הלכות ומנהגים

כמה שאלותLL

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. יש איסור למחוק את שם השם, האם הדבר נוגע אפילו לכתיבה במחשב? כלומר אדם כתב את שם השם במסמך word, האם יש איסור למחוק את הקובץ? 2. אני עיינתי בערוצכם והוא מצויין, רק אפשר אולי לדעת מהו ההיתר בו שודרה התוכנית מסילת ישרים שמלווה בניגון ושירה בכלי שיר בבין המיצרים? 3. כיצד משלבים בעבודת השם גם אהבה וגם יראה ביחד, הרי אלו שני הפכים ושורשם בלב, אז כיצד אפשר לקיים גם את הפסוק: ´אשרי אדם מפחד תמיד´ ומצד שני: ´ואהבת את השם אלקיך בכל לבבך´? הרי אלו שני רגשות שונים בלב? תודה מראש :)

תשובה

שלום וברכה

1. אין איסור.

2. מאחר והצופים בנו הם רובם כאלו שאם לא נשדר לם קצת מוסיקה הם יעזבו את הערוץ ויעבור לצפות בערוצים חילוניים, התירולנו הפוסקים משום עת לעשות לה´ הפרו תורתך להשמיע מוזיקה, ובהנחה של מי שירא שמים ינמיך את המוזיקה.

3. אור החיים על דברים פרק י פסוק יב
(יב) ועתה ישראל מה וגו´ כי אם ליראה וגו´ כוונת הכתוב היא על זה הדרך, לפי שיש שתי הדרגות שחפץ ה´ מישראל עשות, והם זו למעלה מזו, א´ היא היראה, ולמעלה ממנה האהבה, ואמר להם שאינו מבקש מהם כי אם היראה:
 וטעם הדבר הוא לפי שהיראה תסובב אתכם ללכת בכל דרכיו, כי הירא לא יחדל מיראתו אפילו באחת מאלף שעליו לעשות, ולא זו בלבד מגיעתו אלא עוד לו ולאהבה אותו, הרי שהיראה היא פתח ליכנס לשער האהבה, ולזה כשאמר הכתוב מה ה´ שואל כי אם ליראה, דקדק לומר ועתה, פירוש מה שהוא שואל ליראה הוא עתה, בזמן הזה שאתה בא לישא עול האלהות, אבל אין זה תכלית מה שחפץ ממנו עשות, אלא שזה יעמידנו בגדר האהבה:

ולדרך זה יתיישב מאמר מה וגו´ כי אם וגו´, שבערך האהבה שהיא דבר המקווה תהיה היראה מלתא זוטרתא, ובגמרא (ברכות לג:) שאמרו אטו יראה מלתא זוטרתא וכו´, הכוונה היא כיון שבערך משיגיה גדולה היא לא תקרא קטנה, הגם שבערך האהבה היא למטה ממנה, ותירץ לגבי משה וכו´, שגם בערך המשיגים ישנה בגדר קטן:

ובכלי יקר שם

ועתה ישראל מה ה´ אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה. רז"ל אמרו (ברכות לג ע"ב) וכי היראה מילתא זוטרתי היא אין לגבי משה זוטרתי היא, ומקשים כאן וכי בעבור זה אמר לכל ישראל מה ה´ שואל מעמך. ויש מתרצים לגבי משה היינו כשהיו ישראל אצל משה שהיה מדריכם במדת היראה אז זוטרתי היא:

ואני אומר שזהו כוונת הפסוק שאמר ועתה ישראל. מה הוא ועתה, אלא לפי שנאמר אח"כ וידעתם היום כי לא את בניכם אשר לא ידעו ולא ראו את מוסר ה´ אלהיכם וגו´, וכל הסיפור עד עיניכם הרואות את כל מעשי ה´ וגו´, כך ביאורו אלו בקשתי היראה מן בניכם אושר יקומו מאחריכם אשר לא ראו כל הנוראות אשר עשה ה´ למען תהיה יראתו על פניהם אז ודאי הייתי שואל דבר גדול כי ודאי קשה להכניס את האדם בעול היראה כי רב הוא.

אמנם ועתה ר"ל הדור הזה אתם ראו (ירמיה ב לא) כי בעיניכם ראיתם כל הנוראות אשר עשה האלהים כדי שייראו מלפניו וכבר אתם מורגלים במדת היראה לפיכך ועתה באשר הוא שם שאלה קטנה ה´ שואל מעמך, וזה"ש לגבי משה זה דור המדבר שהיו בזמן משה להם ודאי מילתא זוטרתי היא היראה, ומן היראה יבא למדריגת האהבה זש"ה ולאהבה אותו. ומסיים לטוב לך היינו קבול שכר כפירש"י והזכירו בסוף לומר שסוף השכר לבא מעצמו ולא שתהיה תחילת כוונת עשייתך לשם קיבול פרס:

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה