אמונה

האם מצרים שלטה בכנען

  • ט"ו אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. ראיתי סרטון על יציאת מצרים ותארוך יציאת מצרים. מראים בסרטון שמצרים שלטה בתקופה ההיא גם בארץ כנען, אז גם אם היתה יציאת מצרים, הם לא יצאו ממצרים אלא רק עברו לאזור אחר שבשליטתה. אשמח לתשובה. 

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
המצרים מעולם לא חיו בארץ כנען. השליטה שלהם היתה פקידותית (כלומר העמים הכנעניים שחיו בארץ כנען היו משלמים להם מסים). אך לא היתה מעולם שליטה או בנייה מצרית  בארץ ישראל.
ישנן עדויות לכיבוש ערים בכנען בידי עם של נוודים, שהיו עבדים במצרים. תעודות ארכיאולוגיות מתארות קבוצת עבדים שנקראה בשם "עבירו" או "חבירו" שיצאה ממצרים וכבשה בארץ כנען. קבוצת העבירו/חבירו מוזכרת במכתבי אל-עמארנה (מאמצע המאה ה-14 לפנה"ס. הם מוזכרים כתוקפים ומחריבים ערים בכנען. החבירו מוזכרים ב-61 תעודות.

גם חומות יריחו נמצאו מרוסקות לגמרי, בדיוק כפי שמסופר במקרא. בני יריחו נכחדו.

קרא עוד בפינה שלנו:

https://www.hidabroot.org/he/category/11211

בכל מקרה יש לידע שמעט מאוד ממצאים שרדו מתקופת הברונזה, רוב הספריות והספרים ממצרים וכנען נאבדו כליל. אנו משערים את ההיסטוריה של העמים הקדומים על פי שברי מידע, וחסר לנו הרבה מאוד מידע עליהם. רוב שמות המלכים בכנען נעלמו מאיתנו. האם שמעת על הרודוטוס ועל מנתון? רוב ההיסטוריה העתיקה של יוון ומצרים מבוססת על הכתבים של אנשים בודדים אלו, שתיעדו את ההיסטוריה של העם שלהם לפני אלפיים שנה. ישנם מעט מאוד ממצאים ארכיאולוגים שיכולים לספר על תקופות בנות מאות ואלפי שנים. וזאת מלבד שכל ממצא שכזה נתון להרבה מאוד פרשנויות ומחלוקות של חוקרים שונים. אך ההיסטוריה של עם מאושרת על ידי העם שמעביר אותה בתיעוד מוסכם מפי אבותיו..  רוב הממצאים החומריים אינם מחזיקים מעמד במשך 3000 שנה (אם יש לך ספר בארון בן מאה שנה, ניתן לראות כיצד הדפים מצהיבים ומתפוררים).  כל הספריות של מצרים ויוון נאבדו מאיתנו, ואיתם מיליוני ספרים ותעודות היסטוריות מימי קדם.

 גם נמצאה במצרים "מצבת ישראל" בת יותר מ-3200 שנה, ובה פרעה מגלה את שנאתו העזה לבני ישראל.
 

עם זאת נמצאה ראיה ארכיאולוגית לכך שבני ישראל היו ידועים במצרים לפני יותר מ-3100 שנה, והיו שנואים על פרעה, בנו של רעמסס השני מתקופת השיעבוד. "מצבת ישראל" שנמצאה במצרים מוכיחה שעם ישראל היה מוכר למצרים לפני יותר מ-3100 שנה, ושהיה לבנו של רעמסס השני (מתקופת השיעבוד) סיבה לשנוא את עם ישראל:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%AA_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C

המצבה המצרית זו הינה בת 3200 שנה, היא מכנה את בני ישראל בשם "ישראל האוייבים", מספר שאנו נמצאים בארץ כנען, ומתאר אותנו כעם של נוודים ללא מדינה (בדיוק כפי שהיינו בתקופת השופטים שלפני שאול המלך). המצבה מתארת בוז לעמים רבים, אך רק על עם ישראל נאמר בקיצוניות רבה: "ישראל הושם - אין זרע לו.". מדוע פרעה טרח לשקר שהוא טבח את עם ישראל ולא השאיר מאיתנו זכר? מה אכפת לפרעה מלך מצרים, בעל הממלכה העשירה והמשגשת ביותר במזרח התיכון, מקבוצה של נוודים חסרי ממלכה בארץ כנען? ומדוע יחשוב "להתפאר" שהוא נכנס לארץ כנען והשמיד את קבוצת הנוודים הזו ולא "השאיר להם זכר"?

מתוך ויקיפדיה: "אמינות מסעו הצבאי של מרנפתח לכנען מוטלת בספק, בעיקר לאור השוואתה למקורות האשוריים בני אותה תקופה. תיאור המסע אינו מתיישב עם המצב הגיאופוליטי ששרר באזור אחרי קרב קדש עם החתים, כפי שעולה ממקורות אחרים".

כל החוקרים שראיתי מודים שפרעה שיקר בתיאורי הנצחונות שלו במצבה (לא רק כלפי עם ישראל, אלא גם כלפי עמים אחרים). מה שכן, המצבה הזו מוכיחה שמצרים הכירו את בני ישראל ושנאו אותם. מעניין למה.

לא סביר שהמצרים היו מתעדים השפלה ואיבוד של עבדים. וספק אם תיעוד שכזה שרד. כך לדוגמה, לא סביר להניח שמצרים תבנה מצבות לזיכרון 3 מיליון עבדים שברחו ממצרים, לזכר הצבא המצרי שטבע בים, או לזכרו של משה רבנו. קרוב לודאי שפרעה לא הנציח אירועים מבישים אלה לזיכרון עולם.

 
* * *
 
כמו כן, עליך לדעת שסרטונים מביכים אלה נוצרו בידי קבוצת אתאיסטים צעירים שמטרתם להסית נגד היהדות. טיעוניהם לקוחים ממבקרי מקרא גרמנים שחיו לפני יותר ממאה שנה, ואינם מקובלים בחוגים האקדמאים שיש היום. בימינו לא מלמדים עוד את ביקורת המקרא באוניברסיטאות.
 
סרטון ההסתה שראית רווי שקרים וסילופים, כגון ההמצאה שלו שיש סיפורי התגלות דומים בשבטי האינדיאנים (חיפוש קצר בגוגל יגלה לך שלא היה ולא נברא). התייחסנו בסדרת מאמרים לכל הטענות המופיעות בסרטון זה בקישור הבא:
האם שבטים אינדיאנים באמריקה טוענים להתגלות?
ראה כאן רשימת קישורים שמפריכה אחת לאחת את הטענות בסרט שקרי זה:
 
* * *
 
פפירוס איפואר לא מתאר מלחמה עם צבא כלשהו, אלא מציאות של מוות בכל בית במצרים, ייבול שנהרס, נהר שהופך לדם, עבדים שקמים על אדוניהם וכו', הפיכה שכזו מתאימה לתיאור עשרת המכות.
כמובן שאיננו "תולים תקוות" בפפירוסים למיניהם, שהרי התורה שלנו היא בת 3300 שנה, והיא עדות היסטורית לכל מה שראה עמנו במצרים. כדי להכיר את ההוכחות האמיתיות לאמיתות התורה, חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית".
 
לגבי השקרים על "שכחת התורה" בדורו של יאשיהו, נחמיה ועזרא, דע לך ששאלות אלה נובעות מבורות בהכרת לשון המקרא. כדי שלא תטעה שוב בטעויות מסוג זה, עליך להכיר את לשון המקרא והנביאים. חשוב מאוד שתקרא את המאמר הבא בעיון הנדרש, כדי להבין מדוע:
 
דע לך שאין להתווכח עם אתאיסטים, כי מטרתם לשכנע ולהסית נגד היהדות. אין בכך כל תועלת. צריך לשוחח בנושאים אלו רק עם יהודים שבאמת מגלים התעניינות וכבוד ליהדות. אך מי שמלכתחילה מגלה זלזול וגאווה - אין להתווכח עימו כלל.
 
* * *
  
ולשורש הסוגיה: האם ניתן להמציא היסטוריה שקרית לעיני מיליונים?
 
שים לב כי זו עובדה שאין אף עם אחר בעולם שמתאר התגלות אלוקית בפני עם שלם, כי לא ניתן להמציא היסטוריה. אם היה ניתן להמציא אירוע שכזה, דתות רבות בעולם היו מספרות למאמיניהם כיצד נביאם עשו נסים אדירים בפני מיליוני אנשים.
 
כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.
מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.
את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?
ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.
אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". שים לב שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים. האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.
 
 
קרא בבקשה גם את שתי החוברות הבאות:
 
בברכה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהיציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה