אמונה

התורה שבעל-פה.

  • י"ג אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, טוב קראתי מאמר ששכנע אותי שהתושב''ע אמיתית ונכונה, אבל אז חבר שלי הראה לי את זה: נתחיל מיזה שרוב המאמר מראה בורות בתורה הכתובה ואכן קיימות קבוצות שלא מאמינות בתורה שבעל פה ומסדדרות מצוין. בעניין המלאכה בשבת , אין כוונה לקריעת נייר או לקרוא משהו במחשב מלאכה בשבת היא עבודה שאתה עושה בששת הימים בשבוע ולכן התורה מציינת :"ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך וביום השביעי שבת ליהוה אלהיך לא תעשה בו כל מלאכך אתה ובנך ..." אנו מבינים מכאן שמלאכה היא תוצר של עבודה ואין כל איסור על קריעת נייר בשבת או לשחק במחשב וכדומה (כמובן שבשבת ראוי יותר ללמוד את דבר האלוהים ולא סתם לשחק במחשב) ל"הבעיר אש" - המילה 'להבעיר' היא ל'בער ' כלומר האיסור אומר שאסור לך למשל לשפוך שמן על מנורת אש וכדומה או להדליק אש ואכן האיסור הזה מאוד בילבל את עם ישראל בימי בית שני ובימי חז"ל (ציטוט)" עוד נצטוונו בתורה: "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי"(שמות פרק טז, כט)" (סוף ציטוט) חבל שלא צטטו גם את הפסוקים שלפני הפסוק בהם כתוב (רצוי לקרוא את כל הפרק): "כח וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה: עַד-אָנָה, מֵאַנְתֶּם, לִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתַי, וְתוֹרֹתָי. כט רְאוּ, כִּי-יְהוָה נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת--עַל-כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי, לֶחֶם יוֹמָיִם; שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, אַל-יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ--בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. ל וַיִּשְׁבְּתוּ הָעָם, בַּיּוֹם הַשְּׁבִעִי. " כלומר יהוה מבקש מהעם לא ללקוט מן ביום השביעי אבל העם לא מקשיב לו לכן כועס יהוה על העם ואוסר עליהם לצאת ללקוט מן ביום השביעי (ציטוט)"הנה דוגמה ממצוות השחיטה: "וזבחת (שחטת)... כאשר ציויתיך"(דברים פרק יב, כא) "(סוף ציטוט) חבל מאוד שאנשים לא לומדים את השפה המקראית שהרי אם היו לומדים אותה היו מבינים ש"זבח " קשורה בכלל לקורבנות ולא לשחיטה , ואם אתה שואל איך זובחים אני מציע לך לקרוא את ספר ויקרא. דרך אגב הפסוק מדבר על זה שאתה לא יכול להגיע לבית המקדש (שהרי בשר מותר לאכול רק כשזובחים אותו ליהוה בבית המקדש) ובכל זאת אתה מתאווה לבשר , במקרה כזה אתה יכול לזבוח בבית שלך בדיוק כמו שציווה יהוה בבית המקדש. (ציטוט)"וכן מצוות מזוזה: "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך"(דברים פרק יא, כ)" (סוף ציטוט) אין מצוות מזוזה ותפילין מהתורה , לכן לא צריך פירוש בשבילם ! הפרק המלא אומר שצריך לאהוב את יהוה עד כדי כך שנצתרך לכתוב את דבריו על הלב ועל היד ועל העניים ועל המשקופים שלנו ועל השערים שלנו וגם להגות בזה כל הזמן . וזה נקרא 'מטפורה' כמו שנאמר "שימני כחותם על ליבך כחותם על זרועך " ו"נפשו קשורה בנפשו " ו " היו הדברים האלה... על לבבך " לגבי הגירושים והנישואים לא הבנתי כי כתוב לך במפורש עליהם בתורה (וזה מה שמפגין בורות מכותב המאמר ) ולגבי מצוות ברית המילה - צריך להבין ש'עורלה' היא לא קוד שצריך לפצח אלא היא מילה רגילה (כמו המילה "רגל") (ציטוט ) " כך נאמר במפורש בתורה: "ויאמר ה' אל משה: עלה אלי ההרה, והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן, והתורה, והמצווה, אשר כתבתי להורותם" (שמות פרק כד, יב)."(סוף ציטוט) 'לוחות האבן' זה לוחות הברית , 'התורה' זה ההוראה של לוחות האבן , 'המצווה' זה ציווים של לוחות האבן , ואת כל זה יודעים מהתבוננות בכתבי הקודש ובלימוד השפה המקראית העתיקה . דרך אגב בסוף הפסוק כתוב :"אשר כתבתי (!) להרותם" והרי התורה שבעל פה היא כשמה - בעל פה ! (ציטוט )" עוד נאמר בתורה: "ואותי ציווה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם" (סוף ציטוט) והרי כל מה שהוא (משה) לימד כתוב בספר שמות ולא בתורה שבעל פה... (ציטוט) " וכדי להשלים את ההוכחה, עלינו להבחין בעובדה היסטורית חשובה: שההוראה של המצוות קדמה לכתיבתן בספר. בסופו של ספר התורה נאמר: "ויהי ככלות משה לכתוב את דברי התורה הזאת על ספר עד תומם" (דברים פרק לא, כד) " (סוף ציטוט) פשוט לא ! התורה נכתבה בחלקים כפי שאפשר לראות בפרק לא' ואכן התורה מראה לנו שמשה כתב את הדברים שאלוהים אמר ואז לימד את העם אותם ובסוף חייו חיבר את כל הכתבים שכתב לספר אחד (הלוא הוא התורה של משה) (ציטוט) "ה' ציווה אותנו בתורתו לשמוע לחכמים: "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל"! (דברים פרק יז, י)." (סוף ציטוט) אין פה שום ציווי הלכתי אלה ציווי משמעותי , הכוונה היא שצריך לשמוע לכוהנים וללוים שהם היו השופטים של העם (ולא הרבנים) ושצריך לשמוע לשופט של הימים ההם (בשופט הכוונה לאחד שבחר יהוה , אתה יכול לקרוא עליהם בספר 'שופטים' ובספר 'מלכים' ) . התורה עצמה אוסרת להוסיף חוקים על התורה וזה בדיוק מה שעשו חז"ל התורה שבעל פה נוצרה רק במאה הראשונה לספירה ואין לה שום מקור או איזכור , לא בתנ"ך ולא בספרים חיצוניים לתנ"ך (והתנ"ך אפילו סותר את התורה שבעל פה) עתה שאל את עצמך " למה אני מאמין בתורה שבעל פה ?"

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
הקבוצות שלא האמינו בתורה שבעל פה - חלקו זו על זו בפירוש המצוות, וגם שינו את פירושי עצמם מידי כל כמה מאות שנים... כך שהיו נחשבים לרשעים אפילו בעיני אבותיהם. 
כמו כן רוב הקבוצות הללו נכחדו, ושתי הקבוצות היחידות שנשארו (קראים ושומרונים) הן כתות קטנות שלא מגיעות אפילו למיליון איש, ולא ניתן לראות בהם המשך של "עם ישראל". הם היו ונשארו כתות צדדיות, שאינן מייצגות את עם ישראל המקורי מדורי דורות.
 
קרא כאן על הקראים והשומרונים:
 
המילה "מלאכה" אינה קשורה לעבודה קשה. התורה מספרת שהרגו את מקושש העצים, למרות שכל מה שעשה הוא לאסוף עצים... 
בעבר היו מעבירים מאש לאש בקלות רבה, אולם התורה קובעת שאסור להשאיר אש בשבת, למרות שאין בזה שום עבודה: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (שמות לה, ג).
התורה גם אוסרת עירובי חצרות, למרות שאין בזה עבודה: "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי" (שמות טז). ודע לך שהקראים שכפרו בתורה שבעל פה המציאו שאסור לצאת עד אלפיים אמה מהבתים, למרות שדבר זה לא כתוב בתורה, אלא מובא רק בתורה שבעל פה. גם הקראים וגם השומרונים הבינו שזו מצווה, רק לא ידעו את מה היא אומרת, ולכן פירשו מדעתם פירושים שונים וסותרים.
 
הנביא ירמיהו מחה על שהיו חוטאים בשבת כאשר היו מוציאים ומכניסים חפצים בשבת: "כה אמר ה' השמרו בנפשותיכם, ואל תשאו משא ביום השבת והבאתם בשערי ירושלים. ולא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת, וכל מלאכה לא תעשו. וקדשתם את יום השבת כאשר ציוויתי את אבותיכם." (ירמיהו פרק יז).
 
המילה "מלאכה" מתייחסת ליצירה, ואינה קשורה לעבודה דווקא. 
קריעת נייר בשבת היא מלאכה מסוג קורע ומחתך, שבה האדם מתקן את כליו בשבת כדי שיוכל להשתמש בהם. והיא אחת מ-40 המלאכות שהיו במשכן ונאסרו בשבת.
 
אין בתורה מילה "ושחטת", ובשום מקום בחמישה חומשי תורה לא מופיעה מילה זו ביחס לבעלי חיים. השחיטה נמצאת תמיד במילה "וזבחת".
 
המזוזה היא מצווה לכתוב פסוקים על שער הבתים - ועובדה שגם הקראים וגם השומרונים שכפרו בתורה שבעל פה היו מתקינים מזוזות מדעתם, ומפרשים איזה פסוקים צריך לכתוב על פתח הדלת. אך מובן שזו מצווה על הכתיבה, כמו שהציצית היא מצווה על הלבוש, וכך גם התפילין.
והרי את המילה "מטפורה" אפשר לומר על כל המצוות, וכך לבטל את כל התורה כולה. עצם העובדה שאפילו הכופרים בתורה שבעל פה לא הבינו את הפסוקים כך - מוכיחה שאי אפשר להבין את הפסוקים ללא תורה שבעל פה.
 
לא כתוב בתורה איך מתקדשים, ובמה מתקדשים. גם לא נאמר בגירושין מה כותבים בספר כריתות.
 
בתורה המילה "עורלה" מופיעה גם ביחס לאוזן (עורלת אוזניכם), ואפשר שהיו מבינים שצריך לכרות את התנוך של האוזן? 
 
בלוחות האבן כבר ישנם הציווים, ולא צריך לומר שוב "המצווה". מצווה היא מלשון ציווי, ותורה היא מלשון הוראה - פירושם שמלבד הכתוב קיבלו הדרכה מעשית איך לקיים את המצוות. הוראות בעל פה, ולא רק בכתב.
 
משה מסר את כל חמישה חומשי התורה בספר אחד רק עם פטירתו, כפי שנאמר בסוף ספר דברים. עד אז היו מקיימים את כל המצוות בעל פה, וגם קיבלו את ההדרכה של המצוות בעל פה, אך לא היו חמישה חומשי תורה לפניהם. 
האם משה ירד מהר סיני עם מצוות כמו שבת, ולא שאלו אותו העם איך שומרים את השבת ועל מה נהרגים בה? האם ציווה עליהם מזוזה ותפילין, ולא שאלו אותו מהי מזוזה ומהם תפילין? וכן הלאה, כל המצוות צריכות ביאור איך לקיימן.
 
שבעים הסנהדרין שמשה רבנו מינה - היו הזקנים (חכמים) של העם, ולא נאמר שהיו כהנים ולווים.
 
התורה שבעל פה לא צריכה איזכור בכתובים - הרי היא הועברה בעל פה. זו המשמעות שלה.
התורה שבעל פה - כשמה כן הוא - מבארת בעל פה איך לקיים את מצוות התורה שבכתב.
 
ניכר ש"חברך" הוא אתאיסט, ומטרתו היא לזלזל ולכפור (ולראיה שימושו בשם ה'). אין להתווכח עם אתאיסטים, שהרי אין להם מטרה לחפש אמת, אלא רק לזלזל ולהסית נגד התורה. ראוי שתמצא לך חברים אחרים, או שלא תדבר איתו עוד בנושאים של אמונה. שהרי תועלת ודאי לא תהיה בזה. אם הוא באמת היה מתעניין בנושא - כבר היה מגיע בעצמו לשאול אותי, ולא זקוק למתווך. אני מציע שלא תמשיך להתווכח איתו. ואם הוא מעוניין - שיצור איתי קשר.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה