חברה והשקפה

מה פשר השנאה בתגובות נגדכם בחדשות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני עוברת על הטוקבקים באתרי החדשות ונדהמת מכמויות השנאה הנשפכות שם נגד הציבור החרדי. זה נראה כאילו בשנאה מובנית שלא קשור כל כך למאורעות בירושלים, יצויין שאינני חרדית, ועם זאת אני נדהמת מעוצמת השנאה המדברות בהחלט על נוסח של השמדה או טרנספר. למה לא מפרסמים שם את המידע שהבאת כאן באתר על כך שישי מידע מוצק שהכל עלילת דם, אולי זה יעצור קצת מפרצי השנאה.

תשובה

שלום וברכה

סוד השנאה הנשפכת בתגובות באתרי החדשות, נועד למטרה מסויימת. הנביאים ניבאו כי באחרית הימים ממש לפני הגאולה תתבצע בירור רציני בעם ישראל, סוג של כור זהב, שבו יצרפו נשמות עם ישראל לראות מי לה´ ומי אינו שייך לחלקו ולחבלו.

הפנימיות שיש בלב פנימה תתגלה גם כלפי חוץ, שלא יהיה ספק לאלו שיבוררו כלא שייכים, למה הם לא שייכים. הדברים חייבים להיות ברורים לחלוטין. ולכן יש עניין בהצהרות הללו מי שייך לאותם אלו נשמות בני ישראל מדור דור שעמדו למרגלות הר סיני והאמונה בהקב"ה ובתורתו חזקה אף שלנוכח הגלות הארוכה הם אינם מקיימים ושומרים עליה בשלימות, ומי שייך לאותם נשמות של ערב רב שהציקו במהלך הדורות לקדושת עם ישראל ולתורתו, ולאלו הכופרים באלוקי ישראל ואינם מאמינים בלב פנימה.

הבירור הזה מתבצע באופן ברור לחלוטין באותם הערות שנאה ובוז כלפי אלו השומרים על התורה כפי שניתנה ללא שינוי במהלך אלפי שנים. המצדיע כלפיהם בבוז ובשנאה תהומית, בנוסחאות "החרדיםאסוננו", הנשמע בגרמניתיותרטוב: "דייודעןזינדאונזעראונגליק". והאחרים הקוראים להיכנסבחרדיםב"אשחיה", "אשחמה". לרסס אותם, אלו מכריזים בקול גדול שאין לו חלק ונחלה באלוקי ישראל, התורה הק´ לא שייכת לו, וכי הוא פשוט שונא את כל אלו שמצהירים על נאמנות בלתי מסוייגת בחוקי התורה.

לשנאה הזאת אין הסבר, כמו שאין הסבר לאנטישמיות, בתלמוד במסכת שבת מבואר שלכן נקרא הר סיני בשם הר סיני, על שם שירדה שנאה עליו לשנוא את אלו הנאמנים ליהדות סיני. חז"ל הצהירו על כך רבות ודברו על השנאה התהומית של עמי הארץ כלפי תופסי התורה ומחזיקים בבריתה.


ומי לנו גדול מרבי עקיבא שבתחילת שנותיו היה עם הארץ והעיד על השנאה התהומית של עמי הארץ [כינוי לאנשים שלא למדו מימיהם תורה, וכתוצאה מכך אמונתם בהקב"ה פגומה, ואינם מקיימים מצוות התורה] כלפי לומדי תורה ושומריה, כמפורש בתלמוד במסכת פסחים (מט עמוד ב):
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, כְּשֶׁהָיִיתִי עַם - הָאָרֶץ, אָמַרְתִּי, "מִי יִתֵּן לִי תַּלְמִיד חָכָם וַאֲנַשְּׁכֶנּוּ כַּחֲמוֹר". אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו, רַבִּי, אֱמֹר, ,כְּכֶלֶב´. אָמַר לָהֶם, זֶה [חמור] נוֹשֵׁךְ וְשׁוֹבֵר הָעֶצֶם, וְזֶה [כלב] נוֹשֵׁךְ וְאֵינוֹ שׁוֹבֵר הָעֶצֶם. גְדוֹלָה שִׂנְאָה, שֶׁשּוֹנְאִין עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת חֲכָמִים, יוֹתֵר מִשִּנְאָה שֶׁשּוֹנְאִין גוֹיִים אֶת יִשְׂרָאֵל, שָׁנָה וּפֵרֵשׁ  [חוזרים בשאלה, שונאים] יוֹתֵר מִכֻּלָּם.

עד כמה חז"ל צדקו בדיאגנוזה שלהם אפשר להתרשם אכן מהתגובות בחדשות. כשלמגיבים האנונימיים אין פחד ואין בושה מלהצהיר על ההרגשה הפנימית, יוצאים רגשי השנאה ומקבלים את הביטוי המדוייק כמפורש בתלמוד.

בפירוש הצביעו על כך שבאחרית הימים יראי חטא ימאסו. מישהו צריך לממש את חזונם, הבחירה ניתנת לכל אחד אם להיות בין תופסי התורה ושומרי משמרתה או להיות מעמי הארץ שיפגינו שנאתם כלפי שומרי התורה גם בתגובותיהם בתקשורת וברחבי הנט.

בתלמוד במסכת סוטה נאמר כך:

בְּעִקְבוֹת הַמָּשִׁיחַ - חֻצְפָּא יִסְגֵי, וְהַיוֹקֶר יַאֲמִיר, הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיוֹקֶר, וְהַמַּלְכוּת תְּהֵא לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכַחַת. בֵּית הַוַּעַד יִהְיֶה לִזְנוּת, וְהַגָּלִיל יֵחָרֵב. וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנְנוּ, וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת, נְעָרִים יַלְבִּינוּ פְּנֵי זְקֵנִים, גְּדוֹלִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי הַקְּטַנִּים. בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְּאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמוֹתָהּ, אוֹיְבֵי אִישׁ - אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ, פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב, הַבֵּן לֹא יִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו. וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם

אין ספק, עין למעלה רואה את כל התגובות, מתייגת אותם אחד לאחד, לקיים מה שניבא הנביא זכריה פרק יג:
 
"וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף, וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶתהַזָּהָב, הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ, אָמַרְתִּיעַמִּי הוּא וְהוּא יֹאמַר ה´ אֱלֹהָי".

והנביא ישעיהו קורא בחיל [פרק סו]:

"שִׁמְעוּ דְּבַר ה´ הַחֲרֵדִים אֶל דְּבָרוֹ אָמְרוּ אֲחֵיכֶםשׂנְאֵיכֶם מְנַדֵּיכֶם לְמַעַן שְׁמִי יִכְבַּד ה´ וְנִרְאֶהבְשִׂמְחַתְכֶם וְהֵם יֵבֹשׁוּ".

ומפרש רש"י הפרשן הנצחי:

"שִׁמְעוּ דְּבַר ה´ הַחֲרֵדִים אֶל דְּבָרוֹ הצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דבריו אָמְרוּ אֲחֵיכֶם- פושעי ישראל הנזכרים למעלה, שׂנְאֵיכֶם אשר אמרו לכם סורו טמא (איכה ד) מְנַדֵּיכֶם האומרים אל תגש בי (ישעיהו סה)לְמַעַן שְׁמִי יִכְבַּד ה´ - בגדולתנו הקב"ה מתכבד, שאנו קרובים לו יותר מכם [כך טוענים רבים מהמגיבים גם כן] אבל הנביא אומר, אבל לא כן הוא כדבריהם, כי וְנִרְאֶהבְשִׂמְחַתְכֶם -בשמחתכם של החרדים אל דבר ה´ נראה וְהֵם יֵבֹשׁוּ למה, כי קול שאון שלהם בא לפני הקב"ה ממה שעשו".

לא במקרה נזכרים כאן שומרי התורה בכינוי ´חרדים´ [המוזכר רק פעמיים בתנ"ך, כאן, ובמלחמה נגד ההתבוללות בספר עזרא פרק י], כינוי שנדבק לשומרי התורה ללא פשרות באחרית הימים.

ברור לחלוטין שאין הכוונה לרוב רובו של העם המאמין בלבו פנימה. הכוונה לראשי המסיתים הנמצאים בעמדות השפעה, הם המורים ומלמדים את דרך השנאה עד שהם מצליחים מידי פעם לסחוף איתם אחוזים מסויימים מהעם והנוער.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה