אינם תקפים עוד בימינו, והטפותיו על החשיבות בהמשך התערובת ב´בני עקיבא´ רח"ל, אינם חדשים.

שלא לדבר על הכפירה הממוסדת של תנועת ´קולך´.

אלא מאי? ההתעשתות החרדלי"ת של אנשים כמוך, הרב שפירא, כופה על שרלו וחבריו לשוב לתת פומבי למשנתם, ולנסח את ההשקפות של ´המזרחי´ הישן והטוב, למסמך מסודר ומעורר צמרמורת.

והם בכלל סבורים שאתה הרפורמי מביניהם!


4.

אנשי הרב שרלו אינם צריכים להיות מוטרדים מדברי הרב שפירא. זבולון אורלב, מי שמגן בחרוף-נפש על כל תעתועיה של הציונות הדתית, כבר מתפנה בלהיטות מעיסוקיו הדחופים במתן, מה שהוא מכנה, "רוח גבית" לידיד דגול ניר ברקת, ומתפנה להגן על "עמדותיה המקוריות של הציונות הדתית", מול "גישות בדלניות ופלגניות"

לו אני הרב שרלו, הייתי מרגיש מבוזה ממגן כאורלב, יותר ממתקיף כהרב שפירא.

בהצלחה - מנשה ישראל
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה